Citat:
Ursprungligen postat av
slemhinder
Har läst på lite om detta och att det skulle handla om klassklyftor verkar inte sannolikt. Men har förstått att han i sitt jobb varit ansedd och att man i den ”miljön” har andra mått på framgång än vad man har i mer traditionella branscher. En museitekniker i en konsthall spikar inte bara upp tavlor utan ska få konstverken att leva upp till en upplevelse. Förmodligen har han kommit nära många konstnärer, blivit lyft av dem som någon med ”ett öga för konsten" och klättrat i anseende hos personerna som tjänar pengar på det arbetet han gör. Han har trots allt haft en hög lön.
Har man jobbat med konst så länge som han verkar ha gjort så har man byggt ett ”kulturellt kapital” och har ett nätverk som består av väldigt rika människor och han vet nog hur han ska föra sig i såna rum. Möjligen kan han haft en inre konflikt om det och ett mindervärdeskomplex själv men utåt sett så har han inte ”bara” varit en arbetare.
Det kan inte bara vara jag som tycker att det är högst märkligt att någon kan få den tjänsten och den lönen efter att bara ha gått grundskola och gymnasium?!
Även om TN arbetat sig upp inom företaget så är det för mig en gåta. Han måste ha glidit in med hjälp av kontakter. Något annat är inte möjligt. Nu vet vi ju också att TN kan vara en envis jävel när det är något han vill ha så jag skulle tippa på att munlädret är skapligt välsmort!
Eller kan han ha gått sängvägen?