2026-08-11, 19:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att OP dröjde något är inget stöd för att Palme avsnäst någon. Försök inte.

Sedan kan man såklart spekulera om den senare efterföljande mannen på något sätt skulle ha försökt tagit kontakt med Olof vid Sari.
Återigen... en gissning och inget stöd från Lisbeth.

Tänk om vi exakt visste hur gammal denna följande person var. Vi har enbart Fauzzis uppskattning där.
Sedan är han säker på jackans färg och att den matchar personen som tittar ut vid Dekorima-entrén efter skotten. D.v.s. AB.
AB var såklart lite äldre än Fauzzi...

Och nej, jag har ingen aning om den efterföljande personen var GM eller AB. Jag vet inte.

Innerst inne vet du nog, Mopp!
Citera
2026-08-11, 19:18
Medlem
Citat:
Tror du behöver besöka Sveavägen själv. Du kan t.o.m. gå in på markplan och försöka titta norrut så får du nog se att du inte ser ända till Grand men oavsett så kräver den hypotesen sina förklaringar.

Du struntade i att besvara några av frågorna... De frågor du borde ställt dig själv när du konstruerar en hypotes för att se att den håller.
Det är knappast det du skriver här nedan i.a.f.

Har jag gjort!
Citera
2026-08-11, 19:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Den dörren som ställs upp på Skandia, det är bara SE utöver vakterna som är på insidan det klockslaget. Varför ställs den upp och av vem?

Nej, det är felaktigt.
Dörren användes av personalen på La Carterie för att komma ned i garaget till sitt lager.
Lennart på La Carterie EAD 9976-1
https://drive.google.com/file/d/1mt3H87VuP1kTVS1BgMYUu_TqUw5NX7TC/view

Dörren ligger alltså nere på garageplanet inne i Skandiahuset.
Citera
2026-08-11, 19:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tror du behöver besöka Sveavägen själv. Du kan t.o.m. gå in på markplan och försöka titta norrut så får du nog se att du inte ser ända till Grand men oavsett så kräver den hypotesen sina förklaringar.

Du struntade i att besvara några av frågorna... De frågor du borde ställt dig själv när du konstruerar en hypotes för att se att den håller.
Det är knappast det du skriver här nedan i.a.f.

Hur bra ser man, en mörk kväll, om man som NF, på andra sidan en bilväg, tittar söderut en 140 meter mot Dekorimas ingång?
Citera
2026-08-11, 19:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Innerst inne vet du nog, Mopp!

Ja, att mördaren ff. är okänd och att materialet inte håller för att misstänka någon person.
Citera
2026-08-11, 19:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Har jag gjort!
Jag gissar att du besökte Sveavägen en längre tid efter mordet?

Har du noterat att det finns många exempel på bilder tagna på Sveavägen tiden efter mordet där det förkommer män i keps, lång mörk rock och till och med handledsväskor?

Hur tänker du när du ser dem? Att de också är mördaren?
Citera
2026-08-11, 19:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Hur bra ser man, en mörk kväll, om man som NF, på andra sidan en bilväg, tittar söderut en 140 meter mot Dekorimas ingång?
NF förväxlade väl den verkliga mördaren med AB på det avståndet (140 meter)?

AB och SE var inte speciellt liknande klädda på mordnatten, så den verkliga mördaren var knappast klädd som SE.
Citera
2026-08-11, 19:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Det är knappt man ser ända till Dekorima från Bonnierhuset, men min uppfattning är att Fauzzi har fel om vart han stod och att det istället var betydligt närmare. ca 43 sekunder närmare.
Citera
2026-08-11, 19:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
NF förväxlade väl den verkliga mördaren med AB på det avståndet (140 meter)?

AB och SE var inte speciellt liknande klädda på mordnatten, så den verkliga mördaren var knappast klädd som SE.

Du vet exakt hur SE var klädd på mordnatten? Både SE och den efterföljande mannen förefaller ha burit en mörkblå jacka eller rock.
Citera
2026-08-11, 19:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är knappt man ser ända till Dekorima från Bonnierhuset, men min uppfattning är att Fauzzi har fel om vart han stod och att det istället var betydligt närmare. ca 43 sekunder närmare.

Kudos!

Det där var den bästa förklaringen till de omdebatterade 43 sekunderna jag sett.
Citera
2026-08-11, 19:29
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja att Anckarström kände förakt för kungen verkar stämma.

Finns det inte ett talesätt som lyder: "Som man ropar får man svar?", kan det passa in här?
Anckarsäter lyfte fram att han själv rörde sig i kretsar (bland annat på Filters redaktion) där det fanns ett starkt, öppet förakt mot GM-SE. Denna miljö kan ha fungerat som en social validering, vilket skapade en kognitiv beredskap och en tankestruktur där en oberättigad mordanklagelse mot SE kändes berättigat för individen
Så var det nog för Anckarsäter.
LGWP menade att "det fanns tusentals likasinnade" (som tyckte illa om Palme), här har vi en sådan

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wpyo2/moderat-firade-efter-palmemordet

Eller som Engström själv uttryckte det:Om någon av oss har ett vapen så ...din djävel ... pang!
Citera
2026-08-11, 19:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det är ändå ca 140 meter ifrån ... om inte längre, om han står på andra sidan Adolf Fredriks Kyrkogata. Eller vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in