2026-08-10, 16:57
Medlem
HipToBeSquares avatar
Är det någon mer än mig som är trött på alla dessa bankenkäter som banken skickar ut med motivet lagen mot pengatvätt? Det räcker inte heller med en gång utan de gör det med jämna mellanrum också. Som enkäterna är utformade så handlar det ingenting om pengatvätt utan ett sätt för banken att få reda vilka tillgångar en person har och vilja tjänster de kan pracka på dem. När det gäller pengatvätt, vad hade väntat sig att folk ska erkänna att de håller på med med pengatvät. Som vanligt är jag aldrig älrlig själv på dessa enkäter för det går inte och jag vill inte att andra ska känna till mina tillgångar.

Detta är även unikt för Sverige. Jag har flera konton utomlands och dessa banker har aldrig skickat mig någon pengatvättsenkät.

Är detta en EU-lag eller något som de svenska bankerna har hittat på?
Citera
2026-08-10, 17:03
Medlem
Sverige är extremt när det kommer till att övervaka sina medborgare. Det handlar inte om att bankerna vill fiska information för att marknadsföra olika tjänster.
Citera
2026-08-10, 17:06
Medlem
mikaelss avatar
EU.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2017630-om-atgarder-mot-penningtvatt-och_sfs-2017-630/

Kundkännedom, transaktionsövervakning, paranoia.
Citera
2026-08-10, 17:38
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
EU.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2017630-om-atgarder-mot-penningtvatt-och_sfs-2017-630/

Kundkännedom, transaktionsövervakning, paranoia.

Jag har andra konton utanför Sverige men inom EU, dessa banker har aldrig en enda gång skickat mig nåon enkät. Är lagen något som de kan töja på så att de slipper skicka ut enkäterna som ofta kostar pengar? Ungefär, banken tycker "inga problem med den här kunden". Samtidigt kan de använda "ingen kundkännedom" för kunder de vill spärra vilket redan har hänt i Sverige för politiska syften.
Senast redigerad av HipToBeSquare 2026-08-10 kl. 17:41.
Citera
2026-08-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jag har andra konton utanför Sverige men inom EU, dessa banker har aldrig en enda gång skickat mig nåon enkät. Är lagen något som de kan töja på så att de slipper skicka ut enkäterna som ofta kostar pengar? Ungefär, banken tycker "inga problem med den här kunden". Samtidigt kan de använda "ingen kundkännedom" för kunder de vill spärra vilket redan har hänt i Sverige för politiska syften.

Det är i princip bara Sverige som slaviskt följer varenda direktiv från EU.
De andra medlemmarna skiter fullständigt i alla direktiv som går emot deras egna intressen.
Citera
2026-08-10, 18:09
Medlem
Inte nog med att de skickar ut enkäten utan svarar man inte på den blir man hotad med att ens konto ska spärras.
Citera
2026-08-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Inte nog med att de skickar ut enkäten utan svarar man inte på den blir man hotad med att ens konto ska spärras.
Och en del får både konto och bankid spärrat om de svarar fel eller missar att svara en gång. Det är i princip som att bli felaktigt dödförklarad.

En hederlig människa kan ju ha varierande inkomster, ett småföretag kan få en storkund som köper mycket, nå kan ärva en släkting, nån kan göra bra vinst på aktieinvesteringar och sen få kontot nedstängt bara för att enkäten är gjord på ett sätt som inbillar sig att alla är arbetare med förutsägbart inkomst.

Den som tvättar pengar kan ju enkelt tvätta en fast summa varje månad så ser de ut som att de arbetar hederligt.
Citera
2026-08-10, 20:49
Medlem
Citat:
Är det någon mer än mig som är trött på alla dessa bankenkäter som banken skickar ut med motivet lagen mot pengatvätt? Det räcker inte heller med en gång utan de gör det med jämna mellanrum också. Som enkäterna är utformade så handlar det ingenting om pengatvätt utan ett sätt för banken att få reda vilka tillgångar en person har och vilja tjänster de kan pracka på dem. När det gäller pengatvätt, vad hade väntat sig att folk ska erkänna att de håller på med med pengatvät. Som vanligt är jag aldrig älrlig själv på dessa enkäter för det går inte och jag vill inte att andra ska känna till mina tillgångar.

