2026-08-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Vilka tillhör organizerade vänstern enligt dig?
För mig t.ex. alkosossar som hatar jobb och älskar att parasitera med andras pengar är den djupa vänstern. Såklart finns många andra kategorier av parasiter. Och yes, jag är emot de lata som prioriterar inte jobb. Sverige har byggds och ska byggas genom hård arbete. Detta är arbetslinjen som Tidö vill försvara.

LO, ABF etc...jag pratar inte om enskilda väljare! Det känns som att du kommer peka på något liknande problem med "alkosossar" när vi fokuserar på nån annan ort där folk traditionellt röstar socialdemokratiskt. Är alla socialdemokrater alkoholister enligt dig?

Du kommer inte att lyckas värva nya Tidö-väljare från arbetarklassen om du talar om de på det här viset
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-11 kl. 21:34.
Citera
2026-08-11, 21:33
Medlem
Det pratas hela tiden om att miljadärer endast betalar 10% skatt. 10% av vadå?
Jag gissar att dessa 10% i kronor är mycket mer än vad vi övriga betalar i skatt per år.
Någon som vet?
Citera
2026-08-11, 21:35
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Schweiz anser jag som sagt att man kan räkna bort och även Dubai. Men hur tänker du kring de övriga länderna du listar?

Du betalar ju betydligt mer skatt i de länderna som förmögen än vad du gör i Sverige.

Du betalar inte på arbetande kapital. Det är det är problemet i Norge. Att man betalar skatt på vinster eller extremt stora mängder kontanta medel har de flesta inga problem med.
Citera
2026-08-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Är alla socialdemokrater alkoholister enligt dig?

Du kommer inte att lyckas värva nya Tidö-väljare från arbetarklassen om du talar om de på det här viset

Du blandar ihop saker nu. Alkoholister som jobbar inte är inte arbetare. Arbetare är de som jobbar. De som jobbar gynnas av Tidöpolitik. De lata som väljer bidrag gynnas av vänsternpolitik.
Citera
2026-08-11, 21:40
Avstängd
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Du betalar inte på arbetande kapital. Det är det är problemet i Norge. Att man betalar skatt på vinster eller extremt stora mängder kontanta medel har de flesta inga problem med.

Vill minnas att länderna som listades var Italien, Polen, USA och baltstaterna. Men det är ju samma där, man betalar extremt mycket mer i skatt som miljardär än vad man gör i Sverige.
Citera
2026-08-11, 21:43
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Vill minnas att länderna som listades var Italien, Polen, USA och baltstaterna. Men det är ju samma där, man betalar extremt mycket mer i skatt som miljardär än vad man gör i Sverige.

Du verkar inte förstå skillnaden på kontanta medel och arbetande kapital.
Citera
2026-08-11, 21:46
Medlem
Citat:
Du blandar ihop saker nu. Alkoholister som jobbar inte är inte arbetare. Arbetare är de som jobbar. De som jobbar gynnas av Tidöpolitik. De lata som väljer bidrag gynnas av vänsternpolitik.

Jaså, vad bra! Och nej, låt mig citera följande

Citat:
Ja, det är många lågbegåvad alkisar och kliniskt efterblivna där. Därför S får 40%. Klassiska alkosossar som vill leva med andras pengar.

Ser du hur "svepande" det låter? Om du vill locka invandringskritiska väljare från arbetarklassen ska du nog inte klassa majoriteten som "lågbegåvade alkisar" mm (om det inte finns nån undersökning som otvetydigt stärker din tes) Om arbetare gynnas av Tidös politik, var tydlig med att skilja "traditionella, kämpande arbetare" och "socialfallen"

Sorry för OT (själva miljardärsskatten ställer jag mig tveksam till)
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-11 kl. 22:01.
Citera
2026-08-11, 21:52
Avstängd
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Du verkar inte förstå skillnaden på kontanta medel och arbetande kapital.

Berätta om Miljöpartiets förslag och hur du tänker att det inte skulle fungera så som det gör i exempelvis USA.
Citera
2026-08-11, 21:55
Medlem
Citat:
Berätta om Miljöpartiets förslag och hur du tänker att det inte skulle fungera så som det gör i exempelvis USA.

Sveriges skattetryck ligger på ca 41,4 procent av BNP, medan USA har ett betydligt lägre skattetryck på ca 25,6 procent av BNP.

Varför vill du öka skattetrycken i Sverige? Ökad skattetryck bromsar tillväxt.
Citera
2026-08-11, 21:58
Medlem
Duvlorts avatar
"Miljardärsskatten kan ge 50 miljarder om året", låter som en slogan hämtat från något bettingbolag eller ATG?

Har inte Daniel Helldén någon djupare analys än så, än att det kan eventuellt ge 50 miljarder?
Citera
2026-08-11, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Om arbetare gynnas av Tidös politik, var tydlig med att skilja "traditionella, kämpande arbetare" och "socialfallen"

Tydligare kan inte vara: Tidös politik gynnar de 5.8 miljoner sysselsatta och de 2 miljoner pensionärer som har byggd Sverige.

Socialfallen, alkosossar, lata bidragberoende och andra parasiter gynnas inte av Tidö eftersom vänstern kan locka de med allt högre bidrag som kommer genom straffbeskattning av de som jobbar.
Citera
2026-08-11, 22:07
Medlem
Citat:
Tydligare kan inte vara: Tidös politik gynnar de 5.8 miljoner sysselsatta och de 2 miljoner pensionärer som har byggd Sverige.

Socialfallen, alkosossar, lata bidragberoende och andra parasiter gynnas inte av Tidö eftersom vänstern kan locka de med allt högre bidrag som kommer genom straffbeskattning av de som jobbar.

Jag skiter i din nya hemsnickrade reklam-slogan

Ditt inlägg var inte det minsta tydligt, utan du idiotförklarar många väljare från arbetarklassen.

Citat:
Ja, det är många lågbegåvad alkisar och kliniskt efterblivna där. Därför S får 40%. Klassiska alkosossar som vill leva med andras pengar.

Så vilka är dessa 40% av S-väljarna? "Kliniskt efterblivna parasiter"? Det var jävligt dumt att klassa nästan hälften av väljarna som just det. Tidö vinner inga nya väljare på det (även om det säkert finns motstånd mot miljardärsskatt)

(Det är just de som går till Örebropartiet om Tidö inte slutar klassa arbetarväljare som "efterblivna parasiter") Tycker du inte om att folk röstar på "Örebromarxisterna"? Nej, men sluta då att kalla en stor del av arbetarväljarna för "kliniskt efterblivna". Det vinner ni (Tidö) inget på liksom
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-08-11 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in