2026-08-11, 11:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Nu är du i forumet för alternativa nyheter.
Alltså får du åtminstone försöka öppna upp ditt sinne och ta in att det finns en värld även utanför din världsbild.
Annars finns den riktiga Ukrainatråden där du kan umgås med likasinnade och utbyta likadana åsikter/vinklingar som du redan har.
Jaha, så detta i den här tråden är lite halvpåhittat med andra ord?

Citat:
Går du utanför Youtube finns det enormt antal videos med Ukrainska FPV drönare som anfaller civila och civil infrastruktur dvs på Telegram och andra kanaler.
Jag ser inte på den skiten så du får be om hjälp av någon annan eller söka själv.
Du kommer bli förvånad minst sagt om du lever med världsbilden att det enbart är ryssen som begår fruktansvärda FPV attacker mot oskyldiga människor.
Ok, så jag får söka själv?

Citat:
Angående drönarattacken på badstranden tror jag precis som du att den inte var avsiktlig.
Så bra då. Men finner du det inte underligt att rysk media framställer den som avsiktlig trots att om man ser klippet är rätt tydligt att så inte är fallet?
Citera
2026-08-11, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Du kan alltid hitta enskilda fall i ett långvarigt krig, men faktum kvarstår att attackerna som Ryssland vs Ukraina genomför systematiskt ter sig helt annorlunda.

FN:s undersökningskommission för Ukraina och flera människorättsorganisationer har dokumenterat omfattande ryska angrepp mot bostadshus, sjukhus, energisystem och liknande, och beskrivit vissa som krigsförbrytelser eller brott mot mänskligheten.

Ukrainska djupanfall har till övervägande del riktats mot raffinaderier, oljeterminaler, flygbaser och militärindustri, kategorier med starkare argument för militärt mål. Samtidigt har enskilda ukrainska anfall också kritiserats, bland annat beskjutning av gränsstäder som Belgorod och tidigare användning av vapen med urskillningslös verkan.

Att Ryssland dessutom bär ansvaret för aggressionsbrottet är ett tillägg till som väger upp det hela..
Ukraina begår krigsbrott. Ingen tvekan om det, attackerna på Wildberries är bara en i mängden.
Hur förklarar du att Odessas hamnar är förstörda om ryssarna enbart attackerar civilbefolkningen?
Du är skenhelig som försvarar det verkliga folkmordet i Gaza och bölar över Ukraina.
FNs officiella och bekräftade siffror över antalet döda civila i Ukraina sedan 2022 är drygt 15 000 dvs i genomsnitt drygt 3 - 4000 dödsoffer årligen. Ungefär lika många som brukar omkomma i trafikolyckor årligen i Ukraina. Av dessa dödsfall har en del även fallit offer för ukrainska missiler eller drönare.
Zelensky håller på att förlora kriget bigtime¨och nu drar nafotrollen igång en snyftkampanj över krigsbrott.
Ni har redan en TS i ämnet, (FB) Ryssland attackerar nästan enbart civila mål i Ukraina - är det ett folkmord vi ser?, håll dig till det istället för att spamma här.
Citera
2026-08-11, 11:46
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jaha, så detta i den här tråden är lite halvpåhittat med andra ord?

Ok, så jag får söka själv?

Så bra då. Men finner du det inte underligt att rysk media framställer den som avsiktlig trots att om man ser klippet är rätt tydligt att så inte är fallet?

Inte mer halvpåhittat i denna tråd än i vanliga Ukrainatråden anser jag, lite högre i tak och vänligare i tonen kanske.

Ja du får söka själv, du tror ju inte att dessa FPV videos existerar utan det är enbart ryssen som begår brott så det kommer bli ett uppvaknande för dig, jag lovar.

