2026-08-11, 14:11
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Lite plock från andra siden kölen: Imponerad av Amalie som genomför ett så bra lopp och går vidare till final nästan utan paus efter
insatsen i går kväll. Ett resultat som har hamnat lite i skymundan: Frøynes 1.59.09 på 800m. Kan inte minnas att det har varit någon med
så bra tid i övriga Norden på flera år
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2026-08-11 kl. 14:21.
Citera
2026-08-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Hela veckopengen gick åt till mammas svordomsbotburk i och med den intervjun, eller snarare flera veckors veckopeng. Han ger ett rätt trevligt intryck.
Barnsligt beteende. Inte bra för varumärket.
Citera
2026-08-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Lite plock från andra siden kölen: Imponerad av Amalie som genomför ett så bra lopp och går vidare till final nästan utan paus efter
insatsen i går kväll. Ett resultat som har hamnat lite i skymundan: Frøynes 1.59.09 på 800m. Kan inte minnas att det har varit någon med
så bra tid i övriga Norden på flera år
Antonsen 1.58.82 för två månader sen.
Citera
2026-08-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hodgkinson är väl inte den eviga tvåan som Jeng påstår. Vad jag vet så har hon vunnit OS-guld.

I internationella mästerskap som OS/VM så har hon blivit lite av en evig tvåa, med undantag för OS 2024. Hon blev tvåa i OS 2020 (avgjordes 2021) och tvåa i VM 2022 och tvåa i VM 2023. Sedan bara brons i VM i Tokyo förra året, där hon var storfavorit till guldet. Hon har iaf inte pallat för trycket många ggr i stora mästerskap, om man beaktar att hon långa stunder dominerat 800m för damer på global nivå de senaste åren.
Citera
2026-08-11, 15:45
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Antonsen 1.58.82 för två månader sen.
Ja, jag vet, det var därför jag skrev någon i övriga Norden. Synd med problemen Antonsen har haft den senaste tiden, men som hon
själv sa så var hon tvungen att bara försöka, och det blev ju trots allt 59-talet på henne också.
Citera
2026-08-11, 15:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
I internationella mästerskap som OS/VM så har hon blivit lite av en evig tvåa, med undantag för OS 2024. Hon blev tvåa i OS 2020 (avgjordes 2021) och tvåa i VM 2022 och tvåa i VM 2023. Sedan bara brons i VM i Tokyo förra året, där hon var storfavorit till guldet. Hon har iaf inte pallat för trycket många ggr i stora mästerskap, om man beaktar att hon långa stunder dominerat 800m för damer på global nivå de senaste åren.

Om man tar OS-guld efter att på flera tidigare mästerskap ha blivit tvåa, då slutar man att vara den eviga tvåan. Så tycker jag i alla fall och varför jag tycker det är fel av Jeng att kalla henne för den eviga tvåan.

Själv tror jag att Jeng har snöat in på Mu vs Hodgkinson och eftersom Mu inte var med på OS 2024 så existerar inte Hodgkinsons OS-guld i Jengs föreställningsvärld.
Citera
2026-08-11, 16:01
Medlem
Apropå motvind och 100 meter. Peter Karlssons 10.19 i minus 1.7 i Finnkampen 1996 måste vara det bästa en svensk någonsin gjort om hänsyn tas till vinden. Segrade med 0.28, den största segermarginalen i finnkampens historia.
Citera
2026-08-11, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Om man tar OS-guld efter att på flera tidigare mästerskap ha blivit tvåa, då slutar man att vara den eviga tvåan. Så tycker jag i alla fall och varför jag tycker det är fel av Jeng att kalla henne för den eviga tvåan.

Själv tror jag att Jeng har snöat in på Mu vs Hodgkinson och eftersom Mu inte var med på OS 2024 så existerar inte Hodgkinsons OS-guld i Jengs föreställningsvärld.

Du tolkar uttrycket lite väl bokstavligt. Arne Andersson kallades för "den evige tvåan" på Gunder Häggs tid, men hans facit i inbördes möten mot Gunder Hägg var ganska bra. De ställdes mot varandra 23 gånger och Hägg hade ledningen med 14-9, dvs Andersson kom före GH i nio lopp.
Citera
2026-08-11, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
insatsen i går kväll.
Hon hade inget försökslopp i benen vilket många andra hade. Ett flygande 400m med draghjälp mot B-motstånd mindre slitsamt än ett 400mh försök
Citera
2026-08-11, 16:17
Medlem
I EM kan det bli medaljregn för Sverige har förbundet utlovat skriver Expressen.

Det kan bli 1 Guld och 2 brons till Sverige sammanlagt, inte mer.

Norge kan ta uppemot 6 guld. Även i denna sport kör baggarna ifrån oss. Vad är det baggarna gör från förbund och elittränare med sina talanger som Sverige inte förmår?

Att de här landet aldrig kan lära sig. Samma i fotbolls-VM där media målade upp chanser för landslaget som var ren galenskap från början.
Som tyskarna sa bland folket efter sitt tredje raka fiasko i fotbolls-VM: "Det måste vara något fel med Tyskland".
Att inte våga se verkligheten och utifrån den verka för förbättringar - om det går - ja då kan man lika gärna se de flesta svenskarna som turister i mästerskapen.
Citera
2026-08-11, 16:29
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Du tolkar uttrycket lite väl bokstavligt. Arne Andersson kallades för "den evige tvåan" på Gunder Häggs tid, men hans facit i inbördes möten mot Gunder Hägg var ganska bra. De ställdes mot varandra 23 gånger och Hägg hade ledningen med 14-9, dvs Andersson kom före GH i nio lopp.
Bara för att han kallades för det betyder inte att det är rimligt att kalla Hodgkinson för det efter hennes OS-guld.
Citera
2026-08-11, 16:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
I EM kan det bli medaljregn för Sverige har förbundet utlovat skriver Expressen.

Det kan bli 1 Guld och 2 brons till Sverige sammanlagt, inte mer.

Norge kan ta uppemot 6 guld. Även i denna sport kör baggarna ifrån oss. Vad är det baggarna gör från förbund och elittränare med sina talanger som Sverige inte förmår?

Att de här landet aldrig kan lära sig. Samma i fotbolls-VM där media målade upp chanser för landslaget som var ren galenskap från början.
Som tyskarna sa bland folket efter sitt tredje raka fiasko i fotbolls-VM: "Det måste vara något fel med Tyskland".
Att inte våga se verkligheten och utifrån den verka för förbättringar - om det går - ja då kan man lika gärna se de flesta svenskarna som turister i mästerskapen.
På VM förra året blev Norge utan medaljer. Därmed faller hela premissen för de slutsatser du försöker dra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in