Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Jag tycker frågan kring den försvunna klyvyxan är både intressant och mystisk. Hur noga har man letat kring trakterna av huset? Hur noga har man letat kring det området man hittade väskan (mm)? Hur ser det ut med sjöar och vattendrag i området?
För det jag tänker är att yxan är olämplig att ta med sig alltför långt - av alla möjliga anledningar. Jag menar har han tagit sig därifrån till fots så skulle ju yxan innebära att han drog på sig uppmärksamhet och om inte annat så är det väldigt ineffektivt och otympligt att ta sig fram/iväg med en stor yxa i famnen. Har han dessutom burit på väskan, så blir ju detta ännu svårare. Givetvis hade han också riskerat att bli upptäckt och ertappad med det blodiga mordvapnet.
Har han tagit sig därifrån med bil så vill han nog helst inte ens ha yxan i bilen, med risk för att avsätta blod eller DNA. Har han ändå tagit med denna i bilen så borde det rimligen inte vara under särskilt lång tid, då han inte vill ta risken att stoppas och ertappas med mordvapnet (...och att han skulle ha viljat ta med sig yxan hem ser jag som uteslutet) därför är ju det enda logiska att han dumpat yxan i närområdet. Så den borde ju finnas där någonstans!?
Det är inte helt omöjligt att yxan är dumpad i närområdet men det är osannolikt att den inte har hittats efter 20 år eftersom det inte finns sjöar eller vattendrag där...även om polisen knappt verkar ha brytt sig om att söka. Det är därför mer sannolikt att mordvapnet tagits med i bakluckan på en bil som den där tipsaren angav och att det därmed inte var en ensam galning som slumpmässigt var ute och gick och utförde det här ensam. Sedan kan de ha dumpat mordvapnet vart som helst på havets botten eller liknande, det kommer säkerligen aldrig att hittas.
Den åtalade hade varken bil eller körkort har jag för mig och att det finns två okända skoavtryck på brottsplatsen och att de var ute efter ett specifikt hemarkiv talar också starkt för att det handlade om en affärsuppgörelse eller liknande och att flera har varit inblandade.
Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
I det där programmet "svenska fall för FBI" så dras slutsatsen att Tor inte åkt till Härnösand utan till Solumshamn. Hängde inte riktigt med på varför de tror det.
Undrar om då Tor åkte samma väg som GM promenerade på?
Ja, tveksam slutledningsförmåga där. Bara för att det inte finns några vittnen som har sett Tor i Härnösand på morgonen så måste han ha åkt till Solumnshamn... där det inte heller finns några vitten och enbart bostadshus. Han kan ju lika gärna ha åkt rakt igenom Härnösand någon annanstans eller vad som helst utan att ha gått ur bilen. Eller så kanske han helt enkelt åkte och handlade men ingen kommer ihåg honom?
Oavsett vilket håll han åkte så är det inte någon promenadvänlig väg, det är en landsväg utan vägren mellan Härnösand genom Brattås till Solumnshamn och det är den enda vägen som finns om man inte ska ta en lång omväg. Om JJ gillade att promenera så ligger däremot Vårdkasens friluftsområde mellan JJ:s bostad och Brattås där det finns fyra motionsspår för löpning och promenader, det kortaste är 2,2 km och det längsta 8 km och där vandringsleden Härnöleden går igenom och den mer utmanande Härnö Trail som är 21 km lång som mest. Där hade jag hellre promenerat än i vägrenen på en landsväg.