2026-08-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Dum fråga kan tyckas. Men jag hoppas och tror att många kan relatera.

Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.

Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?

I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.

För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:

* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj

Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!

* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.

* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).

Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.

Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.

Dessa kanaler är synnerligen trogna "King James version" vilken närmast är Reformationsbibeln på svenska!:

ROAD TO SALVATION:
--------
Open your heart for Jesus Christ

Know thy enemy, satan
----------
Please watch "BODY CODE the documentary", 03:45 h long fantastic film about Jesus being encoded in us!
youtubechannel:
"Enter the Stars"
------‐--
2 Corinth, 4:4

Satan, who is the god of this world, has blinded the minds of those who don’t believe. They are unable to see the glorious light of the Good News. They don’t understand this message about the glory of Christ, who is the exact likeness of God.
------
Christian Truther Channels Youtube :

"Jimmy Bergman"
"Touching the afterlife"
"End times productions"
"Enter the stars"
"Enterthestars Reloaded"
"Truthunedited"
"SELF-DENIAL"
"Fervent FOR JESUS with Theo"
"One Mission Ministry"
"Underground Church FOJC"
"Ecliptic grace"
"Yeshua Said My Name"
"Shaking My Head productions"
"Grace Digital Network"
"The Two Preachers"
"Pastor Charles Lawson Ministries"
"No Greater Love"
"Jon Wedger" (RSA)
"Marcus Dixon"
"Now You See TV"
"FOJC Radio"
"Holy Heartbeats"
"Pounders Quest"
"Visual Disturbance"
"Delafe Testimonies"
"Living Waters"
"ForeverBlessedMinistries"
"Wherein eternity"
"Brylan Riggs"
"Grace for purpouse"
"DoUSEEwhatEYEC"
"Koinonia House"
"Thecontroversy7"
"John 316 video Ministry"
"Josh Sparrow"
"Nephtali1981"
"The Last Days"
"Living For Christ"
"A servant's Heart"
"FaceLikeTheSun"
"Gabe the street preacher"
"RISE" (R$E)"
"Dayz of Noah"
"Find the Power"
"Nicholson1968"
"Sermonindex.net"
"Derek Prince Ministries Nederland"
"Jesse Samuel Ngoma"
"Mark Murchison"
"Incredible Bible"
"Repentance call"
"Revelations of Jesus Christ"
"Torch of Christ Ministries"
"Precious Testimonies"
"knowingjesus"
"Father Spyridon"
"HeCsUsAll"
"Nicholas Bowling"
"The Once Lost and Now Found Sheep"
"Ex-Catholics for Christ"
"Sound the Battle Cry"
"Then The Divine Spoken"
"separationfromtheworld"
"self-denial"
"Little Light Studios"
"Hacking the Headlines"
"Endtime Apostasy"
"Beyond the verses"
"Supernatural Testimony"
"Age of Deciet"
"A call for an uprising"
"L.A. Marzulli"
"LawOfLiberty"
"Dr.William Schnoebelen"
"aminutetomidnite"
"Richard Bruce (freeourworld.org)
"Messenger sent"
"The Watchman"
"Rob Skiba"
"ChrisLasala" (recent turmoil,very questionable recently, older videos about pyramids and Olympic Games essential however but take heed on this "ministry")
Citera
2026-08-03, 20:24
Medlem
oyegies avatar
Läs och begrunda, ta emot det i ditt hjärta, inte hela boken utan korta stycken i taget.
Du måste verkligen tro att det är Guds ord, då finns det kraft i orden du läser.
Att du tycker det är tråkigt med judarnas lagar och regler i moseböckerna är för att du går på dina känslor.
Citera
2026-08-04, 11:17
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jesus drack vin. Ni förbjuder det.

Galaterbrevet 5
[4] Ni är utestängda från Kristus, ni som söker er rättfärdighet i lagen; ni har hamnat utanför nåden.

Vi förbjuder inte vin i kyrkan. Däremot finns det historiska orsaker att man inte har vin på söndagar.

Citat:
Bevisa det. Det jag har läst hittils kommer inte från Guds ande.

2 Korinthierbrevet 3
[17] Herren, det är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet.

Frihet, inte lag.

1 Timotheosbrevet 4
Avfall under den återstående tiden
[1] Anden säger uttryckligen att under den återstående tiden skall några avfalla från tron och lyssna till andar som bedrar och till demoners läror, [2] spridda av hycklande lögnare med bortbränt samvete, [3] folk som förbjuder äktenskap och kräver att man avstår från föda som Gud har skapat till att ätas under tacksägelse av dem som tror och som känner sanningen. [4] Allt som Gud har skapat är bra och ingenting behöver vrakas, om det tas emot med tacksägelse; [5] det blir rent genom Guds ord och genom bön.

