Citat:
Ursprungligen postat av
Undermedvetenh3t
Sedan cirka 15 år tillbaka så har man gjort studier för att se om Ozempic skulle kunna användas som en behandling av beroendesjukdomar. Studierna har indikerat att läkemedel av typen GLP-1-analoger, som Ozempic (semaglutid), kan minska risken för missbruk av både alkohol och andra droger.
Nu har danska forskare undersökt detta i en studie med 108 personer med övervikt eller fetma och samtidigt alkoholberoende.
Deltagarna lottades till injektioner med antingen semaglutid eller placebo en gång i veckan under 26 veckor. Deltagarnas genomsnittsålder var 52 år, och de uppgav i genomsnitt 17 dagar med kraftigt drickande under de senaste 30 dagarna. Samtliga erbjöds också kognitiv beteendeterapi.
https://lakartidningen.se/nyheter/viktlakemedel-minskade-suget-efter-alkohol/
Vad tänker ni om detta? Någon som möjligtvis har tagit Ozempic och känt en skillnad?
Kan bara uttala mig om Retatrutide, o det minskar alla beroenden.
Alkohol, rökning, spel, sex you name it.
Jag har själv ett inte så farligt beroende som helt försvunnit. Jag är helt enkelt inte intresserad av det.
Det verkar som det undertrycker snabba kickar. De psykologiska effekterna är inte så utforskade ännu, men de är ganska starka, även om det varierar ifrån person till person.
Själv så är jag inte så "agreeable" längre. Umgås bara med de vänner jag uppskattar. Många rapporterar samma sak.
Sen att blodtryck, blodfetter mm återgått till normala, jag har slutat ta alla andra mediciner mot detta. Värdena är exempelplariska. Jag har bättre värden än vad jag hade när jag var 18! (56)
Observer att allt detta är oberoende viktnedgång. Slutar jag, kommer allt tillbaka efter 4 veckor, även om jag inte går upp i vikt. Rekommenderar dock inte att avbryta, kan kräva högre dos när man återupptar det.
Summering:
Det är mycket stor chans att ett beroende försvinner med GLP-1, varav Reta kanske har den starkaste effekten. Givetvis kommer det inte hjälpa alla, tror mer på att de som har ett begynnande alkoholproblem är de som blir bäst hjälpta. Typ den känslan att man tycker att man kan unna sig några öl på kvällen.
Väldigt intressant topic, blir kul att se vad mer som kommer av alla studier. Just nu verkar det vara ett mirakel, jag väntar bara på första bakslaget!