2026-08-11, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Hur vet du att det inte har hittats??

Men snälla vän!?
Citera
2026-08-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sura.S.
Antalet förundersökningsprotokoll som begärs ut elektroniskt har ökat enormt och tar (för)mycket resurser att hantera på domstolarna.

Genom att endast ge ut det i papperskopia och med avgift, sorterar man angnarna från vetet. Dvs de som verkligen vill ha får, medans de som bara är lite nyfikna avstår.

Finns säkert fler anledningar oxå...

Nej, det stämmer inte. Inga är mer nöjda med möjligheten att skicka handlingar elektroniskt än domstolarna själva.

Varför aktuell FUP kommer att lämnas ut på papper har jag klargjort i detta inlägget: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
2026-08-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Det är jätte jätte ovanligt att folk mördar utan orsak. Men i juni 2020 greps 37-årige Daniel Nyqvist morden för honom helt okända personer Två personer, han hade nog levt med detta till sin död om inte DNA funnits.

En människa glömmer aldrig det mest extraordinära som ett mord är i sitt liv.
Men man kan kan leva med det till sin död utan att känna skuld om det behövs.

Orsak finns, men den kan vara mer eller mindre begriplig, särskilt om någon diagnos finns. Har läst om mördare som gärna ville titta inuti människokroppen eller för att känna hur det kändes.
Citera
2026-08-11, 22:20
Medlem
NYZ367s avatar
Han kanske tänkte om jag gör detta så mår jag bättre eller en inre röst eller jag vill bara testa en gång? Vansinnesdåd?

Den man som åkte hem till en kvinna i Boden på juldagen 2025 var ju spritt språngande galen. Orsaken ställer till det ibland när det varken är någon anhörig eller en person som bor i området eller ett uppenbart ekonomiskt eller sexuellt motiv?

Jag köper DNA där det inte borde finnas
Citera
2026-08-11, 22:20
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Kanske skulle dem ha ett system där man själv kan söka på handlingarna och få ut dem på det sättet. Kanske kräva BankID som en del av processen. Känns inte alltför orimligt för allmänt tillgängligt material.
Dålig idé. Lagar om allmänna handlingar är skrivna som de är just för att alla ska kunna granska t.ex myndigheter anonymt. Ingen ska vara rädd för att "makten" ska kunna efterforska vem du är eller ditt syfte med att få läsa handlingarna.

För full anonymitet i detta fallet kan man antingen besöka tingsrätten på plats och läsa (och fotografera) gratis. Eller åka/ringa dit, begära ut den och sedan betala kontant på plats

Tillägg: i båda fallen får du då ett sekretessprövat exemplar.
Men det är vad du kommer att få i brevlådan också, även om du då uppger vem du är. Om du inte är nära släkt till den eller dem som prövas, eller har en annan bra anledning till att få omaskade uppgifter om saker som faller under sekretessen
Senast redigerad av Skaffern 2026-08-11 kl. 23:01. Anledning: Förtydligande
Citera
2026-08-11, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Eftersom att allas semestrar inte är över än, så måste jag fråga: Det kan inte vara så att herr´n tagit sig ett litet glas (..eller 2-3 stycken)? För först kom du med ett helt verklighetsfrånvänt påstående om att jag skulle sagt någonting jag inte sagt - och nu denna kommentar. Den konversationen du hänvisar till handlade ju om förekomsten av huruvida en advokat skall/borde "outa" sin klients inställning/förklaring innan åtal eller att rättegången startar. Det handlar alltså ö.h.t inte om "bevisning".

Givetvis kan den misstänkte/försvaret få till sig bevisning sent i processen. Men den bevisningen kan/skall ju isåfall inte komma senare än slutdelgivningen. Sedan kan ju GIVETVIS ett nytt bevis tillkomma efter slutdelgivning/åtal. Men det är ju oerhört ovanligt. Det kräver ju också att förundersökningen kompletteras, att man kanske behöver göra ytterligare/kompletterade förhör och att ett tilläggsprotokoll förs in i processen. I detta ingår givetvis att den tilltalade och dennes försvarare får ta del av detta och få skäligt rådrum att gå igenom den nya bevisningen. Men bara för att döda ev. missförstånd: Jag antar att du inte tror att någon svampplockare kommit dragandes med mordvapnet efter att åtal väcktes i fredags?
Oförskämndheter kanske du har tagit dig långt på. Såhär, jag kommer inte att skriva mer här förrän rättegången har varit. Den börjar på måndag och väntas pågå i 4 dagar. Väl mött sen.
Citera
2026-08-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, det stämmer inte. Inga är mer nöjda med möjligheten att skicka handlingar elektroniskt än domstolarna själva.