Du borde läsa bibeln lite oftare än mormels bok. Det var dig och era ledare han profeterade om.

Jag är teolog och har läst Bibeln på originalspråk. Ingenting i Mormons bok går emot Bibeln. Det finns tillfällen där man tror det, men efter vidare efterforskningar så har det visat sig vara missförstånd, inte fel på skriften i sig. Jag trodde inte heller på Mormons bok första gången jag läste den. Det kom senare när den Helige Anden bekräftade det för mig på samma sätt som jag fick en bekräftelse på att Bibeln är rätt också.

Dina citat passar in på alla andra kyrkor som vägrar följa Guds bud. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga följer Bibeln bättre än någon annan kyrka, vare sig du gillar det eller inte. Alla andra kyrkor använder skriften som ett smörgåsbord, vilket är fel.
Citera
2026-08-04, 11:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Vi förbjuder inte vin i kyrkan. Däremot finns det historiska orsaker att man inte har vin på söndagar.

Jag är teolog och har läst Bibeln på originalspråk. Ingenting i Mormons bok går emot Bibeln. Det finns tillfällen där man tror det, men efter vidare efterforskningar så har det visat sig vara missförstånd, inte fel på skriften i sig. Jag trodde inte heller på Mormons bok första gången jag läste den. Det kom senare när den Helige Anden bekräftade det för mig på samma sätt som jag fick en bekräftelse på att Bibeln är rätt också.

Dina citat passar in på alla andra kyrkor som vägrar följa Guds bud. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga följer Bibeln bättre än någon annan kyrka, vare sig du gillar det eller inte. Alla andra kyrkor använder skriften som ett smörgåsbord, vilket är fel.
Lögner är skälet till att Satan överhuvudtagrt tillåter religioner. Det kan man inte komma från. Värre är då att framgångarna för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är grundad på Mamon i form av ohämmade spekulation på aktier i vapenindustrin.
Citera
2026-08-04, 11:51
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Lögner är skälet till att Satan överhuvudtagrt tillåter religioner. Det kan man inte komma från. Värre är då att framgångarna för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är grundad på Mamon i form av ohämmade spekulation på aktier i vapenindustrin.

Nej, detta stämmer inte.
Citera
2026-08-04, 22:17
Medlem
Lyssna på Jordan Petersons föreläsningar om bibliska berättelser. Finns på YouTube.
Citera
2026-08-06, 19:49
Medlem
Citat:

Du fortsätter hävda din egen förträfflighet utan att komma med belägg för era felaktiga tolkningar. Sanningen är bara en google bort. Du vågar inte för att du förstår att jag kommer att bevisa motsatsen med hjälp av bibeln, precis som jag gjort med Jv och andra.

Johannes 8
[32] Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.«

Inte sektmedlemmar, inte under lag, under Guds nåd.

Ni förbjuder människor att äta och dricka vad Gud har skapat. Det kommer inte från Guds ande, vad du än säger. Ni har lyssnat på demoners läror.
Citera
2026-08-07, 07:13
Medlem
Citat:

Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.

I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.

* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.

Om du ska studera Bibeln ska du naturligtvis göra det inom ramen för den heliga katolska kyrkan, grundad av Jesus Kristus, som ju faktiskt är upphov till Bibeln. Allt annat är dårskap.

Sankta Elisabets folkhögskola i Göteborg har bibelstuder under namnet "Studium Biblicum". Det är den rätta vägen att gå. Annars kan det finnas en bibelstudiegrupp i din lokala katolska församling.
Citera
2026-08-10, 09:32
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Du fortsätter hävda din egen förträfflighet utan att komma med belägg för era felaktiga tolkningar. Sanningen är bara en google bort. Du vågar inte för att du förstår att jag kommer att bevisa motsatsen med hjälp av bibeln, precis som jag gjort med Jv och andra.

Johannes 8
[32] Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.«

Inte sektmedlemmar, inte under lag, under Guds nåd.

Ni förbjuder människor att äta och dricka vad Gud har skapat. Det kommer inte från Guds ande, vad du än säger. Ni har lyssnat på demoners läror.

