2026-08-10, 11:03
Medlem
https://www.dn.se/sverige/dadgostar-vajer-inte-for-nyval-om-s-nobbar-v-i-regering/

Citat:
Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar är beredd att riskera ett nyval om hon inte får sitta med i en S-ledd regering, säger hon i P1:s partiledarutfrågning

Vad tycker ni? Kommer V hålla sina löften om ministerposter eller vika sig vid hot om nyval?
Citera
2026-08-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
https://www.dn.se/sverige/dadgostar-vajer-inte-for-nyval-om-s-nobbar-v-i-regering/

Vad tycker ni? Kommer V hålla sina löften om ministerposter eller vika sig vid hot om nyval?

Vet inte men de borde få utrikesministerposten
Citera
2026-08-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzafrukost
Vet inte men de borde få utrikesministerposten

Eller Nooshi som vice statsminister?
Citera
2026-08-10, 11:07
Medlem
Citat:
Eller Nooshi som vice statsminister?

Tänkte mig väl lite sköna diplomatiska krister med Israel eller något sånt
Citera
2026-08-10, 11:09
Medlem
Frågan blir då hur C ställer sig till att eventuellt rösta gult för Tidö vid gällande opinon, EXTRA VAL är annars troligt
Citera
2026-08-10, 11:17
Medlem
Balisers avatar
Citat:

Frågan är väl snarare varför centern skulle rösta ja till (eller i alla fall inte emot) vänsterpartister i regeringen. Att miljöpartiet röstar ja är ju självklart. Men räcker det med de tre partierna?
Citera
2026-08-10, 11:20
Medlem
pn222jws avatar
Dadgostar som kulturminister vore väl acceptabelt.
Citera
2026-08-10, 11:26
Medlem
Tidvinds avatar
Om- och vilka ministerposter som kommer delas ut till Vänsterpartiet beror väl på hur beroende av Vänsterpartiet dåvarande regering kommer vara. Kan S + MP + V bilda en majoritetsregering så kan jag tänka mig att de får ett par ministerposter.
Citera
2026-08-10, 11:30
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan liapunov13

Visst är det roligt att valrörelsen spetsar till partiernas vilja. Många kommer få vika ned sig under senhösten. På alla håll och kanter.

Men till din fråga tror jag inte V kommer framtvinga ett riskabetl nyval, om nu oppositionen skulle vinna. Eftersom lagen säger att du blir statsminister om du inte har en majoritet emot dig, så kan V välja att avstå från att rösta i statsministervalet, när S säger nej till V i en regering. Jag tror inte S vill sitta med V för S har inte glömt partisprängningen 1917, den händelsen ligger och gnager i S som ett gammalt kallbrandssår.

Så vinner oppositionen tror jag V och C viker ned sig och avstår från att rösta i statsministeromröstningen, och så blir det en S-MP-regering. Om Tidöregeringen går i opposition tror jag att de väljer nyvalsspåret men först efter några år, så ett nyval/extraval 2028 där de rödgröna-röran härjat färdigt och deras opinionssiffror fallit i botten. Om det inte blir ett ryskt krig innan dess men då blir det samlingsregering (kanske även utan V den här gången också).
Citera
2026-08-10, 11:51
Medlem
Då får man en regering bestående av V, S och MP

Härligt...
Då kan vi återgår till massinvandring, nya rekord i antalet dödsskjutningar och överfallsvåldtäkter.
Citera
2026-08-10, 11:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Frågan blir då hur C ställer sig till att eventuellt rösta gult för Tidö vid gällande opinon, EXTRA VAL är annars troligt

Ja, tror inte heller det är omöjligt. C har vänt kappan förr och kan de få vara med och styra på ett eller annat sätt är det nog viktigare än att sitta helt utanför och se S, V och MP dra landet ner i skiten.

Skulle V göra slag i saken så är det inte omöjligt att vi får en högerregering ändå.
I mina ögon så borde hon ha bränt sina broar med senaste hyllningsbreven till terrorister och barnamördare så nästa mätning kommer bli ruskigt spännande.
Citera
2026-08-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ja, tror inte heller det är omöjligt. C har vänt kappan förr och kan de få vara med och styra på ett eller annat sätt är det nog viktigare än att sitta helt utanför och se S, V och MP dra landet ner i skiten.

Skulle V göra slag i saken så är det inte omöjligt att vi får en högerregering ändå.
I mina ögon så borde hon ha bränt sina broar med senaste hyllningsbreven till terrorister och barnamördare så nästa mätning kommer bli ruskigt spännande.
Dom brukar väl ha som praxis att rösta gult där dom inte är involverad och därför fick Löfven styra med höger budget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in