2026-08-10, 20:31
Medlem
Händelser mellan olika elever i kommunalt mellanstadie under 00-talet.

Klassrum vid tre utspridda tillfällen:
Elev hängde sig i annan elevs luva och ströp honom, misstänkt spricka på näsben av knytnävsslag, elev låg över annan elev och tryckte in ögonen.

Rast:
Upprepade slag med kraft mot kropp med innebandyklubba, elev kastade innebandyklubba på annans huvud. Framhjul på cykel lossnade påväg hem från skolan och person slog då sönder framtänder.

Våld fortsatte i högstadiet fast mer sällan.

Detta var händelser jag bevittnade mellan olika elever och våldet ökade i samband med att en ny elev med kort stupid började på skolan i femte klass. Personen med kort stupid fick extra resurser men våldet fortsatte och i slutet av högstadiet hotade eleven med att han skulle hem och hämta militärfarsans pistol.
Citera
2026-08-10, 20:41
Medlem
Nej jag gick inte i en white trash skola.
Citera
2026-08-10, 20:44
Medlem
olasvenssons avatar
På 80 talet var det ganska lugnt i skolan.
Citera
2026-08-10, 21:02
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
På 80 talet var det ganska lugnt i skolan.
På 90-talet också. Visst, det var väl så klart ett eller annat slagsmål på högstadiet men vad kan vänta sig av hormonstinna tonårspojkar? Att påstå att min skoltid 'präglades' av våld vore en direkt lögn.
Citera
2026-08-10, 21:07
Medlem
Ellenlivsviljas avatar
Nej för fan. Gick skola utomlands med massa andra diplomatbarn. Var mest djuphavsdykning och lyx.
Citera
2026-08-10, 21:14
Medlem
Sqrbankens avatar
Gick grundskola i ett vitt arbetarområde. Inte mycket våld i skolan, vill inte minnas nått faktiskt. Sen gick naturligtvis "värstingar" i samma plugg men de spöade upp varandra på fritiden istället.
Citera
2026-08-10, 21:20
Medlem
sommarlovs avatar
Bara nävar på mina skolor!
Citera
2026-08-10, 21:29
Medlem
HBTKuks avatar
Ja, särskilt i grundskolan. Men man fick aldrig slå folk med glasögon (tjejer och nördar).
Citera
2026-08-10, 21:34
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Ja det var mycket våld i skolan jag gick i för hundra år sedan!
Citera
2026-08-10, 21:36
Medlem
Sladdsnuss avatar
Alla gjorde upp allt bakom gymnastiksalen. Ville man göra upp så sade man bara "vi möts efter skolan".
Det var mycket våld och det var ganska jämnt fördelat mellan könen.
Citera
2026-08-10, 21:44
Medlem
slagsmål, ibland med tiotals ungar inblandade där det användes tillhyggen och kunde bli blodigt förekom på mellan/högstadiet där jag gick runt millenieskiftet. (Oftast hade vi mest bara kul och inga vuxna behövde bli inblandade)

Systematisk mobbing, försäljning av alkohol och hasch förekom också på skolan, en elev i min parallellklass i högstadiet begick självmord. Ganska stökig skola med dassiga lärare som ni kanske förstår.
Mina föräldrar fick nog när jag gick i 8e klass efter att jag hade slagits blodig av några äldre killar på väg hem från skolan en dag.
Jag gick klart högstadiet i en mindre kommun med betydligt lugnare miljö, slagsmål förekom även där men aldrig med tillhyggen och inte lika brutalt.
Senast redigerad av journeyman2k 2026-08-10 kl. 21:59.
Citera
2026-08-11, 02:18
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
90-talet - Norrland - Byskola.
Mycket machokultur. Mycket homofobi - Rasism trots att det bodde bara vita där förut tre adopterade från Thailand (en av dom tog livet av sig för något år sedan. Då bodde vi också i samma ort fast inte i uppväxtorten). Och en lärare från låg och mellanstadiet tog livet av sig pga spelskuld. Tog sömnmedel och dränkte sig något år efter millennieskiftet) Jag har blivit misshandlad hundratals gånger främst från äldre. Psykisk mobbning. Lärare från den gamla skolan som handgripligen tog tag i mig och kunde vara fysiskt och verbalt våldsamma även mot andra elever. Bestraffning. Rastvakter var elever som lismade för lärarna och stog på mobbarens sida. Om det var "dom populär" och "tuffa killarna" som mobbade.

Ganska samma i högstadiet - en liten ort 15 km bort. Något fler från andra länder där t ex Iran, Bosnien, Afrika, Thailand. Det var dom etniskt svenska jag hade problem med förutom någon störig "tuffing" från Iran. Stökig skola med dålig organisation och kassa lärare. Lärare struntade i att elever satt i korridoren på lektionstid och kletade tuggummi och spottade snus sålänge eleverna inte förde liv.

Snus (lössnus, portion var för bögar och tjejer snusade inte förutom någon bilmekarraggarbilstjej som var manshaftig), cigg (tjejer rökte) och alkohol glorifierades något enormt. Men andra droger var tabu.

Hiphop-killarna var väl fascinerande över cannabis men jag tror knappt någon testade röka på då. När vi blev äldre och gick ut skolan började vissa knarka hårt. En av dom (Hiphop-kille i högstadiet) blev mördad 2008 över en burk Iktorivil (Tråd finns på Flashback) och hans bror blev mördare och sitter på livstid (Tråd finns på Flashback).
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2026-08-11 kl. 02:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in