Igår, 14:34
Medlem
Rena toaletter sätter klass på stället. Hela intrycket av platsen man befinner sig på bara faller om toaletterna ser ut som "skit".

Det ska vara helt, rent, städat med tvål och papper och tömda papperskorgar. Det är rimligt att betala 10 spänn eller köpa nåt på macken för att gå in

Jag har gjort lite stopp och besök här och där på ola utflyktsplatser, mackar och matställen i landet och det är påfallande ofta hur illa toaletterna sköts. Jag kommer inte på en enda toalett, möjligtvis centralen i Stockholm.

Tyvärr är det inget jobb som folk vill ha. Men om toaletterna är renoverade och fräscha från början så kan personal lätt gå in en gång i timman, fylla på och städa upp när det behövs. Då hinner det inte gro igen. Det går snabbare och är trevligare.

Fast det är inte alltid som.det spelat nån roll att man betalat, det kan vara svinigt på toaletterna ändå tyvärr. Sverige har en del att jobba på tyvärr om man nu stolt vill ha hit turister till lilla Sverige.
Senast redigerad av Tissetiss Igår kl. 15:17.
Citera
Igår, 14:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Förr fanns det ju också offentliga toaletter toaletter med någon kärring som satt i luckan och tog betalt, samt höll koll på folk skötte sig och städade efteråt.
Med den mängden av arbetslösa som vi har idag, så hade man lätt kunnat sätta dit någon sådan.
Jag tycker det behövs mer offentliga toaletter för vi blir fler i städerna och med det, så är det faktiskt också ett ökat behov.
Håller med, kommer ihåg detta förr i tiden som du beskriver och nu är det svårt att hitta en toalett så ja, det skulle inte vara fel med en sådan tant i luckan på många ställen i städerna så slipper vi alla problemet med att folk gör sina behov i papperskorgar i någon gränd parkeringar med mer
Citera
Igår, 15:40
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Japan har gratis offentliga toaletter som är absolut fläckfritt rena. Skillnaden är inte ekonomisk. Den är kulturell - en internaliserad norm att offentliga rum är ett kollektivt ansvar, inte en kollektiv soptipp.

Ja, och det börjar redan i skolan. I Japan lika självklart som att lära sig läsa och skriva.
Citera
Igår, 15:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
TS tycks ha väldigt lite koll på omvärlden. Det vanligaste i hela Europa är att det kostar en liten peng att använda många offentliga toaletter. I många länder mycket vanligare än i Sverige.

Om man tycker 20 spänn är dyrt för det går det ju oftast att hitta alternativ som är gratis här i Sverige. Ex i köpcentrum, McDonald's, pubar, mackar etc.
Citera
Igår, 16:01
Medlem
Trolltestets avatar
Brukar det inte alltid finnas åtminstone en slaskig men kostnadsfri toalett/pissoar i anslutning till betaltoaletterna?
Citera
Igår, 16:07
Medlem
På 80-talet kostade inte offentliga toa något. Vitsen är väl att de ska användas istället för att pissa på en husvägg.

Såg senast i lördags när jag besökte Malmöfestivalen att en 40-årig man ställde sig bakom en skåpbil och pissade när det var ett 20 bajamaja bara 20 m ifrån som därtill var lediga.
Citera
Igår, 16:20
Medlem
hibernalhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
På 80-talet kostade inte offentliga toa något. Vitsen är väl att de ska användas istället för att pissa på en husvägg.

Johodå, det kostade faktiskt en enkrona på offentliga toaletter under både 70-talet och 80-talet.
Det fanns även i Stockholm bl a bemannade underjordiska toaletter både vid Tegelbacken Norrmalmstorg och Odenplan som man idag inte ser några spår utav (minns att den vid Odenplan byggdes om till en underjordisk nattklubb!). Och vilken Stockholmare (av äldre modell) minns inte toavagnen i Kungsträdgårdens västra del...

Orsaken till att det är avgift på offentliga toaletter är astt det kostar att underhålla och städa dem.
Samt att många hemlösa och missbrukare de facto använder offentliga toaletter som sovplats...

Sedan är toaletterna på vissa snabbmatställen inte de facto gratis, du får en 4 siffrig kod på kassakvittot när du beställer mat.
Senast redigerad av hibernalhatt Igår kl. 16:24.
Citera
Igår, 16:23
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Konstigt jag har varit i många länder i Europa och har alltid fått betala för toabesöken! TS har du varit utanför Sverige?
Citera
Igår, 16:33
Medlem
Om det kostar 10 kronor för att utnyttja toaletten så är väl detta ingenting att bråka över, den verkliga kostnaden ligger säkerligen på minst det tiodubbla och kanske mycket högre än så.
Citera
Igår, 16:46
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckmebackwards
Läste om den nya badbryggan vid Norra Mälarstrand i Stockholm där folk klagar på att det saknas toalett, förutom en offentlig toalett som kostar.

Började fundera: Är avgiften till för att minska risken för att toaletter används av narkomaner eller vandaliseras?

Hur gör andra länder som har kostnadsfria offentliga toaletter? Har vi större problem med narkotikamissbruk och vandalisering på gratis offentliga toaletter, eller är det egentligen ingen större skillnad?

Är det fler som knarkar och vandaliserar offentliga toaletter i Sverige än i andra länder?

Det beror på att folk dör, tar dos där inne.. Vi vill undvika detta genom att få bort problematiken genom att sätta pengar för toaletten.. Enkelt förklarat..
Citera
Igår, 17:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Läste om den nya badbryggan vid Norra Mälarstrand i Stockholm där folk klagar på att det saknas toalett, förutom en offentlig toalett som kostar.

Började fundera: Är avgiften till för att minska risken för att toaletter används av narkomaner eller vandaliseras?

Hur gör andra länder som har kostnadsfria offentliga toaletter? Har vi större problem med narkotikamissbruk och vandalisering på gratis offentliga toaletter, eller är det egentligen ingen större skillnad?

Är det fler som knarkar och vandaliserar offentliga toaletter i Sverige än i andra länder?

Hej Peter!

Toaletterna i Tyskland, som har en "toalett-madam" är väldigt bra skötta. Brukade kosta 50pennig på den gamla goda tiden, nu så är det 2 euro. Med madam.

Toaletterna "utan madam" är som svenska dass, det varierar alltså. Värst är det på tågstationer samt autobahn. ("Vägverkets rastplatser")
Liknade i Frankrike.

GP har skrivit om toaletter i Göteborg och kardassfurstnnan:
https://www.gp.se/kultur/gp-historia/fraga-wedel-har-det-funnits-ett-underjordiskt-dass-i-brunnsparken.e222db2a-b6b3-4d90-a9d8-23835c3497 6a

Edit: Betalvägg nu, det var det inte i våras. Haha, liknande en "toalett-madam"
Senast redigerad av kraftfoder Igår kl. 17:21.
Citera
Igår, 17:28
Medlem
Citat:

Ja!!! Ingen ordning och reda i sverige.

Betala för att pissa😂

Har sett på ica i sverige att dom vill ha betalt för tillgång till kund toalett. Helt sjukt.
Dom gånger jag behövt gå så ber jag personalen öppna eller så slänger jag fram kuken i något hörne i butiken och pissar. Jag säger också att ni kan alltid ringa polisen men när/om dom kommer så är jag långt borta. Ingen har vägrat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in