2026-08-10, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuttiotre
Lägenhet på 120 kvadrat på Götgatan vid Slussen med utsikt över Riddarfjärden är INTE medelmåttigt. Funkis med exklusiva material. Det är lyx.
Obehagligt att du verkar ha varit hemma hos psykfallet. Är det hyresrätt spelar det ingen roll hur fint du bor, du bor i ett subventionerat boende du köat dig till. Mannen är en medelmåtta och kommer dö på
anstalt som en medelråtta
Citera
2026-08-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Liten man, mycket komplex och hävdelsebehov. Har gömt sig bakom en fin fasad av att vara konstvetare och sen sett till att ordna sig en fin lägenhet på ett rövigt sätt.
Han har aldrig känt att han ändå riktigt platsar i överklass eller i konsteliten heller egentligen. Trodde aldrig han skulle lyckas få en sån framgångsrik kvinna som ÅÅ och komplexen kryper sig på lite mer.
Sedan ÅÅs ex på det och han blir liten och tror att hon inte älskar honom, känner att han inte duger och flippar.
Helt sant. Sannolikt liten snorre också. Se till att köpa stålbyxor Tompa!
Citera
2026-08-10, 16:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Tror jag läste att M3 har runt 1.200 verk i sin samling. De kanske ska kolla upp chefsteknikerns egen samling? Men det är ju inget han skulle kunna sälja då? Minns en mycket betrodd person inom biblioteksvärlden i Stockholm som hade tillskansat sig väldigt dyrbara böcker, ingen trodde det om honom. Han satte fyr på sin bostad i innerstan och sig själv när det upptäcktes vill jag minnas, nära Odenplan. Vi kanske har att göra med en person som tycker om att ta risker?

Mannen du syftar på öppnade gaskranarna i sin spis och tände sen något som utlöste explosionen. (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stal-bocker-for-miljoner-sprangde-sig-till-dods) Mitt minne säger mig dock att man först arbetade utifrån teorin att han tagit livet av sig på det förr i världen inte ovanliga viset att öppna gaskranen med all ventilation förtejpad och att en gnista av något slag sen hade tänt eld på gasen. Jag gick förbi huset bara några dagar senare. Helt overklig syn (som framgår av fotot i artikeln)
Citera
2026-08-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Han ansvarade för stora, kostsamma utställningar och museets dyra samingar, i form av bl.a. samordning, logistik, frakt, hantering, installering, bevarande etc. Långt från en vaktis med snickarväska.
En vaktmästare kan ansvara för teknik och vård av en värdefull byggnad. Mannen som vattnar gräset på Camp Nou, ansvarar för värdefull infrastruktur. Det innebär inte att någon av de och definitivt inte TN hade ett yrke att vara stolt över. En 57 åring som bär tavlor åt överklassen, grattis TN.
Citera
2026-08-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Har läst på lite om detta och att det skulle handla om klassklyftor verkar inte sannolikt. Men har förstått att han i sitt jobb varit ansedd och att man i den ”miljön” har andra mått på framgång än vad man har i mer traditionella branscher. En museitekniker i en konsthall spikar inte bara upp tavlor utan ska få konstverken att leva upp till en upplevelse. Förmodligen har han kommit nära många konstnärer, blivit lyft av dem som någon med ”ett öga för konsten" och klättrat i anseende hos personerna som tjänar pengar på det arbetet han gör. Han har trots allt haft en hög lön.

Har man jobbat med konst så länge som han verkar ha gjort så har man byggt ett ”kulturellt kapital” och har ett nätverk som består av väldigt rika människor och han vet nog hur han ska föra sig i såna rum. Möjligen kan han haft en inre konflikt om det och ett mindervärdeskomplex själv men utåt sett så har han inte ”bara” varit en arbetare.
Det kan inte bara vara jag som tycker att det är högst märkligt att någon kan få den tjänsten och den lönen efter att bara ha gått grundskola och gymnasium?!
Även om TN arbetat sig upp inom företaget så är det för mig en gåta. Han måste ha glidit in med hjälp av kontakter. Något annat är inte möjligt. Nu vet vi ju också att TN kan vara en envis jävel när det är något han vill ha så jag skulle tippa på att munlädret är skapligt välsmort!
Eller kan han ha gått sängvägen?
Citera
2026-08-10, 16:24
Medlem
MurrayHewitts avatar
Kan de omfattande skadorna som åklagaren nämner vara resultatet av en påbörjad styckning? BOs barn försöker nå honom och meddelar att de är påbörjat ut till ön vilket får honom att panik fly istället?
Citera
2026-08-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Mannen du syftar på öppnade gaskranarna i sin spis och tände sen något som utlöste explosionen. (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stal-bocker-for-miljoner-sprangde-sig-till-dods) Mitt minne säger mig dock att man först arbetade utifrån teorin att han tagit livet av sig på det förr i världen inte ovanliga viset att öppna gaskranen med all ventilation förtejpad och att en gnista av något slag sen hade tänt eld på gasen. Jag gick förbi huset bara några dagar senare. Helt overklig syn (som framgår av fotot i artikeln)
Ja, helt sjukt, stort hål. Jag minns bilden. Det som dessa två har gemensamt är det stora förtroendet av arbetsgivaren, nu krackelerar åtminstone en stor del av detta förtroende i och med detta fasansfulla mord.
Citera
2026-08-10, 16:25
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Bor själv pä Södermalm. 20 000 i krognotor låter mycket.
Parkering är dyrt, ca 3000/mån.
MGM verkar inte ha den utgiften.
Såklart inte bara krognotor. Poängen är att Stockholm city är dyrt och då är 20 000:- inte mycket att ha när man navigerar mellan kostnaderna. Jag klarar mig på 20 000:-, men jag rör mig sällan ute i "de fina salongerna", jag gjorde det förr, men har vuxit upp (<- blivit gammal).
Citera
2026-08-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
Det kan inte bara vara jag som tycker att det är högst märkligt att någon kan få den tjänsten och den lönen efter att bara ha gått grundskola och gymnasium?!
Även om TN arbetat sig upp inom företaget så är det för mig en gåta. Han måste ha glidit in med hjälp av kontakter. Något annat är inte möjligt. Nu vet vi ju också att TN kan vara en envis jävel när det är något han vill ha så jag skulle tippa på att munlädret är skapligt välsmort!
Eller kan han ha gått sängvägen?
Är väl inte ovanligt att man får jobb baserat enbart på kontakter (eller trossamfund) i den världen. M3 där han jobbade drivs från Tel Aviv.
Citera
2026-08-10, 16:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBannow83
Helt sant. Sannolikt liten snorre också. Se till att köpa stålbyxor Tompa!
Sen tror jag att det hände något mer akut när mordet skedde.
Tror inte att det var ett planerat mord.
Gissar att det handlade om något mycket känslomässigt, kanske en "diskussion" om att avsluta förhållandet.
Citera
2026-08-10, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Det skrevs tidigare i tråden här att SEB har en stor konstförening och att de två kanske har kommit i kontakt med varandra på det sättet, genom TN:s arbete på museet Magasin 3. Eventuellt har konstföreningen ordnat studiebesök där samt att de köper in konstverk som lottas ut till medlemmarna och då är det möjligt att besök gjorts på Magasin 3 av den anledningen? Det skulle kunna vara så att de träffats på så sätt.

Det tror jag är en riktigt bra gissning!
Citera
2026-08-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBannow83
Är väl inte ovanligt att man får jobb baserat enbart på kontakter (eller trossamfund) i den världen. M3 där han jobbade drivs från Tel Aviv.

Trossamfund? Menar du att TN skulle kunna vara jude?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in