2026-08-11, 17:59
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det handlar nog mest om att företag vill sälja piller till osäkra män

Nej, i det här fallet gör det faktiskt inte det.
Citera
2026-08-11, 18:14
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vad har du för källa på detta? Det är ju inte ens sant överhuvudtaget.

Jag har hittat studien från 1939, jag menar inte den om Brasilien, men den studie som är hela grunden till min TS:

Citat:
INFLUENCE OF ULTRAVIOLET RADIATION UPON EXCRETION OF SEX HORMONES IN THE MALE.Abraham Meyerson and Rudolph Neustad, Division of Psychiatric Research, Boston State Hospital .The results in our group of patients up to the present have been surprisingly uniform. Figure 1 demonstrates the typical reaction. The androsterone excretion, determined twice before starting irradiation, was about 70 1.u. androsterone per liter (and approximately per day). After 5 irradiations of the chest, the hormone output was raised to 155 i.u. per liter, that is, an increase of 120%. These 5 irradiations were given in 5 consecutive days in the usual manner of application of ultraviolet light for medical pup poses, namely, the eyes are closed and, in addition, covered with dark glasses. In this particular case, head, chest, genitalia and thighs were exposed to irradiation, the light being focussed on the lower thorax and upper abdomen. After an interval of 8 days without irradiation, the hormone outputwent back to its previous level of about 70 i.u. androsterone per liter. Three more irradiations, given over a period of 5 days, raised the hormone level from 70 to 140 i.u. per liter (fig. 1). After an interval of 5 days without treatment, the output fell back to 80 i.u. per liter, and another examination 2)4 weeks later showed it to be again 70 i.u. per liter. The next series of irradiation was applied solely to the genital region and its immediate vicinity, the remainder of the body being carefully protected from all rays. After 5 irradiations during 6 days, the androsterone excretion was raised from 70 to 205 i.u., nearly 200%. Five more irradiations during the next 5 days did not further raise the hormone output, but it persisted at nearly the same level. After another day interval without irradiation, the hormone output went back to its 'normal' level of about 70 i.u. per liter. https://confessionstothevoid.home.blog/2025/07/11/influence-of-ultraviolet-irradiationupon-excretion-of-sex-hormonesin-the-male-by-abraham-myerson-rud olph-neustadt-from-the-division-of-psychiatric-research-boston-state-hospital/
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-11 kl. 18:36.
Citera
2026-08-11, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Om du läst topic så är det just brist på grund av innesittande jag talar om. Det finns inga bra studier, med undantag av en studie med 5000 IE om jag minns rätt. Den dosen gav en höjning med 20 %. Jag ska försöka leta upp studien och återkommer.

Kan tänka mig att gamla människor får för lite sol sista åren när hälsan är usel. Kanske sitter på hem osv.
Men hur grav D vitamin brist lider en normal människa av tex slutet av vintern?
Citera
2026-08-11, 18:20
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Kan tänka mig att gamla människor får för lite sol sista åren när hälsan är usel. Kanske sitter på hem osv.
Men hur grav D vitamin brist lider en normal människa av tex slutet av vintern?

Många äldre som dör gör det på vintern. Det finns då en topp av dödlighet. Infektioner kan vara orsaken, men sannolikt även kopplad till D3-brist som försvagar immunförsvaret under den mörka årstiden. Mycket intressant faktiskt. Brist på testosteron hos män ökar även detta dödligheten enligt en hel del studier.
Citera
2026-08-11, 18:24
Medlem
Citat:
Många äldre som dör gör det på vintern. Det finns då en topp av dödlighet. Infektioner kan vara orsaken, men sannolikt även kopplad till D3-brist som försvagar immunförsvaret under den mörka årstiden. Mycket intressant faktiskt. Brist på testosteron hos män ökar även detta dödligheten enligt en hel del studier.

Dom värsta luftvägsinfektionerna sprids ju helt klart på vintern.
Så överdödlighet där är inget konstigt.

