2026-08-11, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Inte ens Tor visste att hon skulle komma. Dom var särbo så hur ofta hon var där eller övernattade visste nog ingen utomstående. Dock måste det funnits med i ritningen.

Att Gärd sedan dök upp måste ha varit en katalysator.
Citera
2026-08-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det kan ju inte stämma att Tor var mördad långt innan och Gärd kom till huset och upptäckte mördaren då hon varit där en stund och både hunnit putsa fönster och pratat i telefon - allt medan någon rotade runt i huset? Nä.

Men då är en annan tes att Gärd hörde ljud från gården (Tor och MGM) varvid hon gick ut och dödades själv. Vad tror du själv?
Citera
2026-08-11, 11:36
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Men då är en annan tes att Gärd hörde ljud från gården (Tor och MGM) varvid hon gick ut och dödades själv. Vad tror du själv?

Jag tror som GW sa i något program;

Tor hade besök, Gärd var inne och putsade fönster. Samtidigt ballade det ur ute i ladan.
Gärd skulle efter en stund gå ut och erbjuda Tor och hans gäster kaffe varpå hon går in i ladan, ser vad som hänt/kommer på dem mitt i akten, blir rädd och springer ut. De jagar efter och slår ihjäl henne också.

Antingen det eller så hörde hon tumultet och gick ut för att undersöka -> blir också dödad.
Citera
2026-08-11, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
gerd uppger det i telefonsamtalet 11.00, dvs säkerställt

Hur vet vi om Tors dotter pratar sanning eller det är bevisat att dottern har ringt enligt telefonlistor och tiden på samtalet...
Enligt dotterns utsaga så var hon förvånad att Gerd var där mitt i veckan...
Varför kan jag undra...
Är väl inte något konstigt med det egentligen...
Citera
2026-08-11, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ano47nym
Finns det nytagen bild på mgm?

Se inlägg 7364. Kan ev. vara mgm och ganska nytagen bild. Iallfall.mkt senare än skolfotot.
Senast redigerad av Stockholmskisen 2026-08-11 kl. 11:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Den ENDA vi VET varit på mordplatsen, fabulerar också om 2 personer och en röd bil. Han har följt rapporteringen i media och haft 20 år på sig att förbereda sina svar. Bara genom hans svar "vet vi" (eftersom det är så uppenbart han ljuger) att det inte varit ngn röd bil där eller 2 ytterligare personer, han vet ju att han var ensan.

Exakt, då han borde ha haft en bättre förklaring angående dna på Gerds nylonstrumpor...
Kunde sagt att de träffades ute i skogen och haft lite samlevnad...
Men vi vet ju inte hur mycket bevis som lagts upp i förhören och därav har J.J målat in sig i ett hörn och kommer inte ut därifrån överhuvudtaget...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tycker frågan kring den försvunna klyvyxan är både intressant och mystisk. Hur noga har man letat kring trakterna av huset? Hur noga har man letat kring det området man hittade väskan (mm)? Hur ser det ut med sjöar och vattendrag i området?

För det jag tänker är att yxan är olämplig att ta med sig alltför långt - av alla möjliga anledningar. Jag menar har han tagit sig därifrån till fots så skulle ju yxan innebära att han drog på sig uppmärksamhet och om inte annat så är det väldigt ineffektivt och otympligt att ta sig fram/iväg med en stor yxa i famnen. Har han dessutom burit på väskan, så blir ju detta ännu svårare. Givetvis hade han också riskerat att bli upptäckt och ertappad med det blodiga mordvapnet.

Har han tagit sig därifrån med bil så vill han nog helst inte ens ha yxan i bilen, med risk för att avsätta blod eller DNA. Har han ändå tagit med denna i bilen så borde det rimligen inte vara under särskilt lång tid, då han inte vill ta risken att stoppas och ertappas med mordvapnet (...och att han skulle ha viljat ta med sig yxan hem ser jag som uteslutet) därför är ju det enda logiska att han dumpat yxan i närområdet. Så den borde ju finnas där någonstans!?
Det är inte helt omöjligt att yxan är dumpad i närområdet men det är osannolikt att den inte har hittats efter 20 år eftersom det inte finns sjöar eller vattendrag där...även om polisen knappt verkar ha brytt sig om att söka. Det är därför mer sannolikt att mordvapnet tagits med i bakluckan på en bil som den där tipsaren angav och att det därmed inte var en ensam galning som slumpmässigt var ute och gick och utförde det här ensam. Sedan kan de ha dumpat mordvapnet vart som helst på havets botten eller liknande, det kommer säkerligen aldrig att hittas.

Den åtalade hade varken bil eller körkort har jag för mig och att det finns två okända skoavtryck på brottsplatsen och att de var ute efter ett specifikt hemarkiv talar också starkt för att det handlade om en affärsuppgörelse eller liknande och att flera har varit inblandade.
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I det där programmet "svenska fall för FBI" så dras slutsatsen att Tor inte åkt till Härnösand utan till Solumshamn. Hängde inte riktigt med på varför de tror det.

Undrar om då Tor åkte samma väg som GM promenerade på?
Ja, tveksam slutledningsförmåga där. Bara för att det inte finns några vittnen som har sett Tor i Härnösand på morgonen så måste han ha åkt till Solumnshamn... där det inte heller finns några vitten och enbart bostadshus. Han kan ju lika gärna ha åkt rakt igenom Härnösand någon annanstans eller vad som helst utan att ha gått ur bilen. Eller så kanske han helt enkelt åkte och handlade men ingen kommer ihåg honom?

