2026-08-10, 18:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Jo men ni var inte kriminella med trasiga hjärnor ni var vanliga svenssonkillar. Och nej ni var inte inlåsta på samma sätt. Du kan inte jämföra det med fängelse din gubbstrutt.
Kriminell är inget man "är" det är något man väljer att vara. Alla människor har val, hela livet är fullt utav val. Har du gjort 30 villainbrott eller rån passar du helt enkelt inte i samhället. Vare sig du sitter 30 x 6 månader eller 15 år på raken.
Citera
2026-08-10, 18:59
Medlem
Bajjamannen87s avatar
De kan ju börja med att inte läsa in folk som tagit droger för eget bruk.

Om man nu vill göra gott och rehabilitera den som tar droger så finns betydligt mer kostnadseffektiva åtgärder än att läsa in dem i fängelse.

Där skulle det bli besparningar på fängelseplatser en masse.
Citera
2026-08-10, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Skärp dig vi bor i Sverige inte Nordkorea!

Vi är än en gång inne på den typen av argument där folk lever i en fantasivärld. "Det ärbara att anställa hårdingar och beväpna dom". Men folk tänker inte på att väldigt få människor vill arbeta på ett ställe där dom riskerar att döda någon eller bli dödade själva (och i en så våldsam miljö finns absolut risk för personal att dödas oavsett om de är beväpnade och saknar hästsvans). Väldigt få rycker på axlarna åt tanken på att skjuta ihjäl någon, både rent psykiskt men också vilka juridiska efterspel det kan få.

Lägg också till det juridiska ansvar som staten måste ta om fångar dödas.
Citera
2026-08-10, 19:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Skärp dig vi bor i Sverige inte Nordkorea!
Finns några graders skillnad mellan att arkebusera någon som sett på förbjudna TV-kanaler och att låsa in dem med svensk standard.

Gör de återkommande 30 inbrott eller rån skall de sitta länge för att skydda allmänheten från dem! Det är ändå därför vi betalar politikerna, domarna, juristernas löner via skatten? För att hålla skiten borta från gatan och jag säger dra ned på standarden så blir det billigare.
Citera
2026-08-10, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kriminell är inget man "är" det är något man väljer att vara. Alla människor har val, hela livet är fullt utav val. Har du gjort 30 villainbrott eller rån passar du helt enkelt inte i samhället. Vare sig du sitter 30 x 6 månader eller 15 år på raken.

Nu bytte du nästan ämne. Vi pratade om varför det inte är samma sak för 12 lumpare att dela rum som kriminella på anstalt. Om du inte kan följa debatten utan att byta spår finns det ingen anledning för dig att svara.
Citera
2026-08-10, 19:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Nu bytte du nästan ämne. Vi pratade om varför det inte är samma sak för 12 lumpare att dela rum som kriminella på anstalt. Om du inte kan följa debatten utan att byta spår finns det ingen anledning för dig att svara.
Alla kan anpassa sig till allt. Möjligen kriminella kan behöva smaka batong lite innan de förstår det. De som har ett belastningsregister som innefattar 30 inbrott eller rån kan också lära sig anpassa sig inne på anstalten. De behöver bara lite hjälp och uppmuntran.

Ute i samhället är de körda, de börjar på samma kula direkt de kommer ut, därför skall de inte vara ute i samhället. Tänk fängelset som ett gruppboende. De klarar sig inte ute i samhället utan att skada en jävla massa andra människor. Bakom varje brott finns det mist ett brottsoffer, en vanlig skattebetalare som betalar för att samhället skall släppa ut skiten på gatan igen efter 6 månader, för att direkt börja göra inbrott och rån igen.
Citera
2026-08-10, 19:14
Medlem
Citat:
Alla kan anpassa sig till allt. Möjligen kriminella kan behöva smaka batong lite innan de förstår det. De som har ett belastningsregister som innefattar 30 inbrott eller rån kan också lära sig anpassa sig inne på anstalten. De behöver bara lite hjälp och uppmuntran.

Ute i samhället är de körda, de börjar på samma kula direkt de kommer ut, därför skall de inte vara ute i samhället. Tänk fängelset som ett gruppboende. De klarar sig inte ute i samhället utan att skada en jävla massa andra människor. Bakom varje brott finns det mist ett brottsoffer, en vanlig skattebetalare som betalar för att samhället skall släppa ut skiten på gatan igen efter 6 månader, för att direkt börja göra inbrott och rån igen.

