2026-08-10, 08:41
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du drar lite stora växlar, det är inte Tidö gänget som samlar gängkriminella...

Jo, faktiskt. I Tidö-regeringens Sverige har kriminella gäng blivit landets största arbetsgivare. Det blir så när man först gör folk arbetslösa och sen fattiga, då återstår socialen och kriminalitet som enda alternativ.

Citat:
Men kan du precisera vad är det S säger vad är det S vill.

Det kräver en helt egen forumtråd, men Maggan har preciserat tre punkter:

1. Sveriges yttre och inre säkerhet ska stärkas
  2. Sveriges välstånd ska växa
  3. Sveriges samhällsgemenskap ska öka
Inga vanliga människor i något land någonstans har fått det bättre av splittringar, högerpopulism och hat - det vill säga sverigedemokratisk politik. Sverige ska återgå till att vara det land vi som är äldre än 30 känner och älskar.

Citat:
Alla i Sthlm vet hur illa S sköter regionen, det vet alla i sthlm. Så gott som alla i Sthlm tror S sköter Sverige lika illa som region Sthlm gör.

Sossarna är överläget största parti i Stockholm, så bevisligen har du fel där.
Citera
2026-08-10, 08:41
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Stärka välfärden, vård, skola och omsorg. Garantera trygghetssystemen när dessa behövs, ge sig på den höga arbetslösheten istället för arbetslösa enskilda. Satsa på familjerna. Stoppa hyreshöjningarna och marknadshyrorna. Stoppa överdriven privatisering och skojarföretag som öses miljarder på runt välfärden och arbetslösheten. Där ska vi Socialdemokrater vara och föra en annan politik än dagens, det kan du lita på!

Med mycket mera som ligger i vanligt folks intresse och förväntningar på samhället. Tvärtom mot högerkräkens skitpolitik med andra ord som lett till 360 miljarder i underskott för dessa 4 år och 9,9% arbetslöshet i form av 592.000 personer som man förstör livet för med berått mod. Klart som fan man inte kan vinna ett val med ett så jävla uruselt resultat och ett sånt groteskt svek mot stora delar av samhället och dess befolkning. Vad fan tror du människa.
Stärka välfärden, tja region sthlm går det inte bra. Så där faller din önskan i gruset.
Höga arbetslösheten säger du? Varför har vi 650000-850000 Eu arbetare här då`, lika många som är arbetslösa, och nu en överraskning det har varit så under lång lång tid. S gjorde inget åt det heller.
Ja alla familjer har fått det bättre med Tidös politik. Alla jag känner.
Överdriven privatisering, ösa miljarder, alltså har du någon fakta kring detta? Eller styrs du av känslan att det är på ett visst sätt?
Var hittar du siffran 360 miljarder? Jag ser den ingenstans, ps du kan ta hjälp av chatgpt om du vill se verkligheten, men jag tror du vill mest känna.
Jag är i verkligheten, men jag tror att du är helt blåst ju mer av din text jag läser. Helt blåst. Därmed så stämmer du in i min bild av en som röstar rött, ingen el liten koppling till verkligheten.
Senast redigerad av grey.eagle 2026-08-10 kl. 08:46.
Citera
2026-08-10, 08:45
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jo, faktiskt. I Tidö-regeringens Sverige har kriminella gäng blivit landets största arbetsgivare. Det blir så när man först gör folk arbetslösa och sen fattiga, då återstår socialen och kriminalitet som enda alternativ.

Det kräver en helt egen forumtråd, men Maggan har preciserat tre punkter:

1. Sveriges yttre och inre säkerhet ska stärkas
  2. Sveriges välstånd ska växa
  3. Sveriges samhällsgemenskap ska öka
Inga vanliga människor i något land någonstans har fått det bättre av splittringar, högerpopulism och hat - det vill säga sverigedemokratisk politik. Sverige ska återgå till att vara det land vi som är äldre än 30 känner och älskar.

Sossarna är överläget största parti i Stockholm, så bevisligen har du fel där.
Men ni nämner denna arbetlöshet, hela tiden, varför är det minst 650000 Eu arbetare här, med ett enkelt kväpp med fingrarna så raderar vi alla arbetlösa, men det vill inte ni, fär då har ni ingen som ni kan låstas sympatisera med.
Splittringar, vilka har ett avtal med muslimerna där mislimerna skall sättas före Svensken, tja bara S som har det. Är avtalet uppsagt, nejdå inte det inte.

Du känner inte många i Sthlm, vill jág tro.
Citera
2026-08-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Första frågan, varför har vi helt plötsligt 592000 personer som är arbetslösa?
Jag säger att minst hälften av dessa är personer som helt enkelt är oanställningsbara då de kan tre ord svenska, iq på max 65 och vill inte jobba då bidragen de får ger tillräckligt vad de behöver.

Vi behöver absolut inte fler i denna grupp som vi nu kommer få om S och deras kompisar får driva landet vidare.

Det finns mängder med jobb men absolut inte för dessa människor.

