2026-08-10, 10:57
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Ja, vi har ju sett att det redan 2 mars framgick att mördaren kan ha haft en väska på 15*20 cm (HH i TV-sändning) och helt tydligt fanns det ju signalement som liknade SE:s till förväxling som skulle kunna förtydligas vid en rekonstruktion - så SE:s medverkan i TV-inslaget strax innan kan ha varit en kalkylerad risk.

Att bara ligga lågt kunde säkert kännas minst lika otäckt som att fronta utpekandet - ta tjuren vid hornen.

PS Gorillorna får leka på sin egen nivå - kvalitet slår kvantitet
Det framgick också tidigt att gm var en yngre man med mörkblå täckjacka. Och trots att SE suttit och lusläst media och sett att ingenting träffar honom signalementsmässigt och att ingen verkar fått en bra bild av GM så träder han fram och gör en väldigt riskfylld chansning.
Han träder till och med fram i media innan väskan har dykt upp. Så den detaljen har ingen inverkan på om han väljer att träda fram och spela vittne i media eller ej.

Det här är också klassiskt baklängestänk. Ni börjar med att förutsätta att SE är gm och förklarar sedan hur "det måste ha varit" då. Men det ger absolut ingenting. Det där tänker kan man applicera vad som helst.

"Här ligger en sten. Jag förutsätter att den är från rymden. Slutsats: det är en meteorit". Det är ju helt och hållet en logisk slutsats, förutsatt att stenen är från rymden. För då måste det ju vara så.

Testa att tänk åt rätt håll istället. Givet det vi vet om fallet, mänsklig psykologi och tidigare fall. Är det troligt då att en människa i SEs sits skulle agera så om han var gm.

Nu kommer ni iofs troligtvis komma fram till att det är troligt. Eftersom det måste ha varit så. Baklängestänk är svårt att släppa.
Citera
2026-08-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja jag tror att OPs verkliga mördare inte är någon som uppenbart sticker ut genom att vara avvikande.

För att kunna hålla sig borta från misstankar klarar nog mördaren av att agera normalt och smälta in.

De värsta knäppskallarna är så klart redan genomkammade av PU.

Trots att SE var moderat har jag ändå svårt att se honom som den osannolikt påhittade mördaren som Filter har uppfunnit för att tjäna pengar.

Det saknas väl också tips om att SE skulle varit Palmehatisk? Att KP ansåg att SE hade Palmekritiska vänner tror jag inte man ska läsa in för mycket i.

Det fanns två källor före Filter: Proletären och LL s bok Nationens Fiende. Så du har fel.
Citera
2026-08-10, 11:13
Medlem
Citat:
Ja jag tror att OPs verkliga mördare inte är någon som uppenbart sticker ut genom att vara avvikande.

För att kunna hålla sig borta från misstankar klarar nog mördaren av att agera normalt och smälta in.

Trots att SE var moderat har jag ändå svårt att se honom som den osannolikt påhittade mördaren som Filter har uppfunnit för att tjäna pengar.

Det saknas väl också tips om att SE skulle varit Palmehatisk? Att KP ansåg att SE hade Palmekritiska vänner tror jag inte man ska läsa in för mycket i.

ME har sagt att "han skulle gärna sett på" relativt ett mord på OP.
Dvs den familjekretsen och vänner hade diskuterat mord på OP på något sätt.
Källa TPs bok.
Citera
2026-08-10, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, har sett lite av det jag också och som du säger liknade det inte alls på bilden på piltavlan.

Sen skulle jag varit genuint intresserad av att skaffa mig lite artwork av Engström, faktiskt.

SE skall ha tecknat och illustrerat ett flertal böcker som skrevs av militären, militärhistorikern och hembygdsforskaren Eric Jarneberg. För Täby hembygdsförening. Nämns i uppslaget E63-05-A.

Hos Bokbörsen finns just nu flera exemplar av häftet Rönninge - en gammal by i Täby, som tycks innehålla något bidrag av Engström, med Jarneberg som författare.

Vidare tycks den handskrivna texten på vissa av följande utställningsskärmar likna den som SE använder i ett brev till en barndomskompis år 1988.

Utställningsskärmar: https://www.tabyhembygdsforening.se/tabyhembygdsforening-bildarkivet/sida/101866/fotograferade-utstallning

Utdrag ur brevet:
https://static.bonniernews.se/images/25/3c/253c98dd1a5a4868a3031e4ec36fa0c6/488@40.jpg
Citera
2026-08-10, 11:21
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
ME har sagt att "han skulle gärna sett på" relativt ett mord på OP.
Dvs den familjekretsen och vänner hade diskuterat mord på OP på något sätt.
Källa TPs bok.

