Citat:
Ursprungligen postat av
Abscess1122
Ja det tycker jag, men det är inget jag klandrar er för. Det är så naturen skapade kvinnan - önskan om att skaffa barn. I naturen är det nästan alltid honan som värnar om barnen mest. Det är betydligt starkare instinkt för kvinnan än för mannen. Så jag skulle absolut argumentera att barnlöshet drabbar kvinnor hårdare än män. I mänsklighetens historia har man dessutom sett att det i många tidpunkter funnits enbart en minoritet män som förökat sig på kvinnopopulationen. Vi är skapta för kaoset av att inte veta.
Nja. Män och kvinnor har nog precis lika starka instinkter till att vilja föröka sig och ta hand om sina avkommor, precis som andra djurarter har. Något annat vore konstigt. Men ja, instinkterna tar sig uttryck på olika sätt. Modersinstinkten är viljan att vara nära och sköta om sina små barn, medan fadersinstinkten är viljan att försörja sina barn och barnens moder.
I dagens samhälle ser vi dock hur män allt oftare
förnekar sina instinkter att vara försörjare för familjen. Det är tråkigt och jag tror inte män mår bra av det. Och jag tror tyvärr att det är en orsak till det låga barnafödande idag.