Tänk sen också att det endast krävs att du går SFI en timme i veckan för att inte räknas som arbetssökande. En sån sak är bara det för jävligt. Att lära sig språket ska vara ett krav och har man inte gjort det på en nivå så man kan göra sig förstådd efter tre år så har man inget här att göra.

Det saknas 775.000 heltidsjobb, 592.000 personer är arbetslösa. Men du menar att det finns massor av jobb som räcker och blir över. Så siffran 775.000 saknade heltidsjobb är en konspiration mot ditt parti och din misslyckade favoritregering? Kom igen, så är det naturligtvis inte.

Du förstår säkert själv att vi hade 100.000 invandrare årligen även tidigare år och per år under tidigare mandatperioder. Det är inget nytt som tillkommit och drabbat just den här regeringen som kan ursäkta 9,9% arbetslöshet för 592.000 personer. Trots samma invandring tidigare år och mandatperioder har naturligtvis inte 9,9% arbetslöshet accepterats utan protester och undgått att ses som ett groteskt misslyckande. M skryter om sådant som ekonomi och arbetslöshet som deras frågor, men du kan inte komma ifrån att man verkligen har misslyckats totalt. Fakta är 360+ miljarder i underskott dessa 4 år. S-regeringen sist gick med överskott. Arbetslösheten är nu 9,9% för 592.000 personer. Vid förra valet var det 6,5% och 359.000 personer. Det är alltså 233.000 fler arbetslösa personer nu än då.

Man har också misslyckats i form av åtgärder som är obefintliga, utom att rasera myndigheten, stöden, utbildningarna, akassan och ersättningarna för enskilda drabbade. Du vet ju antagligen det här själv innerst inne, så du borde då förstå att man misslyckats kraftigt och förstå att man då förtjänar att förlora valet som kommer.
Citera
2026-08-10, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Sossarna röstfiskar med extra barnbidrag till sommaren och till jul.

Det här ska vara permanent, inte tillfälligt. Alltså inte röstfiske som högerns varianter som tar slut i september och kort efter valet. Utan här gäller det att Varje år ska man få dubbelt barn och studiebidrag i juni och december. Det är mycket bra politik. Det gynnar rätt målgrupp och stärker konsumtionen direkt till 100%. Det ger extra utrymme till nödvändiga inköp av vinterkläder, att kunna köpa glass och hamburgare. Att kunna ha trevligt på semestern och sommaren.

Istället för att 6000 extra i månaden går till högerns ministrar som inte kan svara på vad dom ska göra med extra pengar. Barnfamiljerna och, arbetare och folk med lägre inkomster vet mvad dom ska göra oc hbehöver pengarna till. Det är rätt och det är bra Socialdemokratisk politik!
Citera
2026-08-10, 15:15
Medlem
Välfärden, sjukvården, ekonomisk trygghet kommer behövas prioriteras mycket kraftigt framöver efter dessa år för att reparera skadorna efter den extrema högerns raserande.

Citat:
Anderssons fokus på välfärd lovande: ”Med mig som statsminister blir det färre jaktslott till friskoleägare”

Ett höjt barnbidrag är, som ekonomer brukar påpeka, träffsäkert. Det gör stor skillnad, framförallt för familjer med små marginaler. Det är också sådana inkomstökningar som används till konsumtion. Den har, trots tillfälliga skattesänkningar, inte kommit igång. Det beror bland annat på att låginkomsttagare inte vågar tro på framtiden.

Det är också på tiden med en höjning. Den senaste var 2018 och värdet på barnbidraget är det lägsta på 50 år.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/y5V7yx/anderssons-fokus-pa-valfard-lovande
Citera
2026-08-10, 20:04
Medlem
Citat:
Stärka välfärden, tja region sthlm går det inte bra. Så där faller din önskan i gruset.
Höga arbetslösheten säger du? Varför har vi 650000-850000 Eu arbetare här då`, lika många som är arbetslösa, och nu en överraskning det har varit så under lång lång tid. S gjorde inget åt det heller.
Ja alla familjer har fått det bättre med Tidös politik. Alla jag känner.
Överdriven privatisering, ösa miljarder, alltså har du någon fakta kring detta? Eller styrs du av känslan att det är på ett visst sätt?
Var hittar du siffran 360 miljarder? Jag ser den ingenstans, ps du kan ta hjälp av chatgpt om du vill se verkligheten, men jag tror du vill mest känna.
Jag är i verkligheten, men jag tror att du är helt blåst ju mer av din text jag läser. Helt blåst. Därmed så stämmer du in i min bild av en som röstar rött, ingen el liten koppling till verkligheten.

Kommer från puckot som inte ens kan eller har koll på grundläggande enkla fakta som är aktuella i debatten. Den här regeringens ekonomiska resultat är just nu beräknat till ett underskott på 363 miljarder kronor för dessa 4 år. Förra S-regeringarna har gått med överskott.

