2026-08-10, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Jaså, men polisen använde ju aldrig några tvångsmedel öht för hastighetsöverträdelser sa du ju själv. Inte ens om det klassas som vårdslöshet i trafik har vi ju brott med fängelse i straffskalan( endast dagsböter)

Nej, för mindre hastighetsöverträdelser skrev jag. Grov vårdslöshet i trafik har visst fängelse i straffskalan, högst 2 år. Varför fortsätter du skriva om saker du inte har någon koll på?!
Citera
2026-08-10, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mrs.greddelin
Nej, för mindre hastighetsöverträdelser skrev jag. Grov vårdslöshet i trafik har visst fängelse i straffskalan, högst 2 år. Varför fortsätter du skriva om saker du inte har någon koll på?!

Suck...

Vårdslöshet i trafik skrev jag. Inte grov. Lär dig läsa vad folk skriver istället.

Citat:
1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
Senast redigerad av Palfagel 2026-08-10 kl. 21:11.
Citera
2026-08-10, 21:14
Medlem
Citat:
Suck...

Vårdslöshet i trafik skrev jag. Inte grov. Lär dig läsa vad folk skriver istället.

Suck..

Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).

Mitt exempel var just någon som körde 110 kmh på en 30 kmh väg, och då skrev jag att vi var inne på grov vårdslöshet i trafik.

Läs exempelvis NJA 1978 s. 251 där en bilist körde mot rött ljus i 130 km/h.

Lär dig läsa själv.
Senast redigerad av mrs.greddelin 2026-08-10 kl. 21:16.
Citera
2026-08-10, 21:23
Avslutad
Citat:
Suck..

Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).

Mitt exempel var just någon som körde 110 kmh på en 30 kmh väg.

Läs exempelvis NJA 1978 s. 251 där en bilist körde mot rött ljus i 130 km/h.

Lär dig läsa själv.

Jaha, det fanns rödljus och tung trafik med i ditt påstådda exempel nu också. Suck ( återigen)
Citera
2026-08-10, 21:27
Medlem
Får polisen en bra bild på föraren men denne är inte bilägaren eller närstående till ägaren skickas det ut en uppmaning till bilägaren att uppge vem som körde bilen vid tidpunkten. Svarar man inte kommer en påminnelse. Jag svarade att jag inte vet vem som kört bilen och att jag inte är skyldig att utreda det.
Citera
2026-08-10, 21:27
Medlem
Citat:
Jaha, det fanns rödljus och tung trafik med i ditt påstådda exempel nu också. Suck ( återigen)

Det är inget rekvisit för grov vårdslöshet i trafik att det ska finnas varken rödljus eller tung trafik. Suck återigen, gamla människor är som barn. Ja, du är ett barn, boomer.
Citera
2026-08-10, 21:33
Avslutad
Citat:
Det är inget rekvisit för grov vårdslöshet i trafik att det ska finnas varken rödljus eller tung trafik. Suck återigen, gamla människor är som barn. Ja, du är ett barn, boomer.

Nej men det är av ganska avgörande betydelse hur omständigheterna runtom är vid hastighetsöverträdelsen för om det det ska räknas som vårdslöshet trafik öht.

Jo verkligen jag som är ett litet barn när det är DU som först nämner en fiktiv händelse med endast fartöverträdelse, och sedan börjar gapa om rättsfall med folk som kört mot rött i 130 km/h....
Citera
2026-08-10, 22:47
Medlem
Polisen jämför med bilder på de som bor på samma adress och möjligen med närmaste familj.
Om ingen passar in så skickar de brev till bilens ägare där de frågar om denna känner igen personen/vet vem som körde bilen.
Svarar ägaren med att de inte känner igen personen så läggs det ned.
Svarar inte ägaren på brevet kanske de skickar ett nytt brev.

Längre än så går inte polisen för att utreda vem som körde.

Om föraren är identifierad går man längre.
Om personen inte svarar på brev eller telefon kan polis skickas för delgivning eller direkt hämtning till förhör.
Citera
2026-08-10, 22:59
Medlem
Citat:
Nej men det är av ganska avgörande betydelse hur omständigheterna runtom är vid hastighetsöverträdelsen för om det det ska räknas som vårdslöshet trafik öht.

Ja, men fartkameror står ofta vid korsningar och liknande där det kan uppkomma farliga situationer om någon kör väldigt fort och sällan mitt ute i ingenstans (även om det förekommer)
Citera
2026-08-11, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, men fartkameror står ofta vid korsningar och liknande där det kan uppkomma farliga situationer om någon kör väldigt fort och sällan mitt ute i ingenstans (även om det förekommer)

Jo, men dock oftast på 70-80 vägar utanför tätbebyggt område. Tror inte det finns en enda kamera inne i stan i kommunen jag bor. Flera utanför dock.
Citera
2026-08-11, 01:56
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Dom kan och får gå hur långt som helst.
Deras uppgift är att identifiera föraren.
Jag tror dock det inte läggs lika stora resurser att hitta någon som kör 74 på 70-väg

Stora resurser läggs på fortkörning. Polisen drivs ju sedan några år främst av "värdegrunden" snarare än av lagen och rimliga tolkningar därav. Och värdegrunden verkar förkunna att man ska hata bilism.
Citera
2026-08-11, 08:24
Medlem
Citat:
Jo, men dock oftast på 70-80 vägar utanför tätbebyggt område. Tror inte det finns en enda kamera inne i stan i kommunen jag bor. Flera utanför dock.

Jo, men ändå. Om det är en korsning och någon ska svänga ut, det kommer 8ngen och sen plötsligt kommer någon i 130... Kan mycket väl vara vårdslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in