2026-08-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Går dina täcken sönder i tvätten?
Tvättar man ett täcke lika ofta som ett påslakan får man nog räkna med att det tappar lite stuns efter ett tag. Det är liksom därför man har påslakan, för att skydda täckena från smuts. Eller vad tror du påslakans funktion är?
Citera
2026-08-12, 00:50
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Om du skulle köpa påslakan av silke-satin, Tencel/lyocell-satin eller fin bomullssatin, skulle du få ytskikt med lägre friktion än bomullsbatisten som du har nu - som alltså kommer på 4:e plats.

Fast min erfarenhet är att satin är toppen när det är nytt men efter ett par tvättar blir det bara sladdrigt och trist. Den sköna, glatta känslan försvinner.
Citera
2026-08-12, 00:55
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag kan visa ungdomarna vad en basker är på riktigt, min är grön med en guldfärgad treudd (neptunigaffel) på, den fick jag när jag gjorde militärtjänsten för länge sedan, det är en basker på riktigt.

Yes!

Eller en svart med en liten snopp upptill och en gauloise, musettedragspel och ett glas rödtjut.
Citera
2026-08-12, 01:01
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Bomullsbatist

Batist är väl ändå sådant väldigt tunt tyg som man förr gjorde näsdukar av, och kanske tjusiga damunderkläder för överklassen?

Duntäcken är gjorda av ett jättetätt tyg så att fjädrarna inte tar sig ut med skaftet först. Tror det brukar kallas dunvar.
Citera
2026-08-12, 01:02
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tvättar man ett täcke lika ofta som ett påslakan får man nog räkna med att det tappar lite stuns efter ett tag. Det är liksom därför man har påslakan, för att skydda täckena från smuts. Eller vad tror du påslakans funktion är?

Påslakan är såklart till för att skydda täcket från smuts men min poäng är att jag märker ingen smuts. Jag är själv förvånad över hur länge jag kan ha det utan att tvätta det, men det är ju bara bra att det är så.

Så jag kan fortsätta att ha mitt duntäcke utan påslakan som ju är så mycket skönare, luftigare, lättare och mycket behagligare. Pröva!

Natti, natti!

z-z-z-z
Citera
2026-08-12, 01:06
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Batist är väl ändå sådant väldigt tunt tyg som man förr gjorde näsdukar av, och kanske tjusiga damunderkläder för överklassen?

Duntäcken är gjorda av ett jättetätt tyg så att fjädrarna inte tar sig ut med skaftet först. Tror det brukar kallas dunvar.

Jag kan ha misstagit mig. Fast kanske inte ändå. AI säger så här: "I exklusiva duntäcken används yttertyger av finaste bomull, ofta i form av bomullscambric eller bomullsbatist, samt i vissa extremt exklusiva fall mullbärssilke".
Citera
2026-08-12, 02:09
Medlem
Jag kör påslakan utan täcke 😁
Citera
2026-08-12, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlenius86
Jag kör påslakan utan täcke 😁

Samma här, annars svettas man ihjäl.
Citera
2026-08-12, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Man behöver inte använda påslakan om man inte känner för det.
Istället så får man tvätta täcket betydligt oftare då.

men det ska se fräscht ut oxå
Citera
2026-08-12, 06:14
Medlem
Ni förstår väl varför de visar täcket utan fodral? De gör ju reklam för just täcket, då vill de visa det. Men så använder man inte det.
Citera
2026-08-12, 07:55
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Samma här, annars svettas man ihjäl.

Ja det är ju en variant och så är det ju i t.ex. Grekland att man bara har ett lakan över sig p.g.a. det varma klimatet.

Fräscht med bara ett vitt lakan istället för täcke. Och beträffande täcke så är vitsen med att ha täcket utan påslakan att det blir lättare och luftigare och "andas" som det brukar kallas när det släpper igenom luft.

Glöm inte bra "resårmadrass" (= den tjocka) plus "bäddmadrass" (=den tunna ovanpå). Observera att madrasserna ska vara av tagel, det är ett måste. Där kan man snacka om att de andas och håller sängen torr och sval eftersom kroppens utdunstningar leds bort. Kanske är det därför som mitt duntäcke håller så länge utan påslakan, d.v.s. inget utdunstningssnusk i min säng?

Citera
2026-08-12, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ni förstår väl varför de visar täcket utan fodral? De gör ju reklam för just täcket, då vill de visa det. Men så använder man inte det.

det här gäller täcken som man inte behöver ha fodral till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in