2026-08-09, 22:02
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fast du är inte liberal, eftersom du är för en ’stark välfärd’, dvs stat, och ogillar privatiseringar.
Hur är du liberal ekonomiskt?
Jag tycker att man ska kunna göra en klassresa. Skatt på skattade pengar på ISK är skit. Man ska inte beskatta arbete så jävla mycket heller.
Citera
2026-08-09, 22:21
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Jag tycker att man ska kunna göra en klassresa. Skatt på skattade pengar på ISK är skit. Man ska inte beskatta arbete så jävla mycket heller.
Men ändå ha en stark skattefinansierad välfärd och inte privatisera saker? Låter inte vidare liberalt, tycker jag.
Liberalt är ju snarare att ersätta välfärd med försäkringslösningar och uppmuntra privatiseringar.
Citera
2026-08-09, 22:30
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Men ändå ha en stark skattefinansierad välfärd och inte privatisera saker? Låter inte vidare liberalt, tycker jag.
Liberalt är ju snarare att ersätta välfärd med försäkringslösningar och uppmuntra privatiseringar.
Vad låter det som då? Jag vill ju ha privatisering i förskolan, men inte i skolan.
Citera
2026-08-09, 22:49
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vad låter det som då? Jag vill ju ha privatisering i förskolan, men inte i skolan.
Som vilken sosse som helst.
Varför funkar privata förskolor men inte privata vanliga skolor?
Vad sägs om privata telefonbolag? Eller ska vi tillbaka till Televerket?
Privata matbutiker? Vinbutiker?
Citera
2026-08-09, 22:57
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Som vilken sosse som helst.
Varför funkar privata förskolor men inte privata vanliga skolor?
Vad sägs om privata telefonbolag? Eller ska vi tillbaka till Televerket?
Privata matbutiker? Vinbutiker?
Jag är inte helt emot privatisering. Då behöver jag få utveckla först. Privatisering av offentlig sektor är jag emot (mestadels). Förskolor finns det för lite av idag. Därför tycker jag att privata borde kunna öppna förskolor.
Citera
2026-08-10, 06:05
Medlem
526s avatar
Citat:
Folkomröstningar är det värsta som finns ju.
Nej - det är det bästa som finns.
Man är rätt skev i huvudet om man inte gillar demokrati. Tex en incelnazist i mammas källare.
Citera
2026-08-10, 23:03
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej - det är det bästa som finns.
Man är rätt skev i huvudet om man inte gillar demokrati. Tex en incelnazist i mammas källare.
Så Eva med intellektuell funktionsnedsättning, WT-Conny som hatar invandrare utan belägg, Anna som inte är insatt eller intresserad av politik röstar sossarna för att hennes familj gör det.

Ska dessa oinsatta personer få vara med och bestämma om saker som kräver att man är insatt i? Om vi ska ha Svensk krona eller Euro? Om vi skulle gå med i Nato eller ej? Vad fan vet de om såna saker? Ska inte utbildat folk ta såna viktiga beslut?
Citera
2026-08-11, 00:42
Medlem
526s avatar
Citat:
Så Eva med intellektuell funktionsnedsättning, WT-Conny som hatar invandrare utan belägg, Anna som inte är insatt eller intresserad av politik röstar sossarna för att hennes familj gör det.

Ska dessa oinsatta personer få vara med och bestämma om saker som kräver att man är insatt i? Om vi ska ha Svensk krona eller Euro? Om vi skulle gå med i Nato eller ej? Vad fan vet de om såna saker? Ska inte utbildat folk ta såna viktiga beslut?
Ja det ska dom. Själva grejen med demokrati - alla har rösträtt.
Citera
2026-08-11, 10:34
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ja det ska dom. Själva grejen med demokrati - alla har rösträtt.
Läste du inte vad jag skrev? De är ju inte insatta.

Det är som att jag ska få vara med och bestämma om du ska få ett nyframkallat vaccin där det finns risk för stroke om man tar den. Jag kan inget om medicin. Men ändå ska jag ta beslut?

Nej så kan vi inte ha det. Idioti.
Citera
2026-08-12, 00:59
Medlem
526s avatar
Citat:
Läste du inte vad jag skrev? De är ju inte insatta.

Det är som att jag ska få vara med och bestämma om du ska få ett nyframkallat vaccin där det finns risk för stroke om man tar den. Jag kan inget om medicin. Men ändå ska jag ta beslut?

Nej så kan vi inte ha det. Idioti.
Det där är en halmgubbe.
Politiker röstar inte om vilket vaccin som är medicinskt bäst heller. Det gör sakkunniga myndigheter och experter.

Direktdemokrati betyder att folket bestämmer politiken – inte att svenskar kollektivt ska leka läkemedelsforskare.
Citera
2026-08-12, 11:55
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Det där är en halmgubbe.
Politiker röstar inte om vilket vaccin som är medicinskt bäst heller. Det gör sakkunniga myndigheter och experter.

Direktdemokrati betyder att folket bestämmer politiken – inte att svenskar kollektivt ska leka läkemedelsforskare.
Det var ett tydligt sätt att förklara för dig varför direktdemokrati är dåligt. Det är dåligt för att folket som ska ta beslut inte har kunskapen som krävs.

Har du autism så förlåter jag dig, annars blir jag rädd. Du måste ju förstå att min "halmgubbe" var ett sätt för dig att förstå och därför är förenklat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in