2026-08-10, 17:20
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Även dina förslag handlar om fördelning av skattemedel. Och de är viktiga för dig, men det är ganska politiskt omoget att tro att samma frågor är viktiga för alla.
Berätta hur det kan anses omoget att påminna om att jag själv redan betalat in de utlovade valfläsk-bidragen med min egen skatt.

Berätta hur DU kan anses mogen som är glad och nöjd för varenda valfläsk-bidrag som kommer till dig, fast du redan betalat in dem och i bästa fall du får hälften tillbaka.

Just du ska nog inte bolla med ordet "Omogen". (s) lever bra på dig medans jag lever bra på (m).
Citera
2026-08-10, 17:36
Medlem
Absolut, barnbidraget är ett bidrag jag absolut kan stå bakom en ökning av. Men då ska pengarna komma ifrån hårdare restriktioner på andra bidrag. Detta för att ökat barnbidrag inte ska gynna den (vuxna) som inte bidrar till samhället. Arbetar du däremot, ja, då får du också ta del av kakan utan "plusminusnoll"-effekten.
Citera
2026-08-10, 17:39
Medlem
Klas-Vegass avatar
Blir en trevlig överraskning när socialbidrag minskar med motsvarande belopp för december och juni.

Ja så fungerar reglerna idag.

Vi lär få se många artiklar om stackars fatima som lurades på de extra pengarna.
Citera
2026-08-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Berätta hur det kan anses omoget att påminna om att jag själv redan betalat in de utlovade valfläsk-bidragen med min egen skatt.

Berätta hur DU kan anses mogen som är glad och nöjd för varenda valfläsk-bidrag som kommer till dig, fast du redan betalat in dem och i bästa fall du får hälften tillbaka.

Just du ska nog inte bolla med ordet "Omogen". (s) lever bra på dig medans jag lever bra på (m).
Jag bara säger att olika frågor är olika viktiga för olika människor och att det är helt normalt.
Citera
2026-08-10, 18:06
Medlem
Mycket bättre om de höjer arbetslöshets a-kassan.

Där igenom får ju barnen mer pengar.

Nu svälter dem.
Citera
2026-08-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Barnbidraget är i dag 1 250 kronor. Socialdemokraternas vallöfte innebär att ett extra barnbidrag betalas ut två gånger per år, i december inför jullovet och i juni inför sommarlovet."

"Socialdemokraterna vill att det dubblerade barnbidraget införs permanent. På SVT:s fråga om hur satsningen ska finansieras svarar Magdalena Andersson:"

"– En viktig del i vår politik är att få fart på svensk ekonomi och få fler i arbete, då kommer det in mer pengar till statskassan. Vi vill sluta slösa skattepengar på välfärdskapitalister, då finns det också pengar till att höja barnbidragen."

"Det skulle innebära 5 000 kronor mer per år för en tvåbarnsfamilj. Satsningen är inte inkomstprövande utan omfattar alla med barn."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-lovar-extra-barnbidrag-infor-jul-och-sommarlov

Jaha, svenskar lycka till, landet kommer att köras sönder totalt efter valet!

1. S vill inte ha några krav på vilka som ska kvalificera för "bidraget" utan alla får som har barn. Det innebär att en somalisk familj med, säg 6 ungar, som får 1250 varje månad för varje enskild unge således får två barnbidrag extra, vilket i ovanstående fall ger 2500 extra x 6 ungar vilket ger 15 000 kr extra. S säger UTTRYCKLIGEN att satsningen är inte inkomstprövande utan omfattar alla med barn, d.v.s. att man inte behöver arbeta eller betala inkomstskatt, ALLA FÅR som har barn, och ni kan gissa vilka S riktar in sig på!

2. Vidare vill S permanenta det, vilket innebär i praktiken att S tänker säkra och genomföra folkutbytet genom att sönderfinansiera det svenska samhället, svenskar som arbetar blir fattigare och får mindre skatt och kan därmed inte lika lätt finansiera sina egna barn, medan invandrare får manna från himlen för att skaffa fler barn.