Detta är även unikt för Sverige. Jag har flera konton utomlands och dessa banker har aldrig skickat mig någon pengatvättsenkät.

Det är naturligtvis inget som svenska banker hittat på. Det är väljarna som väljer politiker som tvingar bankerna.

Förstår inte hur någon ens kan komma på tanken att banker hittar på den här typen av saker.

Jag har tillgångar utomlands. Och det frågas där också. De finansiella företagen tvingas ju också av väljarna där.

Det jag däremot varit med om som varit direkt störande är när en utländsk finansiell aktör fick för sig att jag kunde vara amerikansk medborgare. Det krävde mycket pappersarbete för att dom skulle acceptera att jag inte var det. Och där är det US Gov som spökar. Dom är rabiata i att plundra in befolkning. Och alla finansiella aktörer är livrädda för att hamna på USAs svarta lista.
Citera
2026-08-10, 21:43
Medlem
Citat:

Varje gång jag vill amortera extra på mitt bostadslån behöver jag förklara vad slantarna kommer i från. Det är lite drygt faktiskt... Jag behöver egentligen inte amortera på lånet då jag lagt in en pengainsats som gör lånet amorteringsfritt. Det känns lite som överdrift att banken ställer frågor varje gång var pengarna kommer i från när jag vill amortera.
Citera
2026-08-10, 22:57
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det jag däremot varit med om som varit direkt störande är när en utländsk finansiell aktör fick för sig att jag kunde vara amerikansk medborgare. Det krävde mycket pappersarbete för att dom skulle acceptera att jag inte var det. Och där är det US Gov som spökar. Dom är rabiata i att plundra in befolkning. Och alla finansiella aktörer är livrädda för att hamna på USAs svarta lista.

Just den biten är mer vanligt med banker utomlands. Du behöver i stort sett bara svara nej en gång om du är medborgare i USA och sen lämnar de dig ifred.

Svenska banker kanske frågar om man är amerikansk medborgare men det drunkar i regel i allt "hur mycket tillgångar har du" frågor.
Citera
2026-08-10, 23:02
Medlem
Diablo1118s avatar
Jag hade tråkigt i julas och fick en ide att varje dag dra 3 kr från mitt lönekonto för att lägga i en fond på nordnet, Jag gjorde det till sist med flera fonder kanske 6 stycken.
Kommer inte ihåg riktigt hur jag gjorde för det var inte helt enkelt att få det att funka. men jag lyckades få så det varje dag drogs småsummor från mitt konto i annan bank till nordnet.
Det var kanske 20 kr / dag som totalt drogs från kontot till nordnet.

Efter ett tag fick jag ett mail om att jag behövde styrka var mina pengar kom ifrån. Jag förstår att de hade någon typ av automatik som gick in vid flera inbetalningar. Jag svarade att det var från min lön från mitt lönekonto. Det räckte inte utan de ville se mina lönespecar för att jag skulle bevisa att det stämde. Om jag inte gjorde det skulle mina konto spärras.

Jag trodde de skämta och försökte förklara för dem att jag jobbar och brukar få mer 600 kr / lön i månaden. De sa att de ändå ville se lönepesarna. Jag hade max 2000 kr på nordnet totalt. Så jag skrattade lite och tog ut mina pengar och sa att de kunde stänga kontot. Har även lite gamla aktier kvar där två som kursat och en med ett aktievärde på 1 kr. Så jag tänkte det ska bli intressant hur de löser det.

Trots jag inte sickat in något och bad dem dra åt skogen har mina konto inte spärrats ännu och det är minst 3 månader sen.

Jag gjorde för övrigt samma eller väldigt lika med Avanza och de har inte frågar efter något.
Citera
2026-08-10, 23:30
Medlem
Det är inte bara banker som åker på KYC-påhittet. Även P2P-plattformar som Kameo och Fundingpartner frågar om sådant. Dom har knappast skaffat banktillstånd men har säker något tillstånd från FI. Och då åker dom på det.
Eventuellt räcker det med att dom har klientmedel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in