Nej jag finner det inte underligt alls, det är krig och då är det även ett informationskrig, den som vinner informationskriget har ett stort övertag.
Idag är det Ukraina som är klart bättre på detta. Det är likadant när en rysk drönare kraschar där det inte var tänkt så kablas det ut stort i västmedia.
Citera
2026-08-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ok, jag kollar igenom dina klipp bland "alla som du sett och inte sparat då"

Klusterbomber är hemska men är ingen drönare.

Russian Military Use: Extensive documentation from entities like Human Rights Watch and the UN shows that Russian forces repeatedly targeted Kherson with cluster munitions. This occurred primarily after their retreat from the city later in November 2022, striking civilian-populated neighborhoods.
Ukrainian Military Use: While Ukraine did use cluster munitions during 2022 to target Russian positions in occupied territories, verified civilian casualties from Ukrainian cluster rockets were localized to other regions. For instance, a detailed investigation by Human Rights Watch confirmed that Ukrainian cluster munition attacks caused civilian casualties in and around the city of Izium during 2022, but no such civilian deaths were verified for Kherson in June 2022.

Är detta påhittat?

Avslutar man en video med "You decide what you want to believe" så är det knappast så jävla trovärdigt, eller hur?

Artilleri mot stad. Jag fördömer det men det är ingen drönarattack mot civila som jag efterfrågade.

Som ovan. Ingen drönarattack.

Jag efterfrågade en drönarattack likt den som angrep den ukrainske grönsakshandlaren. Där man uppenbarligen jagar civila av någon anledning. Är det roligt för ryssar att döda civila?

Du/ni verkar ha hängt upp er på den där grönsakshandlaren som inte ens dog... Den där incidenten verkar det vara delade meningar om, allt från ukrainsk drönare till false flag eller rysk. Det är svårt att veta i ett enskilt fall. Jag tycker att missiler och klusterbomber är bra mycket värre.
Citera
2026-08-11, 11:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Inte mer halvpåhittat i denna tråd än i vanliga Ukrainatråden anser jag, lite högre i tak och vänligare i tonen kanske.
Ok, kanske för att de flesta undviker att svara på den "faktan" som framställs?

Citat:
Ja du får söka själv, du tror ju inte att dessa FPV videos existerar utan det är enbart ryssen som begår brott så det kommer bli ett uppvaknande för dig, jag lovar.
Man kanske inte får fråga AI såna här saker för den kanske ljuger men så här svarar den i varje fall.

Citat:
Internationella organisationer har omfattande dokumentation gällande drönarattacker som avsiktligt riktas mot civila, men rapporterna visar att det främst är ryska styrkor som utför dessa handlingar på ukrainskt territorium.

Citat:
På ryska statliga medier, pro-ryska bloggar och sociala medieplattformar (som X och Telegram) publiceras regelbundet påståenden om att Ukraina använder drönare för att medvetet mörda civila i ryska gränsregioner eller i ryskockuperade områden.
Syfte: Dessa videor och inlägg används ofta i informationskrigföringen för att skifta fokus från de ryska attackerna mot ukrainska städer och för att måla upp de ukrainska styrkorna som terrorister.
Verifiering: Många av de videor som sprids med påståenden om att ukrainska drönare "leker" med eller medvetet attackerar civila har visat sig vara ryska drönarvideor från Cherson där beskrivningen har kastats om.

Är AI programmerad för att vara pro-ukrainsk?

Citat:
Nej jag finner det inte underligt alls, det är krig och då är det även ett informationskrig, den som vinner informationskriget har ett stort övertag.
Idag är det Ukraina som är klart bättre på detta. Det är likadant när en rysk drönare kraschar där det inte var tänkt så kablas det ut stort i västmedia.
Ok, men höjer man inte på ögonbrynen när dessa ryska missiler och drönare om och om igen kraschar i bostadsområden när ukrainskt luftvärn är så dåligt?

Blir du inte fundersam då?
Citera
2026-08-11, 12:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Du/ni verkar ha hängt upp er på den där grönsakshandlaren som inte ens dog... Den där incidenten verkar det vara delade meningar om, allt från ukrainsk drönare till false flag eller rysk. Det är svårt att veta i ett enskilt fall. Jag tycker att missiler och klusterbomber är bra mycket värre.
"Som inte ens dog"?

