2026-08-11, 11:59
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Men du överdriver nu, med ”handhjärta och kram”. Mördaren är en mördare och det är inte ett dugg synd om honom.

Att hålla förhör är en process i många led, viktigast är att han är gripen, tids nog kommer han att tala, det kommer erfarna förhörsledare se till. Men att deras arbete med förundersökningen publiceras i media innan det knappt hunnit börja är ju fan inte klokt - och då menar jag för rättssäkerheten för oss alla medborgare i Sverige, inte den aktuella mördaren

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det gjorde jag också såklart, men även att det var en pik till mig som skrev att publiceringen av ett polisförhör är värre än att mördaren inte kan sätta ord på sina handlingar än.

Det var ingen pik, det var en utveckling av mitt resonemang och jag var sarkastisk om hans uttalanden. Ledsen om det uppfattades som otrevligt eller riktat mot dig. Jag håller som sagt med dig om att läckan är allvarlig utifrån rättssäkerheten och samhället i stort. Det är slarvigt och en utveckling jag inte gärna ser. I det här enskilda fallet tycker jag dock att uppgiften om att han sätter sig i förhör och tycker så synd om sig själv att han inte kan prata smakar värre än att att ett förhör läckt, detta av ren irritation. Sen vore det såklart jävligt hemskt om detta påverkar utredningen negativt. Men ett tidigt förhör där inga egentliga uppgifter kommer fram hoppas jag inte har så stor påverkan så sett.

Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Med så mycket våld som hon verkar ha utsatts för så har jag svårt att se att det skulle dömas som dråp.

Ja, att det handlar om omfattande våld talar emot honom och det talar emot honom att han säger att han ångrat sig men ändå fortsatt hålla sig på flykt.
Citera
2026-08-11, 11:59
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Varför skulle barn välja att bo hos en papöa som betedde dig illa mot dem, då pass att han blev anmäld -- egna rum eller ej?
Det var väl rätt många år efter skilsmässan som de nu bodde hos honom. Vet inte när han anmäldes men de skildes väl när barnen var rätt små 2014?
Citera
2026-08-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Häktningspromemorian var i sin helhet sekretessbelagd i går när jag kollade.

Så klart gäller sekretess för den. Min poäng är att om uppgiften kommer från tingsrätten (antingen pga slarv eller att någon utnyttjat sin meddelarfrihet) är det uppgifter MGM lämnat nästan med en gång och inte i ett förhör som hållits efter i fredags.
Citera
2026-08-11, 12:03
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Ändå märkligt att en nästan 60 åring man dödar sin flickvän, det borde funnits massor av tecken från flera tidigare relationer, inte bara exets psykiska misshandel. Det är ytterst ovanligt att en misshandlare tillgriper fysiskt våld så sent i livet.

Hon ville nog göra slut och han blev kränkt. Finns säkert saker han gjort tidigare och i tidigare förhållanden.
Citera
2026-08-11, 12:08
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Anmäld till socialen av x-frun dessutom.

Det låter tyvärr som en typisk passivaggressiv man som kör med härskartekniker i relationer samtidigt som han ser till att framstå som ”snäll” och ”hyvens” i sociala sammanhang.

”Kvinnan ska enligt handlingar ha upplevt ”psykiskt våld” i form av att mannen ”utövar olika slags härskartekniker och kontrollerande beteende”.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lnrwJL/misstankte-mordarens-ex-larmade-polisen

Han har ju indirekt erkänt mordet:
”Men det är klart att jag tänker på henne och hennes liksom liv. Som jag tog bort.”

”Inget motiv till händelsen har ännu framkommit, enligt åklagaren. I förhör nämner den misstänkte ”bråk” i perioder som lett till att han sagt saker han inte menat, men vill i övrigt inte gå in närmare på vad upprinnelsen till mordet kan vara.”

https://www.tv4.se/artikel/0AEd4RyxNUuQhGn2NAODU/pojkvaennens-egna-ord-taenker-pa-hennes-liv-som-jag-tog-bort
Senast redigerad av T34Panzer 2026-08-11 kl. 12:19.
Citera
2026-08-11, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Man får nog ta allt han säger med en nypa salt. Det han faktiskt pratar om verkar ju stämma, men sen finns det graverande saker som han inte vill diskutera. Antagligen funderar han på ett lämpligt scenario för att få det hela till dråp.

