2026-08-11, 15:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Jag röstar för att de svenska kvinnorna ska tiga i ett år för att lösa problemet.
Amen.
Citera
2026-08-11, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ingen orsak. Effekten är omvälvade, så ta det försiktigt. Min egen sexualdrift gick genom taket (jag är 60 år), och höll på att skapa trubbel... De flesta som läser tråden tror att jag är ännu en skitsnackare i mängden, men det här är the real deal...

Rena fantasier från ditt håll.
Brist på D vitamin kan sänka testosteronet.
Överskott av D vitamin ger dock inte högre testo.
Citera
2026-08-11, 16:20
Medlem
Hygrotorks avatar
Jag förstår inte denna fixering på testosteron. Visst ska man undvika en direkt brist, men finns det någon anledning att bry sig om ens värden ligger på normalnivå?
Citera
2026-08-11, 16:39
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Män i Brasilien har nästan dubbelt så hög testosteronhalt i blodet jämfört med män inom USA och EU.

Vad har du för källa på detta? Det är ju inte ens sant överhuvudtaget.
Citera
2026-08-11, 16:51
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Hur korkade är ni som går på det här tramset? "Det är allvarligt att överdosera D-vitamin, eftersom det leder till höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Den varierande graden av ett förhöjt intag av D-vitamin gör att kroppen kommer att reagera på olika sätt".
Citera
2026-08-11, 17:03
Medlem
Tuors avatar
Forskare har ju på senare tid insett att vitamin d är betydligt viktigare än vad man tidigare trott.

Det är inte ens en vitamin utan ett steroidhormon som är helt avgörande för många funktioner i kroppen.
Citera
2026-08-11, 17:29
Medlem
Negerhanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Nästan så översexuell att du hade kunnat trycka på en feminin transa?
Behöver ni ta grejer för att göra det?
Citera
2026-08-11, 17:42
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Rena fantasier från ditt håll.
Brist på D vitamin kan sänka testosteronet.
Överskott av D vitamin ger dock inte högre testo.

Om du läst topic så är det just brist på grund av innesittande jag talar om. Det finns inga bra studier, med undantag av en studie med 5000 IE om jag minns rätt. Den dosen gav en höjning med 20 %. Jag ska försöka leta upp studien och återkommer.
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-11 kl. 17:49.
Citera
2026-08-11, 17:45
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Hur korkade är ni som går på det här tramset? "Det är allvarligt att överdosera D-vitamin, eftersom det leder till höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Den varierande graden av ett förhöjt intag av D-vitamin gör att kroppen kommer att reagera på olika sätt".

Om du läst tråden så handlar det om brist, inte om boosting, och jag har nämnt risken för hyperkalcemi. Omkring 10 000 IE av D3 per dag ger inte hyperkalcemi hos en i övrigt frisk person. Tvärtom blir man friskare och får ett stärkt immunförsvar. För att D3 ska vara toxiskt måste man ta flerfaldigt högre doser. Tar man höga doser bör man alltid följa upp med blodprov. Alla vuxna har eget ansvar för sin hälsa.
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-11 kl. 17:51.
Citera
2026-08-11, 17:50
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vad har du för källa på detta? Det är ju inte ens sant överhuvudtaget.

Det handlade om yngre män i favelorna som spelar fotboll eller dylikt. Artikeln verkar vara begravd tyvärr.
Citera
2026-08-11, 17:56
Medlem
Det handlar nog mest om att företag vill sälja piller till osäkra män
Citera
2026-08-11, 17:57
Medlem
WordWarriors avatar
Här är en av få studier inom ämnet. Det handlade om låga doser hos personer med viss brist (som vi talar om i tråden), eftersom RDI är åt helvete för lågt.
Citat:
Abstract

The male reproductive tract has been identified as a target tissue for vitamin D, and previous data suggest an association of 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D] with testosterone levels in men. We therefore aimed to evaluate whether vitamin D supplementation influences testosterone levels in men. Healthy overweight men undergoing a weight reduction program who participated in a randomized controlled trial were analyzed for testosterone levels. The entire study included 200 nondiabetic subjects, of whom 165 participants (54 men) completed the trial. Participants received either 83 μg (3,332 IU) vitamin D daily for 1 year (n = 31) or placebo (n =2 3). Initial 25(OH)D concentrations were in the deficiency range (< 50 nmol/l) and testosterone values were at the lower end of the reference range (9.09-55.28 nmol/l for males aged 20-49 years) in both groups. Mean circulating 25(OH)D concentrations increased significantly by 53.5 nmol/l in the vitamin D group, but remained almost constant in the placebo group. Compared to baseline values, a significant increase in total testosterone levels (from 10.7 ± 3.9 nmol/l to 13.4 ± 4.7 nmol/l; p < 0.001), bioactive testosterone (from 5.21 ± 1.87 nmol/l to 6.25 ± 2.01 nmol/l; p = 0.001), and free testosterone levels (from 0.222 ± 0.080 nmol/l to 0.267 ± 0.087 nmol/l; p = 0.001) were observed in the vitamin D supplemented group. By contrast, there was no significant change in any testosterone measure in the placebo group. Our results suggest that vitamin D supplementation might increase testosterone levels. Further randomized controlled trials are warranted to confirm this hypothesis.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21154195/
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-11 kl. 18:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in