2026-08-10, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mrs.greddelin
Lägg inte ord i min mun tack, jag har aldrig sagt att polisen måste "ha" husrannsakan. Husrannsakan är ett verb, det är en handling, inte ett föremål.

Att du inte kan juridik däremot - eller svenska för den delen, det tar vi alla med oss. Klart som korvspad.

Adjö.

(FB) Hur långt kan/får Polisen gå för att identifiera förare som fastnar i fartkameror?

Ja jag förstår iaf såpass att det inte är en husrannsakan att plinga på någons dörr eller vänta utanför bostaden eller arbetsplatsen. Men du har rätt i en sak. Det krävs inte stor juridisk kunskap för att förstå det, desto större okunskap i att misslyckas förstå det. Så det var ju iaf en bedrift av dig.
Senast redigerad av Palfagel 2026-08-10 kl. 20:22.
Citera
2026-08-10, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Oh ja, verkligen...

(FB) Hur långt kan/får Polisen gå för att identifiera förare som fastnar i fartkameror?

Ja jag förstår iaf såpass att det inte är en husrannsakan att plinga på någons dörr eller vänta utanför bostaden eller arbetsplatsen.

Jag menar att polisen inte genomför husrannsakan för att utreda vem som begått en hastighetsöverträdelse (om den endast ligger på bötesnivå). Det du pratar om, att stå och vänta utanför en arbetsplats eller liknande, kallas delgivning, och det förutsätter att personen i fråga redan har identifierats. Tråden handlar nämligen om hur långt polisen går för att identifiera förare, inte hur långt polisen går för att delge en person de redan har identifierat. Förstår du skillnaden? Nej juste, det där med juridik är ju lite över ditt förstånd.
Senast redigerad av mrs.greddelin 2026-08-10 kl. 20:24.
Citera
2026-08-10, 20:26
Avslutad
Citat:
Förstår du skillnaden? Nej juste, det där med juridik är ju lite över ditt förstånd.

Hahahaha...jojo, försök med den. Om det du skriver är sant så är du ju inte ens läskunnig. Men bra försök.

Citera
2026-08-10, 20:28
Medlem
Citat:
Hahahaha...jojo, försök med den. Om det du skriver är sant så är du ju inte ens läskunnig. Men bra försök.

Va? Vad pratar du om? Du länkar till ett inlägg som du själv skrivit? Är du full?
Citera
2026-08-10, 20:29
Avslutad
Citat:
Va? Vad pratar du om? Du länkar till ett inlägg som du själv skrivit? Är du full?

Nej, jag framhåller den uppenbara diskrepansen mellan att söka efter folk som kan tänkas ge upplysningar( eller är misstänkta) och att utföra husrannsakningar. Liksom polisen även kan skicka kallelser till förhör i samma syfte. Sedan började DU babbla om husrannsakningar något jag öht inte ens nämnt innan.
Senast redigerad av Palfagel 2026-08-10 kl. 20:32.
Citera
2026-08-10, 20:33
Medlem
Citat:
Nej, jag framhåller den uppenbara diskrepansen om att söka efter folk som kan tänkas ge upplysningar och att utföra husrannsakningar. Liksom polisen även kan skicka kallelser till förhör i samma syfte. Sedan började DU babbla om husrannsakningar.

Personell husrannsakan förutsätter att en misstänkt person har identifierats. Delgivning förutsätter också att en misstänkt person har identifierats.

Husrannsakan i syfte att identifiera en person, görs inte för mindre hastighetsöverträdelser. Tror du det på riktigt så är du fan i mig dum i huvudet.

Exempel:
Arbetstagare lånar företagsbilen och kör 80 km/h på en 70 km/h-sträcka, men håller för ansiktet så att kameran inte fångar arbetstagarens ansikte. Företagets ägare/chefen vägrar svara vem som har använt bilen den aktuella dagen.

Inte fan åker polisen dit och genomför husrannsakan på kontoret, beslagtar journaler m.m. för att identifiera föraren
Senast redigerad av mrs.greddelin 2026-08-10 kl. 20:40.
Citera
2026-08-10, 20:41
Avslutad
Citat:
Personell husrannsakan förutsätter att en misstänkt person har identifierats. Delgivning förutsätter också att en misstänkt person har identifierats.

Husrannsakan i syfte att identifiera en person, görs inte för mindre hastighetsöverträdelser. Tror du det på riktigt så är du fan i mig dum i huvudet.

Återigen: (FB) Hur långt kan/får Polisen gå för att identifiera förare som fastnar i fartkameror?

INGENSTANS nämner jag husrannsakan, detta började DU babbla om.

Och nej det är fortfarande inte en husrannsakan att leta en person, varken om det är en misstänkt eller någon som kan antas komma med upplysningar som behövs. Du vet, plinga på någons dörr, ringa personen, ta kontakt med vederbörande i anslutning till dennes arbetsplats.

Citat:
Arbetstagare lånar företagsbilen och kör 80 km/h på en 70 km/h-sträcka, men håller för ansiktet så att kameran inte fångar arbetstagarens ansikte. Företagets ägare/chefen vägrar svara vem som har använt bilen den aktuella dagen.

Bilder där man inte ser ansiktet på personen blir det inte ens ett ärende utav. Men bra försök.

