2026-08-11, 17:39
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Tyckte det var lite märkligt att det inte fanns en tråd om detta tidigare på Flashback. När jag googlar så hittar jag en tråd, men länken går till en helt raderad tråd. Väldigt märkligt. Varför togs den tråden bort? Rubrik och trådstart verkade i sin ordning.

Väldigt märkligt fall det här och det är svårt att bilda sig en uppfattning om de är skyldiga eller oskyldiga utan att ha all fakta på bordet. Tydligen så verkar inte rättsväsendet lita så mycket på deras oskyldiga version som advokaten för fram i media.

Står också att bostaden ägs av en närstående till VDn och man får uppfattningen om att det är en sommarbostad. Väldigt anmärkningsvärt att ryssarna i.s.f. har såpas bra koll på direktören om det är en medveten operation av säkerhetstjänsten. Hur visste de var han befann sig kan man undra.
Citera
2026-08-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Här har vi ett typfall när vissa har en lag och andra en annan. Om det inte vore en topp i svenskt näringsliv och då speciellt Saab haft sin sommarbostad där hade inget hänt. Han var säkert inte heller i huset. Det var säkert knappast ett litet torp heller utan snarare ett gods och de tältade nog långt ifrån huset. Men det vore intressant om mer om de exakta uppgifterna? Han har väl kraftig övervakning med kameror och därtill säkerhetsvakter som kom som blixten. Gäller inte allemansrätten på hans mark?

Det finns inga gods i Furuvik.
Citera
2026-08-11, 17:45
Medlem
stentoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medjed
Inte en chans att de var där av en slump. Vårt land är över 400 000 kvadratkilometer stort och dessa ryssar råka tälta vid Saabs VDs bostad.. Fet chans..

Håller med, högoddsare att de skulle "råka" tälta just utanför hans stuga. Walkie-talkie är ju konstigt också, varför skulle dom ha det?

Jag tältar inte så jag vet inte vad man har och inte har när man håller på luffar runt i skog och myr men varför walkie-talkie? Ni skogsmänniskor som kanske läser: har man det? Isåfall varför?
Citera
2026-08-11, 17:47
Medlem
Mechilas avatar
Det handlar alltså om en "stuga", vad kan SAAB:s vd tänkas förvara för hemligheter där? Att polisen är kvar på platsen flera dagar efter frihetsberövandena i jakt på "brottsverktyg" samt att det inte handlar om spioneri utan endast hemfridsbrott samt försök till grov stöld säger en del.

Man gör nog en höna av en fjäder.
Citera
2026-08-11, 17:47
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/ryska-taltparet-i-gavle-polisen-utreder-forberedelse-till-grov-stold

Läs hela artikeln samt klicka på länkarna till relaterade artiklar längst ned i artikeln för att få tillgång till all känd information om fallet.

Oskyldiga tältare eller spioner? Vad tror Flashback? Diskutera!

Till att börja med är rubriken grovt felaktig ingen har tältat utanför saabs vd
Citera
2026-08-11, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Tyckte det var lite märkligt att det inte fanns en tråd om detta tidigare på Flashback. När jag googlar så hittar jag en tråd, men länken går till en helt raderad tråd. Väldigt märkligt. Varför togs den tråden bort? Rubrik och trådstart verkade i sin ordning.

Väldigt märkligt fall det här och det är svårt att bilda sig en uppfattning om de är skyldiga eller oskyldiga utan att ha all fakta på bordet. Tydligen så verkar inte rättsväsendet lita så mycket på deras oskyldiga version som advokaten för fram i media.

Står också att bostaden ägs av en närstående till VDn och man får uppfattningen om att det är en sommarbostad. Väldigt anmärkningsvärt att ryssarna i.s.f. har såpas bra koll på direktören om det är en medveten operation av säkerhetstjänsten. Hur visste de var han befann sig kan man undra.

Det finns nog en rysk omfattande kartläggning av de flesta nyckelpersoner i Sverige
Men det är inte alls säkert att VDn fanns just i den bostaden
Kan vara en sk "honeypot" för att vilseleda och kartlägga åt andra hållet

Någon har skrivit att paret skulle ha varit inne på tomten och ställt frågor
Kan vara så att de försökte få en skymt av VDn. För att säkerställa att han var där
Eller så vill de visa tydligt att de var där, som ett slags hot
De hade uttalad rysk brytning
Citera
2026-08-11, 17:55
Medlem
Om det finns skyltar runt om terrängen angående obehöriga inte får passera...
Dessutom totalförbud att fotografera i området...så blir det jäkligt svårt för att ta sig ur den situationen...

Att prata i komradio ser jag inte något fel i om man är på avstånd till varandra...
Har jag själv gjort där det inte finns kontakt med mobilnät eller på festligheter...
Även förr i fordon och under jakt..

Jag har själv råkat fotografera runt skyddsobjekt utomlands då jag inte såg vad som stod på skyltarna några hundra meter bort..
Var bara att radera filer i digitala kameran när MP dök upp..
Var inte något konstigt med det och de var ganska vana med sånt...
Citera
2026-08-11, 18:03
Medlem
EU borde totalförbjuda Ryssar, inga visum. En del av dom som kommer in ägnar sig åt spioneri odyl. Oskyldiga personer som åker runt och inhämtar information. Så om ni ser några, håll koll på dom !!
Citera
2026-08-11, 18:11
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det finns nog en rysk omfattande kartläggning av de flesta nyckelpersoner i Sverige
Men det är inte alls säkert att VDn fanns just i den bostaden
Kan vara en sk "honeypot" för att vilseleda och kartlägga åt andra hållet

Någon har skrivit att paret skulle ha varit inne på tomten och ställt frågor
Kan vara så att de försökte få en skymt av VDn. För att säkerställa att han var där
Eller så vill de visa tydligt att de var där, som ett slags hot
De hade uttalad rysk brytning

"I en kommentar till Aftonbladet skriver Saab att Micael Johansson själv fanns på platsen."

Han var på plats i stugan säger Saab.
Citera
2026-08-11, 18:18
Medlem
HRTs avatar
Först ser man dessa oskyldiga med MP vibbar och rasta flätor..
Men när bilden klarnar ser man att de kartlägger SAABS VD som har livvakter....den sannolikheten finns inte att de skulle vara oskyldiga
Slå ihjäl dem som Lars Ekborg sa
Citera
2026-08-11, 18:20
Medlem
Hade man verkligen skickat in "spioner" som bryter på ryska?
Citera
2026-08-11, 18:22
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Det var jag som även skapade den tråden. Den är under omröstning bland moderatorerna om ifall den bryter mot regeln mot upphovsrättsskyddat material då jag kopierade en väldigt stor (men inte hela) del av SVT:s artikel om fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Till att börja med är rubriken grovt felaktig ingen har tältat utanför saabs vd
Jag vet. Ber om ursäkt. Skrev ”stuga” i början men då fick inte allt plats. Rubriker har ett maxantal bokstäver tillåtna. Försöker vara så korrekt som möjligt. Tänker att den som läser trådstarten får reda på informationen om att det var hans stuga direkt ändå.
Senast redigerad av WetCigarette 2026-08-11 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in