2026-08-10, 21:40
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Borde inte diplomaten kunna bli dömd i sitt hemland?

Vilket skulle brottet vara?
Citera
2026-08-10, 21:42
Medlem
Gladiators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
"Skada Sveriges rykte"? Undrar vad det är man egentligen gjort då?
Gissningsvis sprida negativa och falska rykten på sociala medier för att svartmåla Sverige. Finns ju gott om sådana svinpälsar här på FB.
Citera
2026-08-10, 21:44
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Jo, i vestibulen. Jag har redan länkat ett annat foto taget från samma bord.

Jag skulle efter lite analys (det skiljer 4 år mellan bilderna) säga att du har rätt, det är Lion Bar Sundbyberg. Menyns placering ovanför bardisken. Samma typ av högtalare, samma färgmönster, dörr och typ av stolar.
Citera
2026-08-10, 21:51
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det framgår av reportaget att det är den ryska underrättelseofficeraren (2st olika).

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rysk-underrattelseofficer-i-hemligt-mote-med-agent-pa-pub-i-sverige
Sedan när har ryska "underrättelseofficerare" diplomatisk status i Sverige? Något står inte rätt till med retoriken kring detta. Gissningsvis så överdrivs retoriken en del för dramatisk mediaeffekt.
Citera
2026-08-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Sedan när har ryska "underrättelseofficerare" diplomatisk status i Sverige? Något står inte rätt till med retoriken kring detta. Gissningsvis så överdrivs retoriken en del för dramatisk mediaeffekt.
Du kan nog utgå från att en stor andel av ryska diplomater på ryska ambassader i Sverige, Europa och världen är ”underrättelseofficerare” och ”spioner”. Detta är känd info.

Se exempelvis turerna med ”ryska-huset” på Lidingö:
Striden om ”ryska huset” på Lidingö har pågått i decennier. SVT Nyheter och Uppdrag granskning kan nu avslöja att det omskrivna höghuset används av utpekade ryska underrättelseofficerare som arbetar under diplomatisk täckmantel.
– En rysk ockupation, säger Stefan Häge som äger fastigheten.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/filmerna-avslojar-misstankta-spionernas-besok-i-ryska-huset-pa-lidingo
Citera
2026-08-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag skulle efter lite analys (det skiljer 4 år mellan bilderna) säga att du har rätt, det är Lion Bar Sundbyberg. Menyns placering ovanför bardisken. Samma typ av högtalare, samma färgmönster, dörr och typ av stolar.
Det finns fler bilder på ”Lion Bar Sundbyberg” på Facebook som verkar stämma överens.
Citera
2026-08-10, 22:02
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Du kan nog utgå från att en stor andel av ryska diplomater på ryska ambassader i Sverige, Europa och världen är ”underrättelseofficerare” och ”spioner”. Detta är känd info.

Se exempelvis turerna med ”ryska-huset” på Lidingö:
Striden om ”ryska huset” på Lidingö har pågått i decennier. SVT Nyheter och Uppdrag granskning kan nu avslöja att det omskrivna höghuset används av utpekade ryska underrättelseofficerare som arbetar under diplomatisk täckmantel.
– En rysk ockupation, säger Stefan Häge som äger fastigheten.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/filmerna-avslojar-misstankta-spionernas-besok-i-ryska-huset-pa-lidingo
Även där kan man anta att de inte egentligen är officerare men det ger mer medial effekt att använda militära termer när man ska skrämma upp den stackars banansvensken.
Citera
2026-08-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Även där kan man anta att de inte egentligen är officerare men det ger mer medial effekt att använda militära termer när man ska skrämma upp den stackars banansvensken.
Eller så är det bara ren fakta i sak.
– Det är ett av de vanligaste och kanske enklaste metoderna att faktiskt få in underrättelsenärvaro. Man sätter underrättelseofficerare som vi kallar dem, det vill säga då representanter från landets underrättelsetjänst, under diplomatisk täckmantel, säger han.
https://www.sverigesradio.se/artikel/uppgifter-diplomat-pekades-ut-som-iransk-underrattelseofficer-av-sapo

Jag skulle gissa att Ryssland, Kina, Iran, USA, Israel. Alla såna här länder håller på såhär.
Citera
2026-08-10, 22:07
Medlem
”Lion Bar Sundbyberg” bör ju kunna utnyttja detta i reklam syfte nu kan dom kalla sig stockholms enda riktiga SPY-bar och servera drinkar med spion och ryss tema
Senast redigerad av jimmytheone 2026-08-10 kl. 22:11.
Citera
2026-08-10, 22:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Vilket skulle brottet vara?

Jag vet inte exakt rubricering så klart, eftersom jag inte vet vilket land han hör hemma i. Hade jag vetat det så skulle jag väl inte heller känna till lagarna så i detalj.

Men försök till spioneri, försök till olovlig underrättelseverksamhet, eller motsvarande. Att han försökt agera åt en främmande (fientlig) makt mot ett partnerland (tolkar jag det som, även om man inte bekräftat det).

Men åtalsimmuniteten kanske sätter stopp.
Citera
2026-08-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Uppenbarligen många hudfärgsblinda kommunister i tråden som vägrar att se att den bakre personen i bilen är svart, eller så kanske media har börjat med en ny trend att svartpixla?

https://akamai.vgc.no/v2/images/bc51399c-2446-3b5f-a98a-66b140e34adc?format=auto&w=240&s=d779eb4f6ab47dfe7 6a6f4d68a65a31a6842a961

Men ditt jämmrans mongo. Texten under den bilden i alla medier lyder "Till vänster agenten och till höger underrättelseofficeren från ryska SVR"
Kan du knipa igen din kåthet efter neger och fatta att agenten är vithyad någon gång.
Citera
2026-08-10, 23:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
”Lion Bar Sundbyberg” bör ju kunna utnyttja detta i reklam syfte nu kan dom kalla sig stockholms enda riktiga SPY-bar och servera drinkar med spion och ryss tema

Verkligen! Jag har polare i Sumpan och vi har redan snackat om att gå dit och sitta vid ”spionbordet”. Kommer beställa en Moscow Mule.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in