Det fetade: Precis. Den tiden brukar ju vara som mest harmonisk. Bråkar man en massa redan då, så borde båda inse att den relationen är dömd från början.
Det märkliga i förhöret är att han säger att det varit "bråk" i perioder under deras relativt korta förhållande. MEN under dessa 2 veckor tillsammans på ön har allt bara varit fint och de har paddlat, lagat mat, tränat och badat, gjort fina saker och njutit av sommaren! Harmoniskt!
Det låter för mig inte sannolikt att inget bråk skulle uppstått under dessa 2 veckor OM det stämde att bråk uppstått i perioder tidigare. Herregud, dom har ju bara varit tillsammans 8 månader! Normalt börjar man inte bråka så tidigt och inte i perioder! Så jag tror att det är nåt han bara tar till för att skydda sig eller ge nån form av förklaring. Hoppas utredarna slår hål på lögnerna!
Citera
2026-08-11, 12:10
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det märkliga i förhöret är att han säger att det varit "bråk" i perioder under deras relativt korta förhållande. MEN under dessa 2 veckor tillsammans på ön har allt bara varit fint och de har paddlat, lagat mat, tränat och badat, gjort fina saker och njutit av sommaren! Harmoniskt!
Det låter för mig inte sannolikt att inget bråk skulle uppstått under dessa 2 veckor OM det stämde att bråk uppstått i perioder tidigare. Herregud, dom har ju bara varit tillsammans 8 månader! Normalt börjar man inte bråka så tidigt och inte i perioder! Så jag tror att det är nåt han bara tar till för att skydda sig eller ge nån form av förklaring. Hoppas utredarna slår hål på lögnerna!
Exakt, hur mycket bråk kan hinna förekomma i ett sånt kort förhållande mellan två som är i den ålder de är och dessutom inte ens bor ihop?!
Citera
2026-08-11, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Varför har han stannat kvar på ön efter mordet istället för att sticka direkt? Innan hon hittades alltså.
Panik? tror inte han planerade mordet direkt
eller så är han helt sjuk i huvudet
Citera
2026-08-11, 12:12
Medlem
Anillens avatar
Herregud, åtta månader, då har man ju inte ens hunnit ur förälskelsefasen
Citera
2026-08-11, 12:17
Medlem
slemhinders avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Exakt, hur mycket bråk kan hinna förekomma i ett sånt kort förhållande mellan två som är i den ålder de är och dessutom inte ens bor ihop?!

Håller med er helt. Vill verkligen understryka att det inte är normalt att det är ”bråkigt i perioder” i relationer alls. Att man någon gång varit oense, tjafsat och att någon mindre konflikt kunnat uppstå i en relation som varat i åtta månader, visst. Att par som varit tillsammans länge varit oense, bråkat och att konflikter uppstår är väl självklart. Men folk har ofta en så konstig bild av hur ofta och hur mycket det är normalt att bråka i relationer.
Citera
2026-08-11, 12:19
Medlem
Citat:

Det där låter inte bra. Någon form av störning måste han nog ha.
Citera
2026-08-11, 12:29
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Jag tycker jag läser tråden noggrant och har följt den från början. Att de skulle åkt tillsammans är heelt nytt för mig, var finns källan till det ?? Vilken dag finns uppgifter på att de skulle åkt ut till ön ? Försök svara på frågan istället för att mästra att man inte hänger med i tråden, tack!

De hade tillbringat 2 veckor där tillsammans.

” och att de firat semestern på ön tillsammans.
– Jag har varit där i dryga två veckor. Vi har varit där ute och gjort saker tillsammans som man gör. Vi har paddlat och badat och tränat. Och gjort liksom... fina saker. Lagat mat, njutit av sommaren, säger han i utredningen.”

https://www.tv4.se/artikel/0AEd4RyxNUuQhGn2NAODU/pojkvaennens-egna-ord-taenker-pa-hennes-liv-som-jag-tog-bort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in