Men jag har svårt att tro svenson lider av så stora D vitamin brister att vårt testo sänks.
Dvs om du inte är misskött och gammal eller lever något slags incel liv vid datorn.
Citera
2026-08-11, 18:30
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Dom värsta luftvägsinfektionerna sprids ju helt klart på vintern.
Så överdödlighet där är inget konstigt.

Men jag har svårt att tro svenson lider av så stora D vitamin brister att vårt testo sänks.
Dvs om du inte är misskött och gammal eller lever något slags incel liv vid datorn.

Fundera över en sak. Vem definierar vilka nivåer som utgör "brist", samt vad som är"normalt", och vilken vetenskap grundar sig detta på? Dagens rekommenderade vitaminintag, RDI, bygger på att undvika bristsjukdomar, och har väldigt lite med hälsosamma nivåer att göra. Alla män på våra breddgrader bör ta minst 5000 IE vitamin D3 per dag.
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-11 kl. 18:32.
Citera
2026-08-11, 19:08
Medlem
WordWarriors avatar
Den här livsviktiga informationen undanhålls alltså med avsikt. Man vill uppenbarligen att män ska vara svaga och lydiga.
Citera
2026-08-11, 19:09
Medlem
Citat:
Fundera över en sak. Vem definierar vilka nivåer som utgör "brist", samt vad som är"normalt", och vilken vetenskap grundar sig detta på? Dagens rekommenderade vitaminintag, RDI, bygger på att undvika bristsjukdomar, och har väldigt lite med hälsosamma nivåer att göra. Alla män på våra breddgrader bör ta minst 5000 IE vitamin D3 per dag.
Enligt perplexity:

I Sverige och Norden är det framför allt:
Livsmedelsverket (tillsammans med Nordiska näringsrekommendationer, NNR) som sätter RDI för vitamin D och andra näringsämnen.

Socialstyrelsen / regionernas vårdprogram (t.ex. VISS, Janusinfo, Praktisk Medicin) som definierar kliniska gränsvärden för brist, insufficiens och önskvärda nivåer i blodet.

Internationellt spelar organ som Institute of Medicine (IOM, nu National Academy of Medicine, USA), EFSA (EU) och danska Sundhedsstyrelsen stor roll för de vetenskapliga underlagen.

Att ta 5000 IE vitamin D3 per dag låter extremt högt.
Flertalet lider ju inte av brist på D3 att tillskott av den kalibern skulle vara nödvändig.
Möjligtvis en TV-spelande neger uppfödd på nudlar.
Medicinskt försvarbart intag vid extrem D3 brist är 4000 IE.
För höga doser ökar risken kalium i kroppen. Men massa andra problem.
Att säga att alla skall äta 5000IE är snarare skadligt än nyttigt.
Citera
2026-08-11, 19:14
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Enligt perplexity:

I Sverige och Norden är det framför allt:
Livsmedelsverket (tillsammans med Nordiska näringsrekommendationer, NNR) som sätter RDI för vitamin D och andra näringsämnen.

Socialstyrelsen / regionernas vårdprogram (t.ex. VISS, Janusinfo, Praktisk Medicin) som definierar kliniska gränsvärden för brist, insufficiens och önskvärda nivåer i blodet.

Internationellt spelar organ som Institute of Medicine (IOM, nu National Academy of Medicine, USA), EFSA (EU) och danska Sundhedsstyrelsen stor roll för de vetenskapliga underlagen.

Att ta 5000 IE vitamin D3 per dag låter extremt högt.
Flertalet lider ju inte av brist på D3 att tillskott av den kalibern skulle vara nödvändig.
Möjligtvis en TV-spelande neger uppfödd på nudlar.
Medicinskt försvarbart intag vid extrem D3 brist är 4000 IE.
För höga doser ökar risken kalium i kroppen. Men massa andra problem.
Att säga att alla skall äta 5000IE är snarare skadligt än nyttigt.

