2026-08-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Instämmer.

Mormon fick väl sin "kunskap" genom ett par magiska glasögon, om jag inte minns fel?

Rena rama stollerier.

Men lugn, bara lugn. Jag skulle aldrig vända mig till amerikanska sekter som Jehovas eller Mormonerna för att bli klokare - inte svenska sekter heller, för den delen.
Jag undrar om han blev inspirerad av vad Jesus sa.

Lukas 19
[40] Han svarade: »Jag säger er att om de tiger kommer stenarna att ropa.«

Han läste det en gång, sen blev han förvirrad och började tala om seende stenar.

När jag började studera bibeln på egen hand hittade jag mer fel allteftersom, och insåg att alla kyrkor hade infiltrerats av falska profeter.

Matteus 7
[15] Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar.
Citera
2026-08-01, 20:14
Medlem
Citat:
Nej tack.

1. Bibeln har väl inga kapitel?

2. Jah har redan läst GT från pärm till pärm en gång, och det var sannerligen ingen höjdare.

Bibeln har kapitel. Det är den stora svarta siffran som du ser bredvid versen.

Tillex heter det Joh 3:16 = Joh står för Johannes evangeliet 3 står för Kapitel och 16 står för versen.

Kapitel och vers finns i hela Bibeln, både GT och NT.

Om du inte vill läsa 1-2 kapitel per dag. Då får du minska ner det ännu mer. Ta ett par verser per dag så kommer du igenom Bibeln på några år.
Citera
2026-08-01, 20:21
Medlem
Citat:
Dum fråga kan tyckas. Men jag hoppas och tror att många kan relatera.

Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln,

Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.

Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.

OM du seriöst är intresserad av att studera Bibeln tycker jag du ska läsa några kapitel per dag.
Eller minst 1 kapitel per dag. Du är " mycket intresserad " och är man " mycket intresserad " då läser man.

Du kan säker gå en Bibelkurs i ett Kloster om du frågar dem där. Men gå en Alfa Kurs kan du även göra.

Det kanske även finns på nätet om du kollar - distans plugg.
Citera
2026-08-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Är du förvirrad? Hon ska tala med mormoner? Mormons bok är att betrakta som falsk. Har ingenting att göra med bibeln eller dess profeter.

Ett enkelt exempel som säger emot apostlarna. Mormoner får inte dricka kaffe. Vad står det i bibeln?

Kolosserbrevet 2
[16] Låt därför ingen döma er för vad ni äter eller DRICKER eller hur ni iakttar HÖGTIDER eller nymånar eller sabbater.

Solklart! Jehovas vittnen firar inte födelsedagar, en högtid för många. Så mormoner och Jv är lika goda kålsupare.

Det är väl inte fel på Mormonerna om man ska läsa Bibeln.
Citera
2026-08-01, 20:40
Medlem
daligts avatar
Profeternas böcker är på skämt varför man inte kan läsa dessa utan att fatta detta medans.

Återfödsel efter kristna ansvar har blivit svårt tidsmässigt utan underskriftfri latinsk version.

Eller som Aron har skrivit i hans brev. Bibliska historierna har varit beviset argumentet att Jesus Krist har varit bättre att rikta tacksamhet vid bördande.
Citera
2026-08-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det är väl inte fel på Mormonerna om man ska läsa Bibeln.
Deras tolkningar kommer inte från Guds ande.
Citera
2026-08-03, 00:22
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Är du förvirrad? Hon ska tala med mormoner? Mormons bok är att betrakta som falsk. Har ingenting att göra med bibeln eller dess profeter.

Ett enkelt exempel som säger emot apostlarna. Mormoner får inte dricka kaffe. Vad står det i bibeln?

Kolosserbrevet 2
[16] Låt därför ingen döma er för vad ni äter eller DRICKER eller hur ni iakttar HÖGTIDER eller nymånar eller sabbater.

Solklart! Jehovas vittnen firar inte födelsedagar, en högtid för många. Så mormoner och Jv är lika goda kålsupare.

Jag är klarsynt. Mormons bok är inte falsk. Bara för att du är okunnig så betyder det inte att något är falskt.

Vad har kaffedrickande med kristendomen att göra? Jesus drack inte kaffe. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga följer Bibeln bättre än vad någon annan kyrka gör, oavsett vad du tycker.
Citera
2026-08-03, 00:24
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Instämmer.

Mormon fick väl sin "kunskap" genom ett par magiska glasögon, om jag inte minns fel?

Rena rama stollerier.

Men lugn, bara lugn. Jag skulle aldrig vända mig till amerikanska sekter som Jehovas eller Mormonerna för att bli klokare - inte svenska sekter heller, för den delen.

Glasögon fanns inte när profeten Mormon levde. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är ingen sekt, vilket JV är.

Om du tänker på Joseph Smith, så fanns det många vittnen som svor på att Smith hade rätt, då Gud uppenbarade sig för dem också.
Citera
2026-08-03, 00:25
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Deras tolkningar kommer inte från Guds ande.

Jo, alla inom kyrkan kan bekräfta det. Det är också därför kyrkan växer så mycket som den gör.
Citera
2026-08-03, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag är klarsynt. Mormons bok är inte falsk. Bara för att du är okunnig så betyder det inte att något är falskt.

Vad har kaffedrickande med kristendomen att göra? Jesus drack inte kaffe. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga följer Bibeln bättre än vad någon annan kyrka gör, oavsett vad du tycker.
Jesus drack vin. Ni förbjuder det.

Galaterbrevet 5
[4] Ni är utestängda från Kristus, ni som söker er rättfärdighet i lagen; ni har hamnat utanför nåden.
Citera
2026-08-03, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jo, alla inom kyrkan kan bekräfta det. Det är också därför kyrkan växer så mycket som den gör.
Bevisa det. Det jag har läst hittils kommer inte från Guds ande.

2 Korinthierbrevet 3
[17] Herren, det är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet.

Frihet, inte lag.

1 Timotheosbrevet 4
Avfall under den återstående tiden
[1] Anden säger uttryckligen att under den återstående tiden skall några avfalla från tron och lyssna till andar som bedrar och till demoners läror, [2] spridda av hycklande lögnare med bortbränt samvete, [3] folk som förbjuder äktenskap och kräver att man avstår från föda som Gud har skapat till att ätas under tacksägelse av dem som tror och som känner sanningen. [4] Allt som Gud har skapat är bra och ingenting behöver vrakas, om det tas emot med tacksägelse; [5] det blir rent genom Guds ord och genom bön.

Du borde läsa bibeln lite oftare än mormels bok. Det var dig och era ledare han profeterade om.
Senast redigerad av Bassiehof 2026-08-03 kl. 03:09.
Citera
2026-08-03, 19:36
Medlem
Citat:
Grattis till att du har gått med i en framgångsrik sekt! Hoppas att du och dina barn (som inte haft någon möjlighet att välja) ska trivas.
Jesus egna ord.

Matteus 23
[15] Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som far över land och hav för att vinna en enda proselyt, och när någon har blivit det gör ni honom till ett helvetets barn, dubbelt värre än ni själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in