Det är inte resultatet som är saken som vi hänger upp oss på utan händelsen i sig. Ser du klippet så ser du att drönaren jagar den civila runt fordonet för att sedan angripa. Detta är alltså inget misstag av den som kontrollerar drönaren.

Hade som sagt detta varit en enskild händelse så hade man definitivt kunna spekulera om vem som kontrollerade drönaren men då det är återkommande i just Kherson och drönare har verifierats komma från den ryska sidan så är det systematiskt och inte enskilt.

Detta fattar en femåring.

EDIT: Ska tillägga detta fenomen om false flags som ständigt yttras av pro-ryssar. Hade Ukraina bevisats av västmedia att använda false flags så hade det kunnat rasera hela den västerländska opinionen. Tror du att det är värt det?

Vi vet redan att ryska sidan använt false flags vid exempelvis invasionens start så ryska sidans förtroende har varit förstört sedan start.
https://www.bellingcat.com/news/2022/02/28/exploiting-cadavers-and-faked-ieds-experts-debunk-staged-pre-war-provocation-in-the-donbas/

Men Bellingcat är såklart CIA i er värld.
Senast redigerad av Conception 2026-08-11 kl. 12:09.
Citera
2026-08-11, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Ukraina begår krigsbrott. Ingen tvekan om det, attackerna på Wildberries är bara en i mängden.
Hur förklarar du att Odessas hamnar är förstörda om ryssarna enbart attackerar civilbefolkningen?
Du är skenhelig som försvarar det verkliga folkmordet i Gaza och bölar över Ukraina.
FNs officiella och bekräftade siffror över antalet döda civila i Ukraina sedan 2022 är drygt 15 000 dvs i genomsnitt drygt 3 - 4000 dödsoffer årligen. Ungefär lika många som brukar omkomma i trafikolyckor årligen i Ukraina. Av dessa dödsfall har en del även fallit offer för ukrainska missiler eller drönare.
Zelensky håller på att förlora kriget bigtime¨och nu drar nafotrollen igång en snyftkampanj över krigsbrott.
Ni har redan en TS i ämnet, (FB) Ryssland attackerar nästan enbart civila mål i Ukraina - är det ett folkmord vi ser?, håll dig till det istället för att spamma här.

Israels folkmord i Gaza är inget jag är förtjust i heller.

USA:s anfallskrig mot Iran går ju inte särskilt bra. Men faktum kvarstår att en majoritet i Iran vill befrias från sin förtryckande regim. I demokratiska länder borde man veta att det är vad majoriteten av befolkningen tycker som är viktigt, inte vad någon gubbe som bara vill behålla makten tycker.

Som sagt du kan alltid hitta enskilda exempel. Men skalan är fortfarande inte jämförbar. Ryssland uppger själva 250 dödade civila på eget territorium första halvåret 2026, mot 1396 i Ukraina. Ryska siffror, inte ukrainska.

Jag skriver vad jag vill här. Ditt konto kommer ändå försvinna när Ryssland har förlorat.

Trenden går åt motsatt håll mot vad du påstår. Första halvåret 2026: 1396 dödade och 7978 skadade civila, 37% fler än samma period 2025 och 114% fler än 2024. Juni 2026 var den blodigaste månaden för civila sedan april 2022. Det är inte "snyftkampanj", det är FN:s månadsrapporter.

Odessas hamnar. Ja, de är sönderskjutna, av Ryssland. OHCHR dokumenterade minst 14 angrepp mot hamninfrastruktur i Odessa-regionen bara i april 2026. Du citerar rysk måluppfyllelse som om det vore ett motargument. Och jag har aldrig påstått att Ryssland "enbart" attackerar civila, det är rubriken på en annan tråd, inte min tes. Men Ryssland attackerar långt fler civila mål än Ukraina om du vågar kolla på data.