Hur vanligt förekommande i krim-historien är det att övre-medelklassfamiljer i villaområden planlägger och genomför politiska mord?
Citera
2026-08-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Hur vanligt förekommande i krim-historien är det att övre-medelklassfamiljer i villaområden planlägger och genomför politiska mord?

Säger inte att de planerar, det är det att folk i hans krets och han visar förakt för OP.
Citera
2026-08-10, 12:26
Medlem
Citat:

Mord är inte vanliga, och särskilt inte på politiker. Poängen är att om det händer, vad kan då förklara det? Förklaringen skulle ju till exempel kunna vara att en berusad, skjutkunnig, rättshaveristisk, barnlös man från en borgerlig Palme-fientlig miljö ser Palme en kväll på gatan i Stockholm, hetsar upp sig och skjuter honom med en revolver som han har lånat av en vän.
Citera
2026-08-10, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabor
SE skall ha tecknat och illustrerat ett flertal böcker som skrevs av militären, militärhistorikern och hembygdsforskaren Eric Jarneberg. För Täby hembygdsförening. Nämns i uppslaget E63-05-A.

Hos Bokbörsen finns just nu flera exemplar av häftet Rönninge - en gammal by i Täby, som tycks innehålla något bidrag av Engström, med Jarneberg som författare.

Vidare tycks den handskrivna texten på vissa av följande utställningsskärmar likna den som SE använder i ett brev till en barndomskompis år 1988.

Utställningsskärmar: https://www.tabyhembygdsforening.se/tabyhembygdsforening-bildarkivet/sida/101866/fotograferade-utstallning

Utdrag ur brevet:
https://static.bonniernews.se/images/25/3c/253c98dd1a5a4868a3031e4ec36fa0c6/488@40.jpg

Tack! Jo man känner igen stilen.
Citera
2026-08-10, 14:07
Medlem
Citat:

Vadå planlegger? Tror du någon planla att Palme skulle passera Dekorima utan livvakter just då?

Hur planlegger man förresten ett impulsmord?
Citera
2026-08-10, 15:06
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:

Mordet var absolut inte planlagt. Hur många tassande farbröder gör sig omöjliga med vännerna/umgänget, ger intervjuer där det spekuleras i att han är kvinnlig (under tidigt 80-tal), röstar emot sitt parti när han har chansen att faktiskt bli politiker, och dör frånskild i en hyreslägenhet ev. pga självmord efter att ha levt som svårt alkoholiserad i åratal.

Och efter att ha återkommit i intervjuer med spekulationer om hur mördaren kan ha tänkt. Arrangerat egen rekonstruktion i syfte att framstå som vittne pga att han inte kallats till den verkliga rekonstruktionen vilket beror på att polisen inte tror på hans märkliga utsagor. Osv osv.
Senast redigerad av Kjamfossftw 2026-08-10 kl. 15:08.
Citera
2026-08-10, 16:25
Medlem
Citat:

NINNA
NINNA
NINNANNANINNAAA
...
Veckaaannnss Boooktips

https://www.adlibris.com/sv/bok/nationens-fiende-9789176991053?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm _campaign=AR-SE%3A+BOK+-+Search+-+Generic+-+DSA&dema_id=60725283&gad_source=1&gad_campaignid= 60725283&gbraid=0AAAAAD_BAOc_M1kD6QzHelb-SutALrCJb&gclid=EAIaIQobChMI5or0iqGWlgMVV1yRBR2rqS BpEAAYASAAEgJ1hfD_BwE

Niinnannna nnaannna aaa
Citera
2026-08-10, 16:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Mordet var absolut inte planlagt. Hur många tassande farbröder gör sig omöjliga med vännerna/umgänget, ger intervjuer där det spekuleras i att han är kvinnlig (under tidigt 80-tal), röstar emot sitt parti när han har chansen att faktiskt bli politiker, och dör frånskild i en hyreslägenhet ev. pga självmord efter att ha levt som svårt alkoholiserad i åratal.

Och efter att ha återkommit i intervjuer med spekulationer om hur mördaren kan ha tänkt. Arrangerat egen rekonstruktion i syfte att framstå som vittne pga att han inte kallats till den verkliga rekonstruktionen vilket beror på att polisen inte tror på hans märkliga utsagor. Osv osv.
Jag hittar en gemensam nämnare hos de som polisen valde ut för rekonstruktionen och det var att de sett mordet eller mördaren. Det blir då tydligen krångligt för somliga att förstå att SE inte fick komma på rekonstruktionen då han varken sett själva mordet eller mördaren.

Det om något gör SE väldigt misstänkt?

Att SE blev alkoholist efter mordet tyder också på att han var mördaren, eftersom alla alkoholister är mördare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in