2026-08-11, 15:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Det är så vida känt med maktmissbruket att man from 1 aug nu återinförde tjänstemanna ansvaret för att försöka få stopp på det 🙏
Har man lyssnat på debatten så säger nu även ansvarig minister att socialsekreterare inte har kompetens för att fatta beslut om LVU och inte ska hållas med sånt...Meen det är väl rättshaveristen det med 🥴

Det kommer inte att hjälpa så länge det inte leder till faktiska åtal och i verkligheten är det sannolikt bara de absolut grövsta övertrampen som överhuvudtaget kommer att prövas rättsligt. Fabuleringar, vinklingar och systematiskt klipp-och-klistra-fusk kommer i vanlig ordning att avfärdas som obetydliga "förvaltningsrättsliga brister" i stället för att behandlas som de brott de faktiskt är. Därmed kommer allt att fortsätta precis som vanligt.

Det är helt rätt att både lokalpolitiker och socionomer rensas bort från beslutsfattandet kring barn i LVU-ärenden. De har ingenting där att göra. Det är mycket bra att denna ödesfråga äntligen fångats upp politiskt.
Citera
2026-08-11, 15:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
jag har ju beskrivit felet tydligt. Alla ombud, nämnd och domstol bord fått samma material som den externa utredaren fick se. Då hade domen sett helt annorlunda ut. Det just den polletten som inte trillar ner hos vare sig dig eller systemridderiet.

Uppgifterna nådde istället socialnämnden flera månader efter Elsa lämnats tillbaka till föräldrarna. Och som en händelse så var den inte diarieförd heller.
Det är uppenbart att din åsikt om den externa utredningen inte delas av andra. Ditt problem tycks vara att du inte kan acceptera andra åsikter än dina och därför fortsätter att rabiat posta dina åsikter. Jag kan lova att alla som följt tråden känner till dina åsikter sedan länge.

Citat:
Samtidigt så består förvaltningsrätten av politiskt ditsatta nämndemän som kan tänkas vara lojala med den partikamrat som nu tagit timeout efter grova anklagelser om hennes påverkan på socialnämnden...Den som sett när denna kvinna står och hotar Markus Allard förstår hur maktfullkomlig hon är...o ja det hade med debatten om Elsa att göra 🙏
Ja, men det är en annan diskussion.
Citera
2026-08-11, 15:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är uppenbart att din åsikt om den externa utredningen inte delas av andra. Ditt problem tycks vara att du inte kan acceptera andra åsikter än dina och därför fortsätter att rabiat posta dina åsikter. Jag kan lova att alla som följt tråden känner till dina åsikter sedan länge.

Jag tror nog de flesta är överens om vad som står i den. Jag vet att det är jobbigt för dig att ta in ny information när du redan bestämt dig för vad som är fel.

Men det som står i den står där. Vi pratar om grova brister i handläggningen. Riktigt grova brister.

Och ja. Hade samma information nått domstolen så hade utfallet kunna bli helt annorlunda.
Citera
2026-08-11, 15:34
Medlem
Citat:

Ja, men det är en annan diskussion.
Är det, låt mig höra din version om vad som är orsaken till att centrum för rättvisa och familjen nu valt att JO anmäla både förvaltningsrätten och kammarrätten?? Du kritiserar Kurt-Sune för att styra debatten och så gör du samma sak själv...noll självinsikt
Citera
2026-08-11, 15:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag tror nog de flesta är överens om vad som står i den. Jag vet att det är jobbigt för dig att ta in ny information när du redan bestämt dig för vad som är fel.

Men det som står i den står där. Vi pratar om grova brister i handläggningen. Riktigt grova brister.

Och ja. Hade samma information nått domstolen så hade utfallet kunna bli helt annorlunda.
Jag vill påminna om att jag tog upp dessa uppenbara brister i handläggningen i tråden långt före den externa utredningen men du tjafsade mot även det. Det är sällan man stöter på någon som är så extremt intellektuellt ohederlig som du.
Citera
2026-08-11, 15:36
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ditt största problem är att du vägrar att ta till dig ny information. Du har klivit rakt in i systemförsvararnas klubb som till varje pris ska skydda socialtjänsten och sjukvården, oavsett vad som framkommer.

Ett tips: Läs ikapp det material som faktiskt tillkommit. När man lägger ihop alla pusselbitar faller vårdens och socialtjänstens anklagelser mot föräldrarna helt platt. Elsa är hemma igen. Det fanns aldrig några giltiga skäl att placera henne från första början, och under inga som helst omständigheter borde hon ha utsatts för en total isolering från sin familj.

Du är fast i gamla låsningar och stirrar dig blind på inaktuella domar och relevanslösa detaljer. Att jag pekar på din låsning är inga "lögner" utan det är snarare en ren observation av hur du argumenterar.