Trafikjämförelsen håller inte. Ukraina hade cirka 3 000 trafikdöda per år före kriget, och färre under kriget (utegångsförbud, bränslebrist, miljoner som lämnat landet). Krigets verifierade dödstal ligger alltså över trafikdöden, och det är bara det som gått att bekräfta. Jämförelsen är dessutom meningslös, trafikolyckor är ingens beslut.
Senast redigerad av MjShamona 2026-08-11 kl. 12:14.
Citera
2026-08-11, 12:14
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ok, kanske för att de flesta undviker att svara på den "faktan" som framställs?

Man kanske inte får fråga AI såna här saker för den kanske ljuger men så här svarar den i varje fall.

Är AI programmerad för att vara pro-ukrainsk?

Ok, men höjer man inte på ögonbrynen när dessa ryska missiler och drönare om och om igen kraschar i bostadsområden när ukrainskt luftvärn är så dåligt?

Blir du inte fundersam då?

Det du kallar fakta behöver inte vara sanning eller hur?
Det du kallar fakta, likt att drönaren på badstranden var ett misstag men det är också fakta att ryssen inte begår misstag utan siktar på civila. Trots att Zelensky hävdar att 99% av drönarna skjuts ner så träffar dom civila? Det kallar du fakta?
Du skriver att Ukrainskt luftvärn är dåligt, är det fakta? Zelensky och Ukraina har i flera år skrivit att dom skjuter ner i princip allt som kommer från ryssen. Är det fakta?

Angående AI så får du det svaret du vill ha, dvs den läser enbart västerländsk media typ Cornucopia och Oscarsson och då blir svaret det du får.
Den är inte proUkrainsk men den söker enbart där det inte existerar de uppgifter du letar efter. Om du lär dig använda AI korrekt så ställer du obekväma motfrågor typ:
-Har hört att det finns mängder av videos från Ukrainska FPV drönare som slår mot civila och civil infrastruktur på Telegram och andra ryska kanaler, stämmer detta, sök djupare och även utanför etablerad media typ RFE, AP och Reuters.

Som du frågar får du svar helt enkelt.
Du kan inte på allvar tro att enbart ryssen träffar civila och civil infrastruktur? Det är krig.

Här är Geminis svar (betalversion) på ovan fråga:

Det stämmer att det på ryska Telegram-kanaler (militärbloggare, lokala myndigheter i ryska gränsregioner och statliga nyhetskanaler) publiceras en stor mängd videomaterial och rapporter som visar ukrainska FPV-drönarangrepp mot civila mål och civil infrastruktur.
FN:s människorättskontor (OHCHR / HRMMU): FN har i rapporter om drönarkrigföringen bekräftat att civila dödas och skadas av FPV- och kortdistansdrönare på båda sidor
Citera
2026-08-11, 12:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det du kallar fakta behöver inte vara sanning eller hur?
Det du kallar fakta, likt att drönaren på badstranden var ett misstag men det är också fakta att ryssen inte begår misstag utan siktar på civila. Trots att Zelensky hävdar att 99% av drönarna skjuts ner så träffar dom civila? Det kallar du fakta?
Du skriver att Ukrainskt luftvärn är dåligt, är det fakta? Zelensky och Ukraina har i flera år skrivit att dom skjuter ner i princip allt som kommer från ryssen. Är det fakta?
Jag har aldrig någonsin påstått att allt Ukraina kommer med är fakta. Men i övrig europeiska media så kan vi påstå att det mesta är fakta och det som senare bevisats inte vara med också meddelas om det.

Annars får du gärna motbevisa mig.

Human Rights Watch som många pro-ryssar anser är ren propaganda. Vad tycker du om det? Är det det?

