Citat:
Ursprungligen postat av
PublicenemyNo2
Nja, det låter tveksamt. Vet man det?? Har dottern sagt det. I en podd. Men jag tänker i polisförhör. Jag tror åklagaren har mordvapnet. Har du nån aning om hur Tor och JJ träffade varandra?? Där finns lösningen till dubbelmordet. Jag har fått en del uppslag om skogsavverkningar, avstyckning av tomter, hyra hus av Tor. JJ har genomgått en mindre sinnesundersökning så han är inte helt spritt språngande. På nåt sätt har dom träffats, och där jag tänker vi ska kolla på. Den åtalade sitter som fan på det här. Men om du har nån insikt hur Tor och JJ träffades!!
Alltså detta handlar ju om ett 21 år gammalt fall, där det rått förundersökningssekretess hela vägen och där förundersökningen efter åtal varit svår att komma åt - så jag vet inga detaljer. Men det faktum att polisen själva gått ut med att det är detta man tror säger ju en hel del. Givetvis bygger polisen detta antagandet från information ur förundersökningen - och inte exempelvis en podd.
Antingen läser du inte vad jag skriver, eller så har du noll kunskap i processrätt och hur en rättegång går till. En rättegång fungerar ju inte som ett polisförhör där man kan ställa en fråga till den misstänkte och få "fel svar" och sedan slänga upp motbevisningen på bordet. En rättegång bygger ju på den bevisning som framkommit under förundersökningen, en förundersökning som efter åtal blir offentlig (för ALLA). I samband med att åtal väcks så har åklagaren ansvar att utforma en stämningsansökan där det framgår vilken bevisning som åberopas under huvudförhandlingen - vilket gjorts (se länken jag hänvisade till).
Så kort och gott: Det finns ju inget mordvapen "att hålla hemligt" för alla uppgifter i målet har offentliggjorts! ...och vill du på något sätt göra gällande att åklagaren skulle kringgå detta och ändå "sitta och hålla på mordvapnet" så skulle ett sådant handlande bryta mot EKMR och Rättegångsbalkens bestämmelser om
rätten till en rättvis rättegång,
rätten till partsinsyn,
rätten till ett försvar samt
rätten till skäligt rådrum. /Har jag uttryckt mig så du förstår?