2026-08-10, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fckmebackwards
Läste om den nya badbryggan vid Norra Mälarstrand i Stockholm där folk klagar på att det saknas toalett, förutom en offentlig toalett som kostar.

Började fundera: Är avgiften till för att minska risken för att toaletter används av narkomaner eller vandaliseras?

Hur gör andra länder som har kostnadsfria offentliga toaletter? Har vi större problem med narkotikamissbruk och vandalisering på gratis offentliga toaletter, eller är det egentligen ingen större skillnad?

Är det fler som knarkar och vandaliserar offentliga toaletter i Sverige än i andra länder?

Ja!!! Ingen ordning och reda i sverige.

Betala för att pissa😂

Har sett på ica i sverige att dom vill ha betalt för tillgång till kund toalett. Helt sjukt.
Dom gånger jag behövt gå så ber jag personalen öppna eller så slänger jag fram kuken i något hörne i butiken och pissar. Jag säger också att ni kan alltid ringa polisen men när/om dom kommer så är jag långt borta. Ingen har vägrat.
Citera
2026-08-10, 17:45
Medlem
graventhulmars avatar
Det fyller väl två syften: generera medel för själva underhållet av toaletterna, samt hålla hemlösa och missbrukare borta.
Citera
2026-08-10, 17:52
Medlem
R5As avatar
Citat:
Läste om den nya badbryggan vid Norra Mälarstrand i Stockholm där folk klagar på att det saknas toalett, förutom en offentlig toalett som kostar.

Började fundera: Är avgiften till för att minska risken för att toaletter används av narkomaner eller vandaliseras?

Hur gör andra länder som har kostnadsfria offentliga toaletter? Har vi större problem med narkotikamissbruk och vandalisering på gratis offentliga toaletter, eller är det egentligen ingen större skillnad?

Är det fler som knarkar och vandaliserar offentliga toaletter i Sverige än i andra länder?

I Sverige t.ex så kontrolleras man när man går ut från costco, det görs inte t.ex i Spanien eller USA. Sen är det nåt med sverige om att vara smutsig och spydig, man gillar och skräpa ner och förstöra, har du sett hur fotbollsbarerna ser ut? I andra delar av världen är standarden i toaletter topp trots att de gratis, men i sverige behöver man ta betalt för att slippa bt och wt.
Citera
2026-08-10, 18:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det är väl knappt gratis annat än i nått enstaka land i Europa?
Citera
2026-08-10, 18:28
Medlem
Ajogens avatar
Den 5-10kr spärren håller borta folk som tänker använda toaletten för annat än att gå på toa.
Citera
2026-08-10, 18:57
Medlem
Citat:

FYI Så är offentliga toaletter i Malmös regi avgiftsfria. Endast bemannade tar mig ut en avgift.
Och trots förekomsten av ej skidåkande befolkning så är inte toaletterna alldeles förfärliga.
Citera
2026-08-10, 19:02
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Haha, vi har i decennier kritiserat Sovjet för exakt detta - kollektivt ägande skapar kollektivt oansvarstagande. Det som tillhör alla tillhör ingen.

Men men, den logiken gäller tydligen bara österut.

Japan har gratis offentliga toaletter som är absolut fläckfritt rena. Skillnaden är inte ekonomisk. Den är kulturell - en internaliserad norm att offentliga rum är ett kollektivt ansvar, inte en kollektiv soptipp.

Vi är tydligen mycket bättre på att citera Hayek än vi är på att förstå honom.

Touché.
Citera
2026-08-10, 19:11
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har noll mynt i fickorna sedan minst 5-6 år tillbaka.

Fast nu kan man blippa kortet. Sen 5-6 år tillbaka, på offentliga toaletter
Citera
2026-08-10, 19:15
Medlem
Citat:
"Låsen" tar i regel inte mynt, man får köra med kort eller typ Wallet.
Citera
2026-08-10, 19:27
Medlem
Citat:

Finns inga toaletter som tar mynt ändå
Citera
2026-08-10, 19:28
Medlem
Citat:
Vad skiljer Sverige från andra länder som har gratis toa?

Jag tycker det kostar utomlands oxå?
Citera
2026-08-10, 19:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Offentliga toaletter är inte gratis i andra länder heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in