Citat:
Ursprungligen postat av
Noetlovskij
Jo, så klart, samt ökat slitage.
Men som jag sa så tycker jag ordinarie pris är omotiverat högt ändå ur en medborgarsynpunkt.
Jag kanske minns fel nu, men gick inte staten in och täckte halva kostnaden och det var därför de gjorde sänkningen? I så fall är det ju win-win för de regionala bolagen.
Jag tror faktiskt regeringen sagt att de ska täcka upp för alla extra kostnader som blir av detta men en ökad användning av kollektivtrafiken kommer någon stans kräva fler anställda, fler fordon och mer service. Svårt att anställa för en kortare tid, knepigt att köpa fler fordon som behövs just nu och kanske inte sen osv osv.
Hade man istället sagt att vi sänker med ca 33% och sen håller kvar vid dessa priser i minst fem år så hade det gått att lösa bättre. Bolagen hade kunnat satsa på ett annat sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Det skulle visserligen i sin tur kunna leda till att ännu fler väljer kollektivtrafik. Att ett månadskort känns orimligt högt beror högst troligt på att kollektivtrafiken är fruktansvärt dålig på vissa orter.
Tror inte det är någon som skulle gnälla på den dryga tusenlapp det kostar annars. Särskilt med tanke på de höga drivmedelspriserna. Även om Sverige just nu har bland Europas billigaste bensin är det orimligt att tro att staten kommer fortsätta subventionera priserna i all evighet framöver. Det är ju inte direkt som att vi är en oljenation.
Jag hade kunnat tycka att kollektivtrafiken borde finansieras via skatten, det skulle inte bli så många kronor för det stora flertalet. Hade även kunnat tänka mig att kollektivtrafiken var statlig så att folk kunde resa fritt inom hela landet om de nu hade velat.
Tänker inte att efterfrågan är överdrivet stor sträckan Stockholm - Boden. Men ser man Uppsla - Stockholm eller Eskilstuna - Stockholm så är det många som jobbpendlar. Nu kan ju de göra avdrag på skatten men det är ju där man kanske borde tänka till.
Tror inte det är rimligt att satsa som man gör på privatbilism, det är ju bara att kika på de stora projekten runt Sthlm. Södra länken var underdimensionerad redan när den öppnade.
Vi får väl se hur det blir med ringleden och om den kommer klara trafiken som blir, första etappen ska väl öppna nu i höst men hela ska väl inte vara färdig förrän 2030 eller är det ännu senare.
Lokaltrafiken i exempelvis stockholm är redan innan sänkningen väldigt billig om man ser hur mycket du får och hur långt du faktiskt kommer på ditt månadskort.
Åker man exempelvis från strängnäs till stockholm med tåg så kostar det ca 3500kr men då ingår även sl-kortet ifall man nu inte jobbar centralt.
Citat:
Ursprungligen postat av
TramsPostaren
Mindre trafik ger mindre utsläpp och därmed mindre sjukvård relaterad till långvarig utsatthet av allt från avgaser till partiklar från däck och vägar. Vägarna kanske belastas hårdare av bussens tyngd (osäker) men ändå innebär minskad trafik i sådant fall ändå mindre skador till följd av trafikolyckor och även där en minskning för statskassan.
Man måste räkna ordentligt om man ska kunna se huruvida det är mer eller mindre pengar, det blir frågan om gällande utgifter. Det handlar inte bara om här och nu som folk ofta tänker såsom extra insatta bussar utan om helhetsbilden. Även om 25 000 personer skadas i trafiken och man räknar in lindriga skador i det så är det ungefär samma siffror som för hur många som söker vård eller från försäkring för pisksnärtskador.
Billigare busskort skapar en billigare trafik. Även när nya grupper blir mer rörliga och aktiva så ökar folkhälsan, möjligheter att arbeta och studera osv.
Absolut, man kan räkna på sånt här på hur många sätt som helst och man kommer få olika svar av varje person men håller med, det är bra om fler kan åka kollektivt.
Problemet för många är nog inte priset utan det är att det helt enkelt inte går några tåg eller bussar där man bor och dit man vill.
Som exempel, jag och min sambo tittade på ett hus på andra sidan stan mot vart min sambo jobbar. Det skulle betyda att för henne skulle det ta 45 minuter enkel väg att ta sig till jobbet om bussbytet klaffade.
Då det är en sträcka på ca 6km om man åker kortaste vägen, bussen går givetvis lite omvägar och byte på centralen.
Skulle hon köpa en bil så tar resan 10 minuter.
Det är alltså en vinst på 70 minuter varje dag så valet hade varit ganska lätt, det hade blivit en bil.
Nu flyttade vi inte dit och sambon har istället gångavstånd till jobbet och det tar ca tio minuter.
Citat:
Ursprungligen postat av
hextern
Jag tror inte en halvering av priset får så våldsamma effekter åndå. Jag åker 55 km enkel väg till jobbet, ca 230 km per månad då. Ett månadskort kostar 1300 ca (innan sänkningen). Ca 5.6 kr per mil. Ingen bil kan konkurrera med det priset. Ändå kör många till jobbet. Men priserna kan för all del variera mycket.
Det har ändå i princip alltid för de flesta varit billigare att åka kollektivt, ändå kör folk bil. Det kommer folk fortsätta göra även om kollektivtrafiken blir gratis. Det tror jag.
Sen är det jävla trams och välfläsk. Absolut.
Idag så är det också många som inte kan åka kollektivt pga barn som ska hämtas, lämnas, träningar och allt vad det nu är.
Förr hade man barnen i närmaste skolan dit barnen ofta kunde gå till men idag kan den bra skolan som föräldrarna väljer ligga på andra sidan stan och kräver då att någon skjutsar ungen.
Då gör det detsamma hur mycket dyrare det är med bil för man gör det för barnen.
Så du har helt rätt, många kommer fortsätta åka bil även med låga priser för det tar helt enkelt för lång tid som inte finns i livspusslet.