2026-08-10, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Man kan ju undra vaför inte det är standard med olika typer av kameror och AI som i en tesla tex. Det är ju ett extremt lågt pris om man jämför med priset på en hel båt och vad det kostar att råka ut för olika typer av olyckor.

Hur bra fungerar det på Tesla?

Det är en oehört dyr och komplicerad process att få navigationsutrustning godkänd.

Runt 2010 användes fortfarande utrustning med floppydisk ombord.
Citera
2026-08-10, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Man kan ju undra vaför inte det är standard med olika typer av kameror och AI som i en tesla tex. Det är ju ett extremt lågt pris om man jämför med priset på en hel båt och vad det kostar att råka ut för olika typer av olyckor.

Ja. Särskilt som alla vittnar om att radar är kass i såna här situationer
Citera
2026-08-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Hur bra fungerar det på Tesla?

Det är en oehört dyr och komplicerad process att få navigationsutrustning godkänd.

Runt 2010 användes fortfarande utrustning med floppydisk ombord.

Verkar inte som du har bil.
De system som finns i moderna bilar funkar väldigt bra. Men radar på båtar verkar inte klara vågor.
Men jag är ju inte Sjökapten. Men om en vecka ska jag kalla mig det.
Citera
2026-08-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Verkar inte som du har bil.
De system som finns i moderna bilar funkar väldigt bra. Men radar på båtar verkar inte klara vågor.
Men jag är ju inte Sjökapten. Men om en vecka ska jag kalla mig det.

Nja, det är en sanning med modifikation. De kan agera väldigt konstigt vid situationer som är utanför det normala.

Men visst, om de kan utveckla hjälpmedel som fungerar så är jag inte emot det. Jag förklarar endast varför det tar tid att implementera ny teknologi.

Eller vill du ha teknikassisterade kollisioner i framtiden?

Vad får dig att tro att fartygsradar inte klarar av vågor?
Citera
2026-08-10, 21:44
Medlem
Citat:
Nja, det är en sanning med modifikation. De kan agera väldigt konstigt vid situationer som är utanför det normala.

Men visst, om de kan utveckla hjälpmedel som fungerar så är jag inte emot det. Jag förklarar endast varför det tar tid att implementera ny teknologi.

Eller vill du ha teknikassisterade kollisioner i framtiden?

Vad får dig att tro att fartygsradar inte klarar av vågor?

Om de fungerar såpass bra på bilar i såpass tät trafik som det är på vägar, i 100 knyck, så borde det funkat på Hakefjorden. Om man satsat lite på produktutveckling.
Jag reagerade bara på ditt lite stenålders uttalande om moderna bilar. Sen kan jag förstå det med implementering i branschen.

Mitt uttalande om radar bygger endast på uppgifter från sjökaptener i denna tråd. De några tusen första inläggen handlade mycket om att förklara att radar inte fungerar i dåligt väder. Inte ser små båtar utan särskild mojäng som reflekterar radarn.
Om radarn fungerat så är ju olyckan än mer svårförklarlig.

Min bil skriker som en gris för minsta grässtrå om jag backar
Citera
2026-08-10, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Om de fungerar såpass bra på bilar i såpass tät trafik som det är på vägar, i 100 knyck, så borde det funkat på Hakefjorden. Om man satsat lite på produktutveckling.
Jag reagerade bara på ditt lite stenålders uttalande om moderna bilar. Sen kan jag förstå det med implementering i branschen.

Mitt uttalande om radar bygger endast på uppgifter från sjökaptener i denna tråd. De några tusen första inläggen handlade mycket om att förklara att radar inte fungerar i dåligt väder. Inte ser små båtar utan särskild mojäng som reflekterar radarn.
Om radarn fungerat så är ju olyckan än mer svårförklarlig.

Min bil skriker som en gris för minsta grässtrå om jag backar

Ingen har sagt att radar inte fungerar i dåligt väder. Den fungerat dock sämre i dåligt väder och det är inte samma sak som att den inte fungerar alls. Om snipan tex hade haft en radar reflektor så hade chanserna till upptäckt fungerat mycket bättre.

Det är ju dessutom som att vi har en epedemi av olyckor mellan handelsfartyg och fritidsbåtar. Men ny teknik kommer ständigt till fartygen. Som jag säger så tar det dock tid. Finns ju inte lika många handelsfartyg som bilar världen över så marknaden är inte riktigt lika stor.
Citera
2026-08-10, 22:15
Medlem
Då är det väl i stort sett klarlagt hur vädret var. Kaptenen har kryssat i för måttligt väder.