Varför aktuell FUP kommer att lämnas ut på papper har jag klargjort i detta inlägget: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas

Jag pratar inte specifikt om detta ärendet eller hur de enskilda handläggarnas inställning är till det utan en större problematik för domstolarna som uppkommit på senare tid och som kan bidra till att allt fler går över till att lämna ut FUP endast i papper.

Du väljer själv vad du tror på (eller vet), men jag hoppas på att du är extremt insatt för att så säkert säga: "Nej, det stämmer inte."

Personligen hoppas jag på att det kommer att fortsätta skickas ut elektroniskt.
Senast redigerad av Sura.S. 2026-08-11 kl. 22:39.
Citera
2026-08-11, 22:38
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=OE5DYLU8caw

Titta på den här dokumentären. Sammanfattar åratal av intelligent analys. Gör sedan en större tagning. Om man jobbat med 1000 infallsvinklar i 20 år, varför gör man inte analysen att detta är irrationellt , dvs ensam galning utan tydligt motiv ..... Funderar sedan vad gör väldigt många psykiskt instabila och oroliga själar, ju dom är ute och går ofta väldigt långt, för att finna ro. Det vet alla som har psykisk sjukdom i släkten eller hos nära anhöriga. Om sedan 4 leder/stigar korsar en vresig 70-årig gubbes tomt, är det då inte naturligt dom kan ha stött ihop ? En plats där den här vresige 70 åringen hugger ved är bästa stället gena mellan två leder/stigar ... Tror ej det är svåre än så. Nu vet vi att en psykiskt synnerligen särpräglad person är inblandad , då är det läge sluta fundera på 100 konspirationer. Obs återigen polisen har gjort vad dom kunnat och följt 100 spår och utrett dom. Den här killen hade dom aldrig kunnat fånga utan DNA och släktbaserad spårning.

Minns hur det var med Linköpingsfallet, 1000 olika teorier, så visade det sig att en kille från Sturefors åkt in till Linköping för att mörda ngn helt irrationellt. Talade idag med en som var barndomsvän med honom, hans kommentar "han hade man sist kunnat tro göra ngt sådant".
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-11 kl. 23:03.
Citera
2026-08-11, 22:39
Medlem
Med all respekt...du är inte särskilt påläst kring fallet. Gå igenom lite av alla de länkar och artiklar som delats så behöver du inte ifrågasätta saker som är allmänt kända sedan länge.

Kolla den här och sprid till alla som frågar grejer som är allmänt kända sen länge:

OLÖSTA FALL: DÖDEN I BRATTÅS 2005
https://www.youtube.com/watch?v=OE5DYLU8caw&

Citat:
Hur vet du att det inte har hittats??
Senast redigerad av StockholmHolmes 2026-08-11 kl. 23:17.
Citera
2026-08-11, 22:42
Medlem
Hirdmans avatar
Gällande utlämnandet av FUP, kanske skulle starta en fundraiser för att betala avgiften. Det har gjorts i ett annat fall vad jag vet här på FB.
Citera
2026-08-11, 22:45
Medlem
Citat:
Oförskämndheter kanske du har tagit dig långt på. Såhär, jag kommer inte att skriva mer här förrän rättegången har varit. Den börjar på måndag och väntas pågå i 4 dagar. Väl mött sen.

Absolut. Väl mött!

...föresten hittade du det där inlägget med det jag skulle ha skrivit? Vid tystnad så kommer jag ta det som ett nej :-)
Citera
2026-08-11, 22:50
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sura.S.
Ur ett tillgänglighetsperspektiv skulle en liknande lösning vara bra, men dilemmat är att detta rör sig om handlingar med känsliga uppgifter där i princip varje utlämning av handlingarna ska föregås av en manuell prövning. Vilka sidor som kan delas utifrån sekretess, vad det ska användas till osv. Allt detta är ett manuellt arbete av jurist och allt som gör att denna kontroll minskar = ökar risken för att informationen utnyttjas och missbrukas. Det är inte bara den tilltalade och målsägande det gäller utan även vittnen, adresser, polisens arbetssätt (ibland undercover) och en massa mer att ta hänsyn till. Digitalt gör det mer tillgängligt men oxå oerhört sårbart. Man kan säga att tekniken har kört om Offentlighetsprincipen som inte skapades med digital delning och spridning i åtanke.
Det är helt enkelt en svår balansgång och väldigt knepigt att göra det bra för alla parter.
Okej, fick lära mig nåt nytt. Trodde att maskningar och sånt redan var gjort som en del av processen. Men tror ändå det borde vara möjligt att genomföra, med dagens teknik kan man maska saker enkelt maskinellt med lika. stor risk för misstag som om en människa gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in