3. Sedan har vi finansieringen! S har ett konstigt sätt att finansiera det, lite som M pratar de om ökade intäkter, d.v.s. fler i arbete och fler intäkter för företag för att sedan när de går in på detalj handlar det helt plötsligt att beskatta medelklass och rika företagare på deras förvaltade medel. T.ex. skattefriheten för ISK, en pålaga av en s.k. "beredskapsskatt" som Hultqvist påstår är för försvaret, men det finns ingen garanti för att så är fallet.

4. Summa summarum, vi vet alla varför S gör så här och vi vet vad konsekvenserna blir, detta är folkmord deluxe, stryp din fiende och finansiera ditt valunderlag och säkra folkutbytet.

Socialdemokraterna – eller "invandrarpartiet", som jag brukar kalla det – satsar återigen på valfläsk riktat mot väljare med invandrarbakgrund, som utgör en betydande del av deras väljarbas.

Det är knappast någon slump att frågan kommer upp just inför valet. Det är ju invandrarfamiljer som generellt lever på bidrag och har 4-6+ barn i sina familjer.
Citera
2026-08-10, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Socialdemokraterna – eller "invandrarpartiet", som jag brukar kalla det – satsar återigen på valfläsk riktat mot väljare med invandrarbakgrund, som utgör en betydande del av deras väljarbas.

Det är knappast någon slump att frågan kommer upp just inför valet. Det är ju invandrarfamiljer som generellt lever på bidrag och har 4-6+ barn i sina familjer.
Finns dock många svenska ensamstående föräldrar som skulle uppskatta förslaget också.
Citera
2026-08-10, 19:05
Medlem
engammalfisks avatar
Jag tycker man borde få panchis bidrag, om man har gamla släktingar som behöver ansjovis & lättöl osv.
Citera
2026-08-10, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Finns dock många svenska ensamstående föräldrar som skulle uppskatta förslaget också.

Det är en smart åtgärd med en väldigt bred väljarpolitisk träffyta.

1. Man ger mer pengar till barnfamiljer, inklusive många väljare med invandrarbakgrund. Egentligen deras primära väljarbas.
2. Man blir dessutom populär bland svenska barnfamiljer i allmänhet, försöker röstfiska.

Frågan blir: är detta främst långsiktig välfärdspolitik eller en billig väl genomtänkt valstrategi?

Man borde egentligen ställa den enkla frågan: är höjt barnbidrag verkligen ett av Sveriges största problem just nu?

Förmodligen inte...

Folk röstar egoistiskt utifrån "vad får jag själv?" snarare än "vad är bäst för Sverige på lång sikt?" - lite anledningen till varför 2000-talets Sverige haft en svag utveckling.
Senast redigerad av S0urce 2026-08-10 kl. 19:14.
Citera
2026-08-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Det är en smart åtgärd med en väldigt bred väljarpolitisk träffyta.

1. Man ger mer pengar till barnfamiljer, inklusive många väljare med invandrarbakgrund. Egentligen deras primära väljarbas.
2. Man blir dessutom populär bland svenska barnfamiljer i allmänhet, försöker röstfiska.

Frågan blir: är detta främst långsiktig välfärdspolitik eller en billig väl genomtänkt valstrategi?

Man borde egentligen ställa den enkla frågan: är höjt barnbidrag verkligen ett av Sveriges största problem just nu?

Förmodligen inte...

Folk röstar egoistiskt utifrån "vad får jag själv?" snarare än "vad är bäst för Sverige på lång sikt?"
Förhållandevis billig också.
Citera
2026-08-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
För fattiga familjer är detta toppen, dom får gärna ta det. Finansiera det med att ta bort bidraget för kriminella invandrar och ge pengarna till barnen så är jag med på tåget.

Det sista är ej den politik som Socialdemokraterna går till val på.

Om du vill minska kostnadsposten för kriminella invandrare finns det bättre alternativ
Citera
2026-08-10, 20:12
Medlem
Två extra utbetalningar? Är det inte sådant här de håller på med i korrupta länder med skitekonomier? Extra löner och annat inför sommaren och annat. En typisk förklaring till hur Grekland fungerar som det gör.

Som sagt. Barnfamiljer. Den mest omhuldade och bidrags överösta gruppen i hela samhället. När kommer andra grupper i samhället att få extra utbetalningar? Det finns fattigpensionärer, arbetslösa och andra som har större behov än barnfamiljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in