2026-08-10, 13:43
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Du kan be AI om exempel på chiffer och talmystik i Bibeln och bland de första kristna. Exempel:

* Talet 666 brukar ses som symbol för kejsar Nero, som regerade 54-68 e.Kr. och utsatte de första kristna för brutal religionsförföljelse. Uppenbarelseboken säger att odjurets tal är 666 och kallar det samtidigt ”en människas tal”. Neros namn och titel kan på hebreiska skrivas נרון קסר – NRWN QSR, (“Nero Caesar”). Hebreiska bokstäver hade även numeriska värden, och summan av dessa blir exakt 666. Jag tror detta är ett exempel på att Uppenbarelseboken och andra profetior delvis handlar om den tid de skrevs i, men teologer har försökt läsa in flera lager av möjliga tolkningar om sin egen tid, men misslyckas ofta. Uppenbarelseboken är väldigt svår att tolka.

* "Atbash" i Jeremia är ett substitutionschiffer. Byter man ordning på alfabetets bokstäver baklänges så blir det Babylon.

* De första kristna ritade fiskar som hemliga tecken under den första tidens förföljelse, därför att det grekiska ordet för fisk ἰχθύς kan ses som initialerna i "Jesus Kristus, Guds Son, Frälsare”. Alltså en hemlig akronym.

* Det finns svårförklarkliga tal. T.ex. finns ingen bra förklaring på varför antalet 3 1/2 dyker upp lite här och var i Bibeln, och varför lärljungarna åt just 153 fiskar.

* En mer kontroversiell teori är den så kallade Bibelkoden, där man läser t.ex. var 10:e eller 50:e bokstav från en viss bokstav i texten, och försöker hitta förutsägelser om framtiden i den text man då får. Det betraktas ofta som pseudovetenskap och inte bibelvetenskap, eftersom det finns så många frihetsgrader - många möjliga intervall och initialbokstäver. Och vi har inte tillgång till grundtexten.

Väldigt många frikyrkor har f.ö. nybörjarkurser i kristendom kallade alfakurser och betakurser, där både utomstående nyfikna och medlemmar käkar tillsammans nån kväll i veckan, och samtalar om sina erfarenheter och tolkningar. Nya kurser brukar börja efter terminsstarten.

Tack för det!
Citera
2026-08-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Dum fråga kan tyckas. Men jag hoppas och tror att många kan relatera.

Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.

Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?

I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.

För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:

* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj

Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!

* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.

* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).

Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.

Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.

Varför vill du det?
Ta en kurs i bibelvetenskap och bibelns historia på på ett universitet.
Citera
2026-08-10, 21:12
Medlem
Inte läst alla inlägg.
Men: en äldre släkting fick någon typ av gallblåseinflammation och ordinerades strikt sängläge i fyra veckor. (I modern tid, men inte i Sverige…) Som han fördrev med att läsa Bibeln från pärm till pärm.
”Som dörren svänger fram och tillbaka på sina gångjärn, så vänder sig den late i sängen” ur Ordspråksboken minns han fortfarande…
Annars är han inte teologiskt intresserad.
Citera
2026-08-10, 21:14
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Inte läst alla inlägg.
Men: en äldre släkting fick någon typ av gallblåseinflammation och ordinerades strikt sängläge i fyra veckor. (I modern tid, men inte i Sverige…) Som han fördrev med att läsa Bibeln från pärm till pärm.
”Som dörren svänger fram och tillbaka på sina gångjärn, så vänder sig den late i sängen” ur Ordspråksboken minns han fortfarande…
Annars är han inte teologiskt intresserad.

Hahahahahaaa, den där var jävligt klockren. Tror fan jag ska läsa in mig på ordspråksboken 😁
Citera
2026-08-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Tack för det!
Odjur är riken.

Uppenbarelseboken 16
[10] Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta.

Låt dig inte luras! Odjur är olika styrelseskick.
Citera
2026-08-11, 06:29
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Odjur är riken.

Uppenbarelseboken 16
[10] Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta.

Amen broder!
Citera
2026-08-11, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Odjur är riken.

Uppenbarelseboken 16

Varför står det då att odjurets tal är ”en människas tal”, om det bara skulle avse ett helt rike eller styrelseskick, och inte dess ledare?

Ett Youtube-klipp dök just upp i mitt flöde där någon hävdar att AI är odjuret. Återigen samma fråga: Varför är odjurets tal då en ”människas tal”?

Ett ytterligare stöd för tolkningen att 666 syftar på kejsar Nero och därmed romarriket är att vissa tidiga handskrifter av Uppenbarelseboken har talet **616** i stället för 666. Skriver man ”Neron Caesar” med hebreiska bokstäver får bokstävernas talvärden summan 666, men använder man den grekiska namnformen ”Nero Caesar”, utan det sista n:et i Neron, blir summan av motsvarande hebreiska bokstäver 616.
Senast redigerad av guru1966 2026-08-11 kl. 10:40.
Citera
2026-08-11, 10:39
Medlem
Den svenska från 2015 är den som bäst stämmer överens med originalet
Citera
2026-08-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Varför står det då odjurets tal är ”en människas tal”?

Ett youtubeklipp dök just upp i mitt flöde där någon hävdar att AI är odjuret. Återigen samma fråga: Varför är odjurets tal då en "människas tal".
Ingen kan köpa och sälja utan odjurets märke = pengar märkta med Sveriges riksvapen. Talet är valutan, som är olika mellan länder. Upp 16:10 visar tydligt att odjur är riken. Det finns 8 olika odjur, och det åttonde beskriver en demokrati.

Uppenbarelseboken 17
[11] Och odjuret som var och inte mer är, han är den åttonde och ändå en av de sju, och han går mot sin undergång.

Odjuren har samma makt, befogenheter. Monarki, republik, demokrati, diktatur etc.

Uppenbarelseboken 17
[12] Och de tio hornen som du såg är tio kungar som ännu inte har fått sina riken men får kungamakt för en timme tillsammans med odjuret.

När detta skrevs fanns ingen demokrati. Kungamakt tillsammans med odjuret i en timme = mandatperiod.

Uppenbarelseboken 17
[13] De har en och samma avsikt och lämnar sin kraft och makt åt odjuret.

Riksdag och regering ger myndigheter (odjuret) makt = bemyndigande. Och det är ju så det fungerar i en modern demokrati.

Åttonde odjuret går mot sin undergång = demokrati fungerar inte. Patriot act i USA , Brexit, Schengen fungerar inte som tänkt, och tar ifrån oss eller inskränker rättigheter som vi hade tidigare. Trump och MAGA vill ta över USA, och när det gäller Trump, invadera andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in