I rapporten, som måste lämnas till myndigheterna inom 72 timmar från det att en olycka har inträffat, har kaptenen kryssat i att det rådde ”måttlig” sikt, bland alternativen ”god”, ”måttlig” och ”dålig”.

Han uppger också att det var skymning, eller ”twilight”, ute och att vinden gick i 6 m/s. Vågorna var upp till 1,5 meter höga.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L4al1x/haverikommissionen-soker-svar-om-tjorn-bortom-svarta-ladan

SMHI angående siktförhållanden. Måttligt väder motsvarar 4-10 km sikt.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/dimma-och-fuktdis/sikt
Citera
2026-08-10, 22:18
Medlem
Jo, så var det ju det här med farledens bredd och vad som är en trång farled.

Jag uppmärksammades på vad Sjöfartsverket själva skriver i sin bok "Sjötrafikföreskrifter m.m."

Citat:
I rättsfall har t ex minsvepta leder, Göta Älv, Kielkanalen, olika smala
passager i skärgården, bruten isränna, infartsleden till och yttre hamnen i Malmö och en 700 meter
bred farled ansetts som trångt farvatten.

I utländska rättsfall har regeln ansetts tillämplig även i betydligt bredare farvatten.

Regeln är även avsedd att tillämpas i de områden, som ligger i omedelbar anslutning till det i
egentlig mening trånga farvattnet.

Jag har nämnt 300m och 400m som trånga farleder i rättsfall, Sjöfartsverket själva anger alltså att en 700m bred farled har ansetts vara en trång farled i ett svenskt rättsfall, samt även betydligt bredare farleder i utländska rättsfall.

Ännu en gång fick alla okunniga troll som bara sprider en massa skitsnack och rena lögner en rejäl käftsmäll

Källa: Sjöfartsverkets bok Sjötrafikföreskrifter m.m.

Boken används frekvent som utbildningsmaterial, bland annat på vissa Fartygsbefälsutbildningar.
Citera
2026-08-10, 22:20
Medlem
Citat:
Ingen har sagt att radar inte fungerar i dåligt väder. Den fungerat dock sämre i dåligt väder och det är inte samma sak som att den inte fungerar alls. Om snipan tex hade haft en radar reflektor så hade chanserna till upptäckt fungerat mycket bättre.

Det är ju dessutom som att vi har en epedemi av olyckor mellan handelsfartyg och fritidsbåtar. Men ny teknik kommer ständigt till fartygen. Som jag säger så tar det dock tid. Finns ju inte lika många handelsfartyg som bilar världen över så marknaden är inte riktigt lika stor.

Förstår problemen med teknikutvecklingen i en som det tycks otroligt konservativ bransch.
Jag skulle säga att alla i tråden sagt att radar inte fungerar i dåligt väder. Och ingen har sagt emot. Debatten har gällt huruvida snipan hade stalramar eller sån där mojäng som gör att den syns.
Men att nöja sig med radar som fungerar dåligt i dåligt väder får väl ändå anses som ”inte fungerar speciellt bra”. Du kan inte vara nöjd.

Radar fanns under andra världskriget. Var allmänna på fartyg på 50 talet. Fungerar inte i bra dåligt väder 2026….Är det sant.
Att då klanka ner på teknikutvecklingen på bilar känns märkligt.

Tur jag inte är sjökapten.
Senast redigerad av Lacus 2026-08-10 kl. 22:22.
Citera
2026-08-10, 22:27
Medlem
Hm.... Måttligt väder borde väl betyda att det ger en fullt acceptabel bild på radar.
Citera
2026-08-10, 22:31
Medlem
Ja, som sagt,

Snipan har brutit emot reglerna 5, 7, 8, 9, 19 och 35.
Skeppet har brutit mot regel 35.

Givet att fartygen inte var i sikte pga nedsatt sikt.

Och då är frågan, bröt snipan dessutom mot regel 23?
Den frågan blir ju högst aktuell om det inte rådde nedsatt sikt.
Och svaret på den frågan finns med största sannolikhet i snipan. Ett svar åklagaren rimligen redan har på sitt bord.

Tuuut tuuut.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-10 kl. 22:42.
Citera
2026-08-10, 22:45
Medlem
Finns det någonstans tillgängligt AiS spår sparat för fartyget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in