Dumheter.
Citat:
En allvarligt felräkning har gjort att officiella D-vitaminarekommendationer varit alldeles för låga i decennier, hävdar epidemiologen Nicolas Hulscher i ett klipp.
Hur kommer det sig att de officiella D-vitaminarekommendationerna ligger på den nivå den gör? I Sverige gäller 400 internationella enheter per dag för personer upp till och med 74 år. I USA är rekommendationen 600 IE för personer mellan 1-70 år.
Men rekommendationerna är alldeles för låga, hävdar vissa.
Enligt den amerikanska epidemiologen Nicolas Hulscher har ett gravt statistiskt fel hållit rekommendationerna ”farligt låga i decennier”. Man använde värden för gruppsnitt istället för individer, säger han i ett klipp.
– Den distinktionen förändrar allt, säger han.
För att nå samma nivå på invidnivå behövs i stället nästan 15 gånger mer, hävdar han.
– Detta är inte ett mindre avrundningsfel, detta är en fundamental statistisk felräkning med allvarliga konsekvenser för folkhälsan, säger Nicolas Hulscher.
– Och de har fortfarande inte ändrat det. De har inte gjort nånting. Nånting behöver göras. 600 internationella enheter per dag är otillräckligt.
https://nyheter.swebbtv.se/d-vitaminrad-felraknade-enligt-epidemiolog/

Citat:
A GRAVE statistical error has kept vitamin D recommendations DANGEROUSLY LOW for DECADES. A peer-reviewed study found 8,895 IU/day is needed for 97.5% of people to reach ≥50 nmol/L — NOT a mere 600 IU/day. The Institute of Medicine "misread" its own analysis, using values Visa fler
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-11 kl. 19:19.
Citera
2026-08-11, 19:58
Medlem
Jag skall erkänna att jag, när jag prioriterade vissa kosttillskott, helt underskattade betydelsen av D3, det ingick inte alls i min lista.
Jag har också underskattat B-vitaminernas betydelse.

Jag tar zink och magnesium. Man får dock titta lite på det man köper, zink finns ju i minst 3 olika former OCH TAR MAN UPP DET?

Jag vet inte om jag hade en brist men mitt liv var stressigt och är fortfarande stressigt. Det som stressar är att man får för lite gjort när man vill mycket. När man förlorar kontrollen.

OK jag vill ha sagt att vi får se upp med zink-nivåerna om vi vill ha godtagbara testosteron-nivåer.

Problemen med för lite sömn, eller för lite djupsömn, är mycket troligt en faktor som påverkar.
Citera
2026-08-11, 21:19
Medlem
Citat:
Om du läst tråden så handlar det om brist, inte om boosting, och jag har nämnt risken för hyperkalcemi. Omkring 10 000 IE av D3 per dag ger inte hyperkalcemi hos en i övrigt frisk person. Tvärtom blir man friskare och får ett stärkt immunförsvar. För att D3 ska vara toxiskt måste man ta flerfaldigt högre doser. Tar man höga doser bör man alltid följa upp med blodprov. Alla vuxna har eget ansvar för sin hälsa.
Starkare immunförsvar än normalnivå är inte kul, ökar risken för autoimmunavsjukdomar mm
Citera
2026-08-11, 21:30
Medlem
Citat:
Nej, det är inte påhittat. Män i väst har omkring 20 mmol/L testosteron i plasma. Män i Brasilien ligger på omkring 38 mmol/L. Det kan du enkelt kolla upp.
Vad som är "bra/rätt/normal" nivå beror ju på hur känslig du som individ är för testosteron o andra androgener. Det finns en genetisk variation, som för det mesta annat i kroppen. Därför säger ett lite högre/lägre nivå hos dig än för en annan man varken något om vem av er som har mest androgen hormonpåverkan, eller om ditt värde är lågt/högt. Tillhör du inte de väldigt få med hormonell störning (dvs inte bara fet, lat, osv), kommer effekten av tillskott att bli att din egen produktion upphör när kroppen märker att det redan finns massor med testosteron - det regleras i ett flertal feedback-loopar via hypotalamus o hypofys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in