Vi är fria under Guds ord och nåd. Det är dina egna lögner som sätter gränser. Vi har ett stort stöd från den Helige Anden, så vi får bekräftelse konstant på att vi har rätt, och dessutom följer vi fortfarande Bibeln bättre än någon annan.

Du kan läsa in Matt 23-24 för det passar in på dig, så du bör känna dig träffad av Jesu varningar.

Din obibliska "kristendom" passar in på detta som Jesus sade:

22 Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn[a] och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? 23 Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!

Den ende som beter sig sekteristiskt är du.
Citera
2026-08-10, 11:16
Medlem
Citat:
och dessutom följer vi fortfarande Bibeln bättre än någon annan.

Jag tycker Jehovas vittnen följer bibeln närmast. Vilka delar av bibeln följer ni som Jehovas vittnen inte följer menar du?
Citera
2026-08-10, 11:51
Medlem
Citat:

Du kan be AI om exempel på chiffer och talmystik i Bibeln och bland de första kristna. Exempel:

* Talet 666 brukar ses som symbol för kejsar Nero, som regerade 54-68 e.Kr. och utsatte de första kristna för brutal religionsförföljelse. Uppenbarelseboken säger att odjurets tal är 666 och kallar det samtidigt ”en människas tal”. Neros namn och titel kan på hebreiska skrivas נרון קסר – NRWN QSR, (“Nero Caesar”). Hebreiska bokstäver hade även numeriska värden, och summan av dessa blir exakt 666. Jag tror detta är ett exempel på att Uppenbarelseboken och andra profetior delvis handlar om den tid de skrevs i, men teologer har försökt läsa in flera lager av möjliga tolkningar om sin egen tid, men misslyckas ofta. Uppenbarelseboken är väldigt svår att tolka.

* "Atbash" i Jeremia är ett substitutionschiffer. Byter man ordning på alfabetets bokstäver baklänges så blir det Babylon.

* De första kristna ritade fiskar som hemliga tecken under den första tidens förföljelse, därför att det grekiska ordet för fisk ἰχθύς kan ses som initialerna i "Jesus Kristus, Guds Son, Frälsare”. Alltså en hemlig akronym.

* Det finns svårförklarkliga tal. T.ex. finns ingen bra förklaring på varför antalet 3 1/2 dyker upp lite här och var i Bibeln, och varför lärljungarna åt just 153 fiskar.

* En mer kontroversiell teori är den så kallade Bibelkoden, där man läser t.ex. var 10:e eller 50:e bokstav från en viss bokstav i texten, och försöker hitta förutsägelser om framtiden i den text man då får. Det betraktas ofta som pseudovetenskap och inte bibelvetenskap, eftersom det finns så många frihetsgrader - många möjliga intervall och initialbokstäver. Och vi har inte tillgång till grundtexten.

Väldigt många frikyrkor har f.ö. nybörjarkurser i kristendom kallade alfakurser och betakurser, där både utomstående nyfikna och medlemmar käkar tillsammans nån kväll i veckan, och samtalar om sina erfarenheter och tolkningar. Nya kurser brukar börja efter terminsstarten.
Senast redigerad av guru1966 2026-08-10 kl. 12:06.
Citera
2026-08-10, 12:16
Medlem
Citat:
Vi är fria under Guds ord och nåd. Det är dina egna lögner som sätter gränser. Vi har ett stort stöd från den Helige Anden, så vi får bekräftelse konstant på att vi har rätt, och dessutom följer vi fortfarande Bibeln bättre än någon annan.

Du kan läsa in Matt 23-24 för det passar in på dig, så du bör känna dig träffad av Jesu varningar.

Din obibliska "kristendom" passar in på detta som Jesus sade:

22 Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn[a] och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? 23 Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!

Den ende som beter sig sekteristiskt är du.
Att förbjuda kaffe, te och vin kommer inte från Guds ande.

1 Timotheosbrevet 4
Avfall under den återstående tiden
[1] Anden säger uttryckligen att under den återstående tiden skall några avfalla från tron och lyssna till andar som bedrar och till demoners läror, [2] spridda av hycklande lögnare med bortbränt samvete, [3] folk som förbjuder äktenskap och kräver att man avstår från föda som Gud har skapat till att ätas under tacksägelse av dem som tror och som känner sanningen. [4] Allt som Gud har skapat är bra och ingenting behöver vrakas, om det tas emot med tacksägelse; [5] det blir rent genom Guds ord och genom bön.

Du fattar inte att du inte bevisar någonting med det du hävdar. Inga tydliga exempel, alltså är det bara tomt snack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in