Citat:
Angående AI så får du det svaret du vill ha, dvs den läser enbart västerländsk media typ Cornucopia och Oscarsson och då blir svaret det du får.
Den är inte proUkrainsk men den söker enbart där det inte existerar de uppgifter du letar efter. Om du lär dig använda AI korrekt så ställer du obekväma motfrågor typ:
-Har hört att det finns mängder av videos från Ukrainska FPV drönare som slår mot civila och civil infrastruktur på Telegram och andra ryska kanaler, stämmer detta, sök djupare och även utanför etablerad media typ RFE, AP och Reuters.

Som du frågar får du svar helt enkelt.
Du kan inte på allvar tro att enbart ryssen träffar civila och civil infrastruktur? Det är krig.

Här är Geminis svar (betalversion) på ovan fråga:

Det stämmer att det på ryska Telegram-kanaler (militärbloggare, lokala myndigheter i ryska gränsregioner och statliga nyhetskanaler) publiceras en stor mängd videomaterial och rapporter som visar ukrainska FPV-drönarangrepp mot civila mål och civil infrastruktur.
FN:s människorättskontor (OHCHR / HRMMU): FN har i rapporter om drönarkrigföringen bekräftat att civila dödas och skadas av FPV- och kortdistansdrönare på båda sidor

Du missade sammanfattningen där.

Ja, videorna finns och civila i ryska gränsområden drabbas otvivelaktigt av drönarkriget. Men en djupare granskning visar att det ryska narrativet på Telegram ofta blandar ihop legitima attacker mot kamoufrerad militär logistik med tragiska sidoskador, samt i vissa fall rena propagandaförfalskningar för att skifta fokus från de ryska anfallen
Citera
2026-08-11, 13:07
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Jag har aldrig någonsin påstått att allt Ukraina kommer med är fakta. Men i övrig europeiska media så kan vi påstå att det mesta är fakta och det som senare bevisats inte vara med också meddelas om det.

Annars får du gärna motbevisa mig.

Du missade sammanfattningen där.

Ja, videorna finns och civila i ryska gränsområden drabbas otvivelaktigt av drönarkriget. Men en djupare granskning visar att det ryska narrativet på Telegram ofta blandar ihop legitima attacker mot kamoufrerad militär logistik med tragiska sidoskador, samt i vissa fall rena propagandaförfalskningar för att skifta fokus från de ryska anfallen

Ok, då får du gärna visa ett exempel på detta när media i väst har pudlat om något i kriget i Ukraina.

Den sammanfattningen hade inte jag men om jag kör din sammanfattning och ber AI göra en djup analys av den sammanfattningen så kommer svaret här:

Drönarkriget är dubbelriktat: Både ukrainska och ryska styrkor använder exakt samma metoder. Ryska FPV-drönare har terroriserat civilbefolkningen i ukrainska städer som Cherson och Nikopol (där civila bilar och fotgängare jagats av drönare), samtidigt som ukrainska drönare orsakar civila offer i ryska gränsregioner som Belgorod.
Är Ukraina helt oskyldiga? Nej. Ingen krigförande part är utan överträdelser, och Ukraina har dokumenterat brutit mot krigets lagar i flera sammanhang.

Är det bara rysk propaganda? Nej, de civila offren och träffarna på civila mål i ryska gränsområden är en verklig och tragisk konsekvens av kriget. Men det ryska narrativet överdriver, vinklar och nyttjar dessa händelser maximalt i propagandasyfte.

Då ställde jag följdfrågan om det "ryska narrativet" verkligen stämmer? Är den ryska propagandan värre och mer överdriven än den västerländska? Bedriver inte Ukraina samma propaganda?

Ja, det stämmer att Ukraina också använder vinkling, överdrifter och selektiv information i strategiskt syfte. I krig kallas detta strategisk kommunikation eller informationskrigföring, och båda sidor bedriver det fullt ut.
Ukraina har byggt upp en av de mest effektiva informationsapparaterna i modern krigshistoria.

