2025-07-10, 23:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, du har helt rätt. Vatten kan faktiskt krökas.

https://www.youtube.com/watch?v=Toy4T9WMS9U

Men notera att vattnet är inuti hinken, och inte utanpå.. Vad för slutsats kan man dra utifrån det?

Exakt, steg två blir att hälla vatten på en spinnande boll, och normalbegåvat folk förstår redan innan att vattnet kommer spruta åt alla håll och kanter.
Citera
2025-07-10, 23:38
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Det fanns Eurovison song contest och OS även innan "satelliter". Och GPS fanns också. Det behövs inte "satelliter" för att förklara det som faktiskt sker.
Men varför fungerar inte parabolerna om de inte är riktade exakt mot satelliterna?

Och varför fungerar inte parabolerna om man blockerar dom med några få löv?

Och varför är det ingen reparatör som ser att satellitmottagarna är fejk? Jag har haft min mottagare på reparation två gånger utan att reparatören märkt nåt.
Citera
2025-07-10, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nej båten försvinner inte bakom något krökt vatten.

https://m.youtube.com/watch?v=bRehz-0e9V8

Här ser du en inzoomad båt som försvinner vid utzoomning, och det beror inte på något jävla "krökt vatten" utan det beror på bla perspektivet.

Är det några fler idiotier du sitter och trycker på som du behöver få förklarat utifrån empirisk fakta och inte lösryckta fantasier som du sitter och slänger dig hej vilt med?
Redan bevisat och klart av mig att en platt yta skapar horisont samt är kapabel att dölja ting nedifrån och upp.

Detta är ännu ett felslut som globskallarna åker dit på. Låt mig förklara:
Cirkelargument: man startar med slutsatsen jorden är kurvad -> där är kurvan i form av horisonten -> jorden är glob

Ytterligare ett Cirkelargument: jorden är glob -> båten döljs av kurvan -> därför är jorden en glob

Solklara cirkelargument men i tillägg till detta begår globisarna ytterligare felslut: appeal to ignorance = om det ej är kurva finns det ej annan förklaring menar dem.

Tyvärr är detta ej sant se dessa videos tagna av mig

80 meter observerar 2.7 cm ficklampa. Ljuset döljs samt optisk horisont uppstår: https://youtube.com/shorts/Ra_gYl5rsBk?si=uLzRHeYN0hnTw1dJ

Ca 40 min inomhus 1 cm mobilkamera observerar 1cm ficklampa på mobil. Optisk horisont samt objekt försvinner nedifrån och upp på platt yta

https://youtube.com/shorts/Ra_gYl5rsBk?si=c16HFmO5bW2c93sL

Det som är väldigt trist med detta är att det bara är början har mycket mer av detta som kommer. 🤭
Senast redigerad av ConquerOrDie 2025-07-10 kl. 23:41.
Citera
2025-07-10, 23:40
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ja, du har helt rätt. Vatten kan faktiskt krökas.

https://www.youtube.com/watch?v=Toy4T9WMS9U

Men notera att vattnet är inuti hinken, och inte utanpå.. Vad för slutsats kan man dra utifrån det?
Jag ska klargöra vad jag menade med att man inte kan böja vatten och göra om och göra rätt och mindre vagt... jag skulle ha lagt till att vatten orört och rent naturligt böjer sig inte. Dock kan man manipulera med hjälp av kraft som påvisat i den videon men det är nitpicking och motbevisar inte att jorden är platt. Globtroende måste alltså vara oärliga för dom vet att dom är fulla av skit och missar poänger med flit.
Citera
2025-07-10, 23:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Redan bevisat och klart av mig att en platt yta skapar horisont samt är kapabel att dölja ting nedifrån och upp.

Detta är ännu ett felslut som globskallarna åker dit på. Låt mig förklara:
Cirkelargument: man startar med slutsatsen jorden är kurvad -> där är kurvan i form av horisonten -> jorden är glob

Ytterligare ett Cirkelargument: jorden är glob -> båten döljs av kurvan -> därför är jorden en glob

Solklara cirkelargument men i tillägg till detta begår globisarna ytterligare felslut: appeal to ignorance = om det ej är kurva finns det ej annan förklaring menar dem.

Tyvärr är detta ej sant se dessa videos tagna av mig

80 meter observerar 2.7 cm ficklampa. Ljuset döljs samt optisk horisont uppstår: https://youtube.com/shorts/Ra_gYl5rsBk?si=uLzRHeYN0hnTw1dJ

Ca 40 min inomhus 1 cm mobilkamera observerar 1cm ficklampa på mobil. Optisk horisont samt objekt försvinner nedifrån och upp på platt yta

https://youtube.com/shorts/Ra_gYl5rsBk?si=c16HFmO5bW2c93sL

Det som är väldigt trist med detta är att det bara är början har mycket mer av detta som kommer. 🤭

Exakt, det hela börjar med en lögn, alltså att Jorden skulle vara sfärformad och därefter har det i panik skapats mängder med hypotetiska efterhandskonstruktioner som påstås verifiera lögnen.