Felet ligger inte hos de juridiska ombuden. Att ett ärende kan spåra ur på det här sättet beror på att LVU-processen har en fundamentalt felaktig konstruktion. Systemet tillåter socialtjänsten att agera rättsvidrigt utan att ställas till svars, framför allt för att de har monopol på dokumentationen och ombuden inte tillåts se allt material som soc sitter på. Det är där felet ligger, och det är det som måste reformeras.
Vem av ”oss” försvarat socialtjänst och vårdpersonal? Vad jag kan se har mer eller mindre samtliga, enligt dig ”systemförsvarare”, uttryckt att man tycker socialtjänstens agerande varit oproportionerligt och att man ej utrett ärendet ordentligt. Flera av oss (typ alla?) har ställt sig frågande till varför man inte lät familjen vara på behandlingshem och/eller varför Elsa inte placerades hos pappan eller närstående direkt.

Det är ju här skillnaden blir väldigt tydlig. Vissa av oss kan se alla fel som socialtjänsten och vården har gjort, samtidigt som man kan fortsätta diskutera andra aspekter av fallet.

Du och Ajogen v ä g r a r att lyssna, reflektera och/eller fundera på de delar som inte faller in under er rättshaveristiska målbild.
Citera
2026-08-11, 15:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Är det, låt mig höra din version om vad som är orsaken till att centrum för rättvisa och familjen nu valt att JO anmäla både förvaltningsrätten och kammarrätten?? Du kritiserar Kurt-Sune för att styra debatten och så gör du samma sak själv...noll självinsikt
Det har jag beskrivit mycket tydligt tidigare i tråden. Det minsta man kan begära av dig är att du kollar vad du svarar på.
Citera
2026-08-11, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Nej, du har helt rätt. Det är Kurt Sune och Ajogen som gör det!

Hur kan det inte vara tydligt för dig ?
Det kommer fram ny info varje dag om socialtjänstens brister. Hela lvu bygger på felaktig info och från lögner. Skulle vi granska loggar i alla kända flashbacks fall gällande barn så kommer vi troligen hitta mängder med socionomer som gjort dataintrång.

Det är tydligt att många barn far illa. Det är också tydligt att flickan blivit felaktigt placerad med lvu. Det är tydligt att samtliga myndigheter begått fel.

Sen om du vill slicka myndigheters röv gör det du, och berätta också hur barn blir behandlade som har lvu. Det är så mycket brister, och så har vi till synes bara ivo och jo och Europa domstolen, det är bara en fasad så det ska se snyggt ut.

Du märker ju själv att de påverkar varandra, en del sysslar med maktmissbruk, sen har det också med pengar och göra och prestige att staten har mer att säga till om än föräldrarna.
Citera
2026-08-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Vem av ”oss” försvarat socialtjänst och vårdpersonal? Vad jag kan se har mer eller mindre samtliga, enligt dig ”systemförsvarare”, uttryckt att man tycker socialtjänstens agerande varit oproportionerligt och att man ej utrett ärendet ordentligt. Flera av oss (typ alla?) har ställt sig frågande till varför man inte lät familjen vara på behandlingshem och/eller varför Elsa inte placerades hos pappan eller närstående direkt.

Det är ju här skillnaden blir väldigt tydlig. Vissa av oss kan se alla fel som socialtjänsten och vården har gjort, samtidigt som man kan fortsätta diskutera andra aspekter av fallet.

Du och Ajogen v ä g r a r att lyssna, reflektera och/eller fundera på de delar som inte faller in under er rättshaveristiska målbild.

Vad är det för andra aspekter av fallet ?

Ta upp dom är du snäll.
Citera
2026-08-11, 15:40
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det har jag beskrivit mycket tydligt tidigare i tråden. Det minsta man kan begära av dig är att du kollar vad du svarar på.
Då kan du ju ta och länka till det inlägget eller vart du du börjar beskriva det.
Citera
2026-08-11, 15:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag vill påminna om att jag tog upp dessa uppenbara brister i handläggningen i tråden långt före den externa utredningen men du tjafsade mot även det. Det är sällan man stöter på någon som är så extremt intellektuellt ohederlig som du.

Ingen säger emot att det finns brister. Vi är många som instämmer i kritiken du lyfter fram, men grundorsaken till att det kan gå så här långt handlar inte om att de juridiska ombuden misslyckats utan det handlar i grunden om att hela LVU-processen har ett grovt konstruktionsfel.

De fall som uppmärksammats i media på sistone är alla besläktade, även om detaljerna skiljer sig åt. De bygger på exakt samma grundläggande fel: socialtjänsten tillåts klippa och klistra i filmen precis som de vill, medan föräldrar, ombud, nämnd och domstol förs bakom ljuset.

Det finns säkert mängder av blankettfel och formalia brister, men det enskilt allvarligaste systemfelet är den totala avsaknaden av insyn i vad som faktiskt försiggår inne på socialkontoren. Ingenting kommer att förbättras förrän akterna öppnas upp helt för de juridiska ombuden, nämnden och domstolen och framför allt inte förrän varje påstående och anklagelse mot föräldrarna faktagranskas mot omaskerade primärkällor.

Tredjehandsinformation och anonymiserade källor ska helt enkelt inte vara tillåtna som bevisgrund.
Citera
2026-08-11, 15:44
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Vad är det för andra aspekter av fallet ?

Ta upp dom är du snäll.

Det får vi inte göra i tråden.

Skämt åsido, läs PaleoontologistKids inlägg några gånger och låt det sjunka in innan du skriver igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in