Citat:
Ursprungligen postat av
Mindbusiness
Vet inte om man kan lita på det här reportaget om SIS-hem. Om det är sant blir man mörkrädd
”Nyligen spreds kaotiska bilder inifrån ett boende i regi av Statens institutionsstyrelse, ett så kallat SiS-hem. Det ansvariga kallade för ”kortvarig kontrollförlust” beskriver tidigare anställda som ett ”öppet hus för lågkompetenta och direkt olämpliga personer som sätts att hålla reda på unga gängkriminella”.
https://samnytt.se/anstalld-vittnar-om-fullt-kaos-pa-sis-hem-oppet-hus-for-lagkompetenta
Att SIS haft problem att rekrytera kompetent personal, och svårigheter att behålla dom som är kompetenta, är väl ingen hemlighet.
I övrigt skulle jag vilja säga såhär:
1. När man i allmänna ordalag pratar om "SIS-hem" så kan detta alltså vara allt ifrån HVB-hem, till ungdomshem - som kan vara mer eller mindre inriktade mot LSU, LVU eller LVM. Det kan m.a.o handla om ungdomar som är allt ifrån brottsdömda, till att man är omhändertagen p.g.a sociala problem och/eller på annat sätt är i behov av vård. Det kan handla om såväl flickor som pojkar. Det kan dessutom potentiellt handla om barn från väldigt låg ålder upp till 18-21 år i vissa fall. Så när man pratar om sådant här så är det relevant vad sammanhanget är, vilka omständigheter som funnits, vilken målgrupp det rör osv - eftersom att just säkerheten kan variera oerhört mycket.
2. Tar man ungdomshem som Tysslinge och Johannisberg så inrymmer dom i huvudsak de grövsta kriminella LSU-dömda. Detta är institutioner som har en väldigt hög både yttre och inre säkerhet. Om du googlar på dessa kommer du se att dom är mer förstärkta än många klass 2-anstalter i landet. Man har dessutom sedan februari haft en särskild insats/förstärkningsstyrka (likt Kriminalvården) som skall kunna agera vid kontrollförluster eller upploppsliknande situationer. Utifrån detta har jag svårt att tro att situationer likt det artikeln tar upp skulle kunna ske på sådana slags ungdomshem (i vart fall inte med mindre än att man kan lösa det relativt snabbt).
3. Ser man till ungdomshemmet Vemyra så är dom inriktade mot LVU och skolpliktiga pojkar som vårdas p.g.a psykosocial problematik, missbruk eller olika former av kriminalitet. Det handlar alltså inte om sådan målgrupp som nämns ovan och har heller inte i närheten av sådan säkerhetsnivå.
4. Med ovan nämnda sagt så ställer jag mig frågandes till vad man tänker sig att personalen skall göra i en sådan här upploppsliknande situation där ungdomarna går fullständigt bärsärk? Givetvis har personalen utbildning i hot-och-våld, men inte för sådana här extrema situationer. Dom har inga hjälmar, sköldar, batonger eller OC-spray. Vad tänker man att dom ska göra? Det kan ju dessutom handla om ung och oerfaren personal, eller äldre/gammal personal som inte har förutsättningen att agera kravallpolis. Det enda dom kan/skall är ju att ringa polisen, vilket man ju gjort.
Sammanfattningsvis: Det jag vill säga med detta är att det säkert finns mycket att säga om SIS personal, och säkert mycket att ifrågasätta och kritisera, men jag tycker
inte att omhändertagandet av sådana här situationer skall ingå i detta. För ytterst handlar ju detta om arbetsmiljö och säkerhet - och kan man då undvika att få en stol i huvudet eller en träplanka över näsbenet, så är det nog att föredra.