Oavsett vilket håll han åkte så är det inte någon promenadvänlig väg, det är en landsväg utan vägren mellan Härnösand genom Brattås till Solumnshamn och det är den enda vägen som finns om man inte ska ta en lång omväg. Om JJ gillade att promenera så ligger däremot Vårdkasens friluftsområde mellan JJ:s bostad och Brattås där det finns fyra motionsspår för löpning och promenader, det kortaste är 2,2 km och det längsta 8 km och där vandringsleden Härnöleden går igenom och den mer utmanande Härnö Trail som är 21 km lång som mest. Där hade jag hellre promenerat än i vägrenen på en landsväg.
Citera
2026-08-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Jag tror som GW sa i något program;

Tor hade besök, Gärd var inne och putsade fönster. Samtidigt ballade det ur ute i ladan.
Gärd skulle efter en stund gå ut och erbjuda Tor och hans gäster kaffe varpå hon går in i ladan, ser vad som hänt/kommer på dem mitt i akten, blir rädd och springer ut. De jagar efter och slår ihjäl henne också.

Antingen det eller så hörde hon tumultet och gick ut för att undersöka -> blir också dödad.

Har inte hört GW:s teorier. Då var gästerna MGM med bihang.

Det är väl tes nummer två här som jag själv åberopat.
Citera
2026-08-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Har inte hört GW:s teorier. Då var gästerna MGM med bihang.

Det är väl tes nummer två här som jag själv åberopat.

Det finns inte mycket som talar för tes nr 2 men inlägg #5592 uppger att mgm hade bekanta området som han umgicks med. Om personen som postade detta kunde klargöra detta så vore det ju intressant.
Citera
2026-08-11, 11:58
Medlem
I tråden framgår att mgm promenerar flera timmar om dagen. Det är ett väldigt vanligt beteende hos folk som lider av t.ex. schizofreni för att hjälpa mot tankar som svår kontrollerade m.m.

Även om många gillar att promenera så tror jag de flesta att det kan anses vara lite avvikande beteende och det kan vara en ledtråd om att det är en person som lider av tankar han inte kan kontrollera.

Dessa promenader är också svaret på varför han passerar gården den dagen.
Citera
2026-08-11, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Det är inte helt omöjligt att yxan är dumpad i närområdet men det är osannolikt att den inte har hittats efter 20 år eftersom det inte finns sjöar eller vattendrag där...även om polisen knappt verkar ha brytt sig om att söka. Det är därför mer sannolikt att mordvapnet tagits med i bakluckan på en bil som den där tipsaren angav och att det därmed inte var en ensam galning som slumpmässigt var ute och gick och utförde det här ensam. Sedan kan de ha dumpat mordvapnet vart som helst på havets botten eller liknande, det kommer säkerligen aldrig att hittas.

Den åtalade hade varken bil eller körkort har jag för mig och att det finns två okända skoavtryck på brottsplatsen och att de var ute efter ett specifikt hemarkiv talar också starkt för att det handlade om en affärsuppgörelse eller liknande och att flera har varit inblandade.

Ja, tveksam slutledningsförmåga där. Bara för att det inte finns några vittnen som har sett Tor i Härnösand på morgonen så måste han ha åkt till Solumnshamn... där det inte heller finns några vitten och enbart bostadshus. Han kan ju lika gärna ha åkt rakt igenom Härnösand någon annanstans eller vad som helst utan att ha gått ur bilen. Eller så kanske han helt enkelt åkte och handlade men ingen kommer ihåg honom?

Oavsett vilket håll han åkte så är det inte någon promenadvänlig väg, det är en landsväg utan vägren mellan Härnösand genom Brattås till Solumnshamn och det är den enda vägen som finns om man inte ska ta en lång omväg. Om JJ gillade att promenera så ligger däremot Vårdkasens friluftsområde mellan JJ:s bostad och Brattås där det finns fyra motionsspår för löpning och promenader, det kortaste är 2,2 km och det längsta 8 km och där vandringsleden Härnöleden går igenom och den mer utmanande Härnö Trail som är 21 km lång som mest. Där hade jag hellre promenerat än i vägrenen på en landsväg.

Jag vet ingenting om sjöar och vattendrag i området, men kan konstatera att polisen för snart 15 år sedan flaggade upp för att dykningar efter mordvapnet både genomförts och var aktuella att genomföra igen: https://www.sverigesradio.se/artikel/5375910

Jag tycker också att mordvapnet borde kommit fram under dessa 21 år då de här markerna med stor sannolikhet besökts flitigt av jägare, skogsröjare, orienterare och svamp- eller bärplockare m.fl.

Ja, rimligen borde vapnet då vara dumpat någon annanstans (läs vart som helst) men frågan är då hur mycket is i magen man haft. Hur länge har man vågat ha yxan i bilen, ifall man skulle stoppas av polisen eller rent av skulle ha oturen att vara misstänkt/efterlyst direkt efter mordet.

Apropå T.Ö förehavanden under morgonen så finns det ju ett vittne som sett en röd bil på gården kl.08:55. Om detta stämmer är då din tanke att gärningsmannen kommit till gården innan T.Ö var hemma igen, eller har T.Ö och gärningsmannen åkt in till Härnösand tillsammans? (eller vart man nu åkte) I övrigt, läs: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
2026-08-11, 12:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Gerds mobil hittades på platsen. Extremt enkelt att se vem och när någon ringt till den.

Ooops, där missade jag något. Barbro ringde naturligtvis inte Gerds mobil.
Antingen till Tors mobil eller till en fast telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in