Varför ukrainskt material dominerar i västvärlden
Skillnaden i vad som når en användare i Europa beror till stor del på plattformar, censur och målgrupper:

Plattformstillgång och algoritmer: Ryska statliga medier (som RT och Sputnik) har stängts av eller blockerats inom EU. Dessutom begränsar stora västerländska plattformar som YouTube, Meta och Google ryska statskontrollerade konton. Ukrainska källor har däremot fri tillgång till dessa distributionskanaler.
Kulturell och språklig anpassning: Ukraina kommunicerar skickligt på engelska och anpassar sitt budskap efter västerländska värderingar och internetkultur (memes, popkulturella referenser och direkt tilltal från ledare som Zelenskyj). Rysk extern propaganda har haft svårare att få fäste i Europa och har istället riktat sitt fokus mot den egna befolkningen samt mot ”det globala syd” (Afrika, Latinamerika, delar av Asien).
Citera
2026-08-11, 13:12
Medlem
Citat:
Ok, då får du gärna visa ett exempel på detta när media i väst har pudlat om något i kriget i Ukraina.

Den sammanfattningen hade inte jag men om jag kör din sammanfattning och ber AI göra en djup analys av den sammanfattningen så kommer svaret här:

Drönarkriget är dubbelriktat: Både ukrainska och ryska styrkor använder exakt samma metoder. Ryska FPV-drönare har terroriserat civilbefolkningen i ukrainska städer som Cherson och Nikopol (där civila bilar och fotgängare jagats av drönare), samtidigt som ukrainska drönare orsakar civila offer i ryska gränsregioner som Belgorod.
Är Ukraina helt oskyldiga? Nej. Ingen krigförande part är utan överträdelser, och Ukraina har dokumenterat brutit mot krigets lagar i flera sammanhang.

Är det bara rysk propaganda? Nej, de civila offren och träffarna på civila mål i ryska gränsområden är en verklig och tragisk konsekvens av kriget. Men det ryska narrativet överdriver, vinklar och nyttjar dessa händelser maximalt i propagandasyfte.

Då ställde jag följdfrågan om det "ryska narrativet" verkligen stämmer? Är den ryska propagandan värre och mer överdriven än den västerländska? Bedriver inte Ukraina samma propaganda?

Ja, det stämmer att Ukraina också använder vinkling, överdrifter och selektiv information i strategiskt syfte. I krig kallas detta strategisk kommunikation eller informationskrigföring, och båda sidor bedriver det fullt ut.
Ukraina har byggt upp en av de mest effektiva informationsapparaterna i modern krigshistoria.

Skillnaden i vad som når en användare i Europa beror till stor del på plattformar, censur och målgrupper:

Plattformstillgång och algoritmer: Ryska statliga medier (som RT och Sputnik) har stängts av eller blockerats inom EU. Dessutom begränsar stora västerländska plattformar som YouTube, Meta och Google ryska statskontrollerade konton. Ukrainska källor har däremot fri tillgång till dessa distributionskanaler.
Kulturell och språklig anpassning: Ukraina kommunicerar skickligt på engelska och anpassar sitt budskap efter västerländska värderingar och internetkultur (memes, popkulturella referenser och direkt tilltal från ledare som Zelenskyj). Rysk extern propaganda har haft svårare att få fäste i Europa och har istället riktat sitt fokus mot den egna befolkningen samt mot ”det globala syd” (Afrika, Latinamerika, delar av Asien).

Det var ju Ryssland som började och som bär det tyngsta ansvaret oavsett, och det är också de som kan avsluta detta när de vill.

Som man bäddar får man ligga, brukar det ju heta?
Citera
2026-08-11, 13:36
Medlem
Citat:

Det är därför vi borde få se mer råmaterial... Där tycker jag Landcaster gör ett bra jobb han försöker så gått de går åka direkt till platser där de händer något ..
Czech Rockets Injure 16 and kill at least one civilian in Donetsk
https://www.youtube.com/watch?v=WJqchJMW9Ok&rco=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in