Citat:
Ursprungligen postat av
NobelPrizeWinner
Ukraina begår krigsbrott. Ingen tvekan om det, attackerna på Wildberries är bara en i mängden.
Hur förklarar du att Odessas hamnar är förstörda om ryssarna enbart attackerar civilbefolkningen?
Du är skenhelig som försvarar det verkliga folkmordet i Gaza och bölar över Ukraina.
FNs officiella och bekräftade siffror över antalet döda civila i Ukraina sedan 2022 är drygt 15 000 dvs i genomsnitt drygt 3 - 4000 dödsoffer årligen. Ungefär lika många som brukar omkomma i trafikolyckor årligen i Ukraina. Av dessa dödsfall har en del även fallit offer för ukrainska missiler eller drönare.
Zelensky håller på att förlora kriget bigtime¨och nu drar nafotrollen igång en snyftkampanj över krigsbrott.
Ni har redan en TS i ämnet, (FB) Ryssland attackerar nästan enbart civila mål i Ukraina - är det ett folkmord vi ser?, håll dig till det istället för att spamma här.
Israels folkmord i Gaza är inget jag är förtjust i heller.
USA:s anfallskrig mot Iran går ju inte särskilt bra. Men faktum kvarstår att en majoritet i Iran vill befrias från sin förtryckande regim. I demokratiska länder borde man veta att det är vad majoriteten av befolkningen tycker som är viktigt, inte vad någon gubbe som bara vill behålla makten tycker.
Som sagt du kan alltid hitta enskilda exempel. Men skalan är fortfarande inte jämförbar. Ryssland uppger själva 250 dödade civila på eget territorium första halvåret 2026, mot 1396 i Ukraina. Ryska siffror, inte ukrainska.
Jag skriver vad jag vill här. Ditt konto kommer ändå försvinna när Ryssland har förlorat.
Trenden går åt motsatt håll mot vad du påstår. Första halvåret 2026: 1396 dödade och 7978 skadade civila, 37% fler än samma period 2025 och 114% fler än 2024. Juni 2026 var den blodigaste månaden för civila sedan april 2022. Det är inte "snyftkampanj", det är FN:s månadsrapporter.
Odessas hamnar. Ja, de är sönderskjutna, av Ryssland. OHCHR dokumenterade minst 14 angrepp mot hamninfrastruktur i Odessa-regionen bara i april 2026. Du citerar rysk måluppfyllelse som om det vore ett motargument. Och jag har aldrig påstått att Ryssland "enbart" attackerar civila, det är rubriken på en annan tråd, inte min tes. Men Ryssland attackerar långt fler civila mål än Ukraina om du vågar kolla på data.
Trafikjämförelsen håller inte. Ukraina hade cirka 3 000 trafikdöda per år före kriget, och färre under kriget (utegångsförbud, bränslebrist, miljoner som lämnat landet). Krigets verifierade dödstal ligger alltså över trafikdöden, och det är bara det som gått att bekräfta. Jämförelsen är dessutom meningslös, trafikolyckor är ingens beslut.