Det där angående optisk horisont har jag försökt förklara för dem tidigare men det verkar inte som om poletten sjunker ner i deras flaskhals.

Horisonten skapas utifrån perspektivet då framförvarande yta/objekt skymmer bakomvarande yta pga dess kompression och proportionerligt minskade storlek.

Det är hur lätt som helst att empiriskt kontrollera, vilket du gjorde.

Däremot går det inte att empiriskt kontrollera glob-modellens lögner eftersom de helt enkelt är påhitt och påstås enbart existera i väldigt stooooort format.
Citera
2025-07-10, 23:56
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Exakt, steg två blir att hälla vatten på en spinnande boll, och normalbegåvat folk förstår redan innan att vattnet kommer spruta åt alla håll och kanter.
Det kommer inte spruta åt alla håll och kanter om bollen roterar med ett varv per dygn.
Citera
2025-07-11, 00:00
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det kommer inte spruta åt alla håll och kanter om bollen roterar med ett varv per dygn.
Det spruts och kasar av en stilla boll med om du häller vatten på den, vad är (miss-)poängen?
Citera
2025-07-11, 00:02
Avslutad
Citat:

Jorden påstås ju snurra 1600 km/h, så visst skulle det sprutas åt alla håll och kanter.

Men om vi utgår från din lilla pinsamma konvertering så rinner vattnet istället av bollen. Är det utfallet bättre för dig?

Oavsett vilket du väljer så bevisar det att Jorden absolut inte är sfärformad i alla fall.
Citera
2025-07-11, 00:04
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Det spruts och kasar av en stilla boll med om du häller vatten på den, vad är (miss-)poängen?
Jag missar aldrig poängen. Billigost skrev att det kommer spruta åt alla håll och kanter.
Citera
2025-07-11, 00:04
Avslutad

Citat:
Exakt, det hela börjar med en lögn, alltså att Jorden skulle vara sfärformad och därefter har det i panik skapats mängder med hypotetiska efterhandskonstruktioner som påstås verifiera lögnen.

Det där angående optisk horisont har jag försökt förklara för dem tidigare men det verkar inte som om poletten sjunker ner i deras flaskhals.

Horisonten skapas utifrån perspektivet då framförvarande yta/objekt skymmer bakomvarande yta pga dess kompression och proportionerligt minskade storlek.

Det är hur lätt som helst att empiriskt kontrollera, vilket du gjorde.

Däremot går det inte att empiriskt kontrollera glob-modellens lögner eftersom de helt enkelt är påhitt och påstås enbart existera i väldigt stooooort format.
Bra jobbat! Har läst dina kommentarer men läser som regel ej globskallarnas.

Absolut är det så! Globskallarna skyr detta som pesten trots att det är så enkelt att kontrollera. Bara att böja sig ner i en korridor på 40 meter blunda med ena ögat så får man både horisont och obstruktion nedifrån och upp. En mobilficklampa på 1 cm försvinner lätt! Detta vägrar de göra dock då de istället postar felslut! De er lika rädda för vinkelupplösning som de är rädda för test med laser.

Jag har mycket förödande ting på g i form av ficklampor i ett torn på toppen av varandra över en stilla sjö. Kan gå upp mot 400 meter utan att den icke existerande kurvan ska ha nån inverkan. Blir roligt! Ett gäng globskallar i fosterställning återigen!
Citera
2025-07-11, 00:11
Medlem
Citat:
Men varför fungerar inte parabolerna om de inte är riktade exakt mot satelliterna?

Och varför fungerar inte parabolerna om man blockerar dom med några få löv?

Och varför är det ingen reparatör som ser att satellitmottagarna är fejk? Jag har haft min mottagare på reparation två gånger utan att reparatören märkt nåt.

Men ingen reparatör vet vad som finns ute i "rymden".

Det enda man kan konstatera är dock att "rymden", inte alls verkar vara något måste för att kunna sända radio och tv över världen.
Citera
2025-07-11, 00:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AH88
Tack moderator. Mycket personangrepp och glåpord här. För att vara on topic så är jag personligen övertygade om att jorden är rund. Vad jag baserar det på är alldeles för omfattande för att jag ska orka redogöra för det. Dessutom tycks det som att de som tror annorlunda till största delen är helt oemottagliga för argument. Så att...tro var och en vad ni vill.
Sedan du menar att du sitter på så fantastisk information om vilken självklarhet det är att jorden är en glob kan inte du då visa den för oss för jag tvivlar nämligen. Vad var det som gjorde dig så övertygad? Jag vill inte själv tro på en platt jord så visa vad det var tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in