Citat:
Inte fan åker polisen dit och genomför husrannsakan på kontoret, beslagtar journaler m.m. för att identifiera föraren

Nej, men om dom har ett ansikte kan dom åka och vänta utanför och ta kontakt med personen när dom ser denne.

Fö händer det även att polisens yrkestrafikgrupp gör kontroller hos bla åkerier, och då måste åkeriet ge dom tillgång till uppgifterna
Senast redigerad av Palfagel 2026-08-10 kl. 20:50.
Citera
2026-08-10, 20:50
Medlem
Citat:
Återigen: (FB) Hur långt kan/får Polisen gå för att identifiera förare som fastnar i fartkameror?

INGENSTANS nämner jag husrannsakan, detta började DU babbla om.

Och nej det är fortfarande inte automatiskt en husrannsakan att leta en person, varken om det är en misstänkt eller någon som kan antas komma med upplysningar som behövs.

Bilder där man inte ser ansiktet på personen blir det inte ens ett ärende utav. Men bra försök.

Nej, men om dom har ett ansikte kan dom åka och vänta utanför.

Men det är väl alldeles självklart att polisen kan leta efter människor på deras arbetsplatser, bostäder m.m. Det förutsätter ju att de vet vem de letar efter.

Min poäng är att polisen inte genomför husrannsakan i syfte att identifiera människor som begått mindre hastighetsöverträdelser. Du har verkligen svårt att skilja på saker och ting.

Och det där med bilder där man inte ser ansiktet, självfallet kan det bli ett ärende av det. Låt säga istället att personen i fråga kör 110 kmh på en 30 kmh-väg, då kan du ge dig fan på att det blir utredning. Edit: men då är vi inne på grov vårdslöshet i trafik och då kan husrannsakan bli aktuellt i syfte att identifiera den misstänkte.
Senast redigerad av mrs.greddelin 2026-08-10 kl. 20:52.
Citera
2026-08-10, 20:52
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Lät som en lat handläggare som inte kallade personen till förhör, med hot om hämtning om vederbörande inte infinner sig. Dock svårare om personen inte vill säga vem det är.

Och att hålla sig undan i två år för att slippa lite böter? Nej knappast smärtfritt för en person som lever ett normalt liv.
Polisen såg att det inte var bilägaren som körde så det är inte mycket de kan göra. Han bad dom skicka bilden men polisen vägrade.
Hot om hämtning kan knappast vara aktuellt när det kommer till den här typen av förseelser, finns ingen angiverilag och det lär vara ovanligt med folk som tjallar ner sina bekanta.

Är det endast lite böter så betalar de flesta men om körkortet står på spel och resten på firman är av samma skrot och korn som du så varför inte? Tanten lär vara med på noterna, om inte annat för att slippa agera taxi i flera månader.
Som 448 så passande uttryckte det, alla är med - Folkfest!

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det är dom sista månaderna dom börjar använda en lokal polispatrull o försöka delge en så dom får ni vara lite stealth.

Fram till dess är det delgivningsmän o med rätt jobb,bra fru,bra chef lite fiffighet är det lätt.

En sportgren i landet - alla är med.Folkfest...
Citera
2026-08-10, 20:53
Avslutad
Citat:
Men det är väl alldeles självklart att polisen kan leta efter människor på deras arbetsplatser, bostäder m.m. Det förutsätter ju att de vet vem de letar efter.

Ja? Och vem fan har påstått annat? Men det behöver ju inte bara vara den misstänkte dom letar efter, kan ju också vara en arbetsgivare, eller bilägaren ifråga.

Citat:
Min poäng är att polisen inte genomför husrannsakan i syfte att identifiera människor som begått mindre hastighetsöverträdelser. Du har verkligen svårt att skilja på saker och ting.

Precis. Och husrannsakan hade jag öht inte varit i närheten av att ens nämna innan. Så nej inte jag som har svårt att skilja på saker och ting.

Citat:
Och det där med bilder där man inte ser ansiktet,

Nej, syns inte ansiktet går det som regel inte att utreda.
Senast redigerad av Palfagel 2026-08-10 kl. 20:58.
Citera
2026-08-10, 20:58
Medlem
Citat:
Precis. Och husrannsakan hade jag öht inte varit i närheten av att ens nämna innan. Så nej inte jag som har svårt att skilja på saker och ting.

Nej, syns inte ansiktet går det inte att utreda.

Jo det går visst att utreda, exempelvis om föraren har tatueringar, eller speciella kläder, eller genom företagets journaler över vem som använt bilen den aktuella dagen. Finns massor med sätt.

Noll koll, som vanligt. Lägg bara ner, boomerjävel. Du vet att alla hatar din generation precis på grund av sådana som dig va?
Citera
2026-08-10, 20:59
Avslutad
Citat:
Jo det går visst att utreda, exempelvis om föraren har tatueringar, eller speciella kläder, eller genom företagets journaler över vem som använt bilen den aktuella dagen. Finns massor med sätt.

Noll koll, som vanligt. Lägg bara ner, boomerjävel.

Jaså, men polisen använde ju aldrig några tvångsmedel öht för hastighetsöverträdelser sa du ju själv. Inte ens om det klassas som vårdslöshet i trafik har vi ju brott med fängelse i straffskalan( endast dagsböter).

Så njaeeee, kanske inte jag som ska lägga ned...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in