2026-08-11, 10:45
Medlem
Piuss avatar
Det kom ett mail om att American Express (AmEx) inför månadsavgift 30 kr (nu gratis) på SAS Amex Classic (EuroBonus) från den 1 november. Inga förbättrade villkor annonserades samtidigt vilket får mig att fundera på vilka alternativ som finns, så det är ämnet jag tänkte vi kunde diskutera i den här tråden. Vilka andra alternativ (kreditkort) finns som bosatt i Sverige, som inte har någon månads-/årsavgift, som gör att man kan samla flyg-/tågbonuspoäng eller motsvarande? Spenderar man inte 100 000 kr per år så att man får en "2 för 1"-check på SAS så är det svårt att motivera att betala avgiften då intjäningen endast är 10p per 100 kr på alla köp.
Senast redigerad av Pius 2026-08-11 kl. 11:07.
Citera
2026-08-11, 11:05
Medlem
mikaelss avatar
Bank Norwegians VISA är gratis, och du kan antingen få cashback eller poäng på Norwegian, 'spenn', att flyga för.
Citera
2026-08-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Bank Norwegians VISA är gratis, och du kan antingen få cashback eller poäng på Norwegian, 'spenn', att flyga för.

Kan tillägga att Spenn också kan användas hos Strawberrys hotell om man nu inte flyger så mycket med Norwegian.
Citera
2026-08-11, 11:34
Medlem
Piuss avatar
Jag kollade på AmEx "Green" kortet också, vilket fortsatt ser ut att vara gratis, men AmEx membership rewards-poängen man tjänar verkar vara betydligt mindre värda än EuroBonus-poängen man tjänar med SAS Classic-kortet.
Citera
2026-08-11, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pius
Jag kollade på AmEx "Green" kortet också, vilket fortsatt ser ut att vara gratis, men AmEx membership rewards-poängen man tjänar verkar vara betydligt mindre värda än EuroBonus-poängen man tjänar med SAS Classic-kortet.

Ja, Membership Awards är väl rena kontanter (fast man kvittar mot del av skulden på räkningen) medan för EuroBonus så lär inte Amex betala fullpris för flygpoängen utan konceptet bygger på att man ska flyga mer med SAS.
Citera
2026-08-11, 13:01
Medlem
Jag har haft Amex i väldigt många år.
Platinum, gold, elite.

Men det krävs på tok för mkt spend för att ens ha kortet egentligen.
Så fattar din poäng även om det bara är 30 spänn.

Amex är som Rolex. Noll status utan egentligen enbart för affärsmän som reser.

Norwegians kort kanske är bättre? Letar alternativ själv här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in