Ja, det är att kasta miljarder i sjön när man låter privata intressen göra övervinster i vård, skola, omsorg med mera. Även runt arbetslösheten med jobbcoacher, matchningsföretag med mera som är riktiga skojarföretag med skojarverksamheter rakt av som inte är till nytta för någon utan bara kostar miljarder efter miljarder. Samtidigt har man i princip ingen arbetsmarknadspolitik, man har enbart slaktat myndigheterna, stöden, utbildningarna, akassan och ersättningarna för att slå på den enskilt drabbade.

Men det är 9,9% arbetslöshet vilket är 592.000 personer. 233.000 fler än vid förra valet då det var 6,5%. Det saknas idag hela 775.000 heltidsarbeten i Sverige. Det är ett gigantiskt totalt fiasko att ha fört en så uppenbart felaktig och urusel skitpolitik som den här regeringen har gjort senaste 4 åren.

Jag behöver definitivt ingen chat gpt och annat skit du använder. Jag kan grundläggande fakta i minnet då jag har kunskap och har läst på till skillnad från dig.
Citera
2026-08-10, 20:04
Medlem
Gillar också att Magdalena Andersson nu verkar våga slå in på en egen väg bort från den extrema högerns vokabulär och uppenbart felaktiga skitpolitik.

Det är också stort att Magdalena Andersson blir den första valda kvinnliga statsministern i Sverige. Det är stort. Det är även på egna meriter, kompetens och skicklighet hon når positionen vilket är det rätta och stärker storheten i att det nu med all sannolikhet sker!

Citat:
Nu var det mer konkret och traditionellt. Hon sade sig vilja fokusera på ekonomin, välfärden och tryggheten. Sossar kände igen budskapet om att vård och skola behöver mer resurser. Det är budskap om en stark välfärd som ska ge henne väljarnas förtroende.

Det låter som att det kommer förslag som stärker välfärden och rättvisan i kommande valmanifest. En luftmadrass som ”bär oss på välfärdens hav” behöver fler rättvisereformer. Om det här är Magdalena Anderssons inriktning är det lovande.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/y5V7yx/anderssons-fokus-pa-valfard-lovande
Citera
2026-08-10, 23:57
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Kontakter, intresse av påverkan och möten finns naturligtvis med alla. Men direkt påverkan, direkta order och att politiken direkt införs rakt av kan man se hos bland annat m och sd.

Inte hos Socialdemokraterna eller Vänsterpartiet som titt som tätt tvärtom för en politik helt emot svenskt näringslivs och timbros intressen och krav. Men där m och sd har direkta uppdrag och inför politik rakt av på deras uppdrag helt uppenbart.

Varför tror du annars banden är så täta och dessa förordar en extrem högerregering? Anledningen är uppenbar. Man har direkt inflytande där och kan ge direkta order och rakt av föra in politk genom dessa extrema högerpartier så som m och sd.

• S-regeringen gick med på att genomföra en överenskommelse som Svenskt Näringsliv hade förhandlat fram tillsammans med PTK, IF Metall och Kommunal. Parterna begärde gemensamt att regeringen skulle reformera arbetsrätten i enlighet med principöverenskommelsen.
• Regeringen genomförde också 2019 en överenskommelse om förändrade konfliktregler som hade träffats mellan LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv.

Du får gärna ge källa på att Tidöregeringen får "direkta order" från Svenskt Näringsliv. Det finns belägg för att Svenskt Näringsliv har stark påverkan och att Tidöpartierna har genomfört reformer som ligger nära organisationens prioriteringar. Men "får direkta order" och "inför politik rakt av på deras uppdrag" är ett betydligt starkare påstående.

Nu är jag ingen ren högerväljare. Som uppvuxen i ett socialdemokratiskt hem reagerar jag snarare när jag upplever att S säljer ut arbetare och överger delar av den klassiska arbetarpolitiken. Det är också därför jag är kritisk till vilka S väljer att lyfta fram som representanter för
Citera
2026-08-11, 08:11
Medlem
Löfven ska kampanja för Socialdemokraterna under en bussturné i de fyra nordligaste länen. Varför? Han röstades bort eftersom han ansågs som helt urusel.
Citera
2026-08-11, 09:31
Medlem
Allt fler ger sig nu in i Socialdemokraternas valkampanj för det väntande efterlängtade regeringsskiftet!

Citat:
Thomas Bodström kampanjar för S

Thomas Bodström, tidigare socialdemokratisk justitieminister, ger sig in i valrörelsen. Han ska kampanja för S – med besök på Liseberg och Volvo.

– Thomas inser vad som står på spel i det här valet och vill göra en insats, säger partisekreteraren Tobias Baudin.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/thomas-bodstrom-kampanjar-for-s/
Citera
2026-08-11, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Löfven ska kampanja för Socialdemokraterna under en bussturné i de fyra nordligaste länen. Varför? Han röstades bort eftersom han ansågs som helt urusel.

Alla som tidigare varit statsministrar har rimligtvis fått sluta förr eller senare av olika skäl. Att Löfven ska resa med Baudin i Norrland är antagligen för att han kommer därifrån och har stort stöd där. Även Socialdemokraterna som parti har stort stöd i Norrland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in