Vad har det med saken att göra?
Citera
2026-08-10, 19:19
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Vad har det med saken att göra?
Att 30 villainbrott inte räcker för att Oisin tycker de skall vara inlåsta en längre tid tex?
Som flera andra i tråden påpekat. Hoppas verkligen han blir utsatt för ett riktigt grovt brott!

De bör vara inlåsta en längre tid för att skydda samhället. Arga Maggan säger att det inte går att genomföra före 2040 och jag säger det går visst att genomföra med vissa förändringar inom kriminalvården.
Citera
2026-08-10, 19:19
Medlem
Ja, han har en poäng. Det spelar liksom ingen roll att någon begår ett eller 30 villainbrott, jag bedömer ändå att grova våldsbrott och sexualbrott är värre än stölder, oavsett hur många stölder det är. Men med en straffrätt där mängdrabatt tas bort kommer följden bli att tjuvar och knarklangare sitter inne längre än någon som har våldtagit ett barn. Eftersom den förstnämnda typen av brottsligheten är något som en person oftast gör sig skyldig till upprepade gånger.

Föreställ dig att en knarklangare kan bevisas ha överlåtit 5 gram hasch vid 100 tillfällen, och säg att varenda gärning har ett straffvärde på 3 månaders fängelse, är det rimligt att han sitter 25 år inlåst, längre än någon som försökt döda någon eller någon som våldtagit ett barn?

Personligen tycker jag inte det. Det kommer först och främst bli dyrt och dessutom är det inte nödvändigt. Fängelsen ska fyllas med farliga brottslingar. Men med en slopad mängdrabatt kommer de fyllas upp av harmlösa pundare som torskat för massa stölder de begått i jakten på nästa fix.
Citera
2026-08-10, 19:22
Medlem
Citat:
Att 30 villainbrott inte räcker för att Oisin tycker de skall vara inlåsta en längre tid tex?
Som flera andra i tråden påpekat. Hoppas verkligen han blir utsatt för ett riktigt grovt brott!

De bör vara inlåsta en längre tid för att skydda samhället. Arga Maggan säger att det inte går att genomföra före 2040 och jag säger det går visst att genomföra med vissa förändringar inom kriminalvården.

Men det var väl inte det du och jag pratade om. Vi pratade om standarden på anstalter och hur många man är i varje cell och nackdelar med det. Jag har inte skrivit ett ord om villainbrott och Oisin. Men du bara byter ämne helt och börjat svamla om annat
Citera
2026-08-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Ja, han har en poäng. Det spelar liksom ingen roll att någon begår ett eller 30 villainbrott, jag bedömer ändå att grova våldsbrott och sexualbrott är värre än stölder, oavsett hur många stölder det är. Men med en straffrätt där mängdrabatt tas bort kommer följden bli att tjuvar och knarklangare sitter inne längre än någon som har våldtagit ett barn. Eftersom den förstnämnda typen av brottsligheten är något som en person oftast gör sig skyldig till upprepade gånger.

Föreställ dig att en knarklangare kan bevisas ha överlåtit 5 gram hasch vid 100 tillfällen, och säg att varenda gärning har ett straffvärde på 3 månaders fängelse, är det rimligt att han sitter 25 år inlåst, längre än någon som försökt döda någon eller någon som våldtagit ett barn?

Personligen tycker jag inte det. Det kommer först och främst bli dyrt och dessutom är det inte nödvändigt. Fängelsen ska fyllas med farliga brottslingar. Men med en slopad mängdrabatt kommer de fyllas upp av harmlösa pundare som torskat för massa stölder de begått i jakten på nästa fix.

Man kan inte ta bort mängdrabatten, det faller på sin orimlighet precis som du skriver. Allt prat om det är bara valfläsk. Mängdrabatt har man även i praktiken i USA där åklagaren väljer att bara ta upp det viktigaste eller förhandla bort vissa brott. Det kommer aldrig ske i Sverige att någon döms för 200 ringa narkotikabrott och straffet läggs ihop.
Citera
2026-08-10, 19:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Men det var väl inte det du och jag pratade om. Vi pratade om standarden på anstalter och hur många man är i varje cell och nackdelar med det. Jag har inte skrivit ett ord om villainbrott och Oisin. Men du bara byter ämne helt och börjat svamla om annat
Du fattar inte att det hänger ihop va? Låser vi in en massa tjyvpatrask en längre tid för de har 30 inbrott på sitt cv kostar det samhället en massa pengar. Det begriper tom. arga Maggan.

Kan vi spara inom äldrevården och skolan, varför skulle vi inte kunna spara inom fångvården?

Och nej jag tror inte de blir bättre människor av det, men de gör mindre skada i samhället när de sitter mellan fyra stenväggar och en ståldörr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in