2026-08-09, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Hur beter sig ballongen om man tar med sig lådan på en flygresa?

Om planet bara flyger rakt i konstant hastighet, och varken stiger eller sjunker, så beter den sig likadant som om lådan skulle stå på marken.

Eftersom planet bärs upp av luften, som finns på marken.
Citera
2026-08-10, 01:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
För att "motbevisa" den bibliska skpelseberättelsen, och därmed i praktiken motbevisa Gud?

För i så fall kan man så kan man konstatera att projektet har varit väldigt framgångsrikt.

Visst det gick trögt i några hundra år efter att den sataniska lögnen om jordklotet och den heliocentriska världsbilden lanserades, men idag så är den så etablerad att man blir hånad och idiotförklarad om man så mycket som antyder att man ens har kollat in "Flat Earth".

Annars skulle jag vilja ställa samma fråga, varför blir folk så arga när man diskuterar att jordklotsmodellen kanske inte är så bevisad som vi får lära oss i skolan?

Är det hos gud och Satan vi ska leta svaren? Samridigt menar du att gud är ’i praktiken motbevisad’. Jag tolkar det som du varken tror på gud eller gravitation, vetenskap, rymden eller satelliter. Är du en Gorgias-lärljunge?
Citera
2026-08-10, 01:38
Medlem
Comitiums avatar
Hur ser jorden ut på undersidan? Den platta jordens översida är ju noga kartlagd men inte undersidan. Varför?
Citera
2026-08-10, 07:35
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Satanistiskt minsann. Fniss. Det blir ju inte lättare att ta dig på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Att du har missat att det finns hundratals med olika bevis för att jorden inte platt är ju bara skrattretande och visar att du väldigt dåligt påläst.

Jösses i helvete vad du är dåligt påläst. Uppfattningen om att jorden är en boll är minst 1500 år äldre än heliocentrismen.

Nu har vi pratat i flera dagar, och ni har inte lyft er från era dumma lilla mobbarperspektiv en enda gång. Ni har fått alla möjliga chanser att höja nivån, och ändå fortsätter ni bara att spotta luft som om ingenting hade hänt.

Märker ni inte att era löjliga påhopp och "motfrågor" blir ignorerade??

Men om vi vänder på rollerna, varför inte passa på och briljera lite för mig istället? Ta tillfället i akt och visa hur pålästa ni själva är, istället för att spekulera om vad jag är ochinte.
Tex skulle ni kunna redogöra för några av era starkaste bevis för en icke-platt jord? Ta gärna några som ni känner er extra trygga att prata om, så kanske vi kan försöka ta en ny dialog från det hållet istället?

Jag kan inte garantera att jag nappar, men det hade varit klädsamt om någon av er stack ut hakan och initierade ett samtalsämne för en gångs skull. En tråd i tråden, eller vad man skall kalla det.

Ungefär som jag gjorde med mina påståenden, dvs att en gasatmosfär inte kan existera intill ett vakuum (det behövs en barriär som innesluter gasen), och att vetenskapen aldrig har bevisat ett ett klots gravitation förmår att hålla kvar en gasatmosfär, i den yttre rymdens vakuum.

Och det har ni inte lyckats så värst bra med att argumentera emot, om jag skall vara ärlig. Inte har ni fått mig att nappa på era påhopp och provokationer heller, så vad har ni åstadkommit egentligen?

Men nu kan vi väl släppa den grejen. Nu är det eran tur att lägga fram en eller två punkter som utgör svåromkullrunkeliga bevis (förutom sånt från NASA, eftersom det har en egen tråd).
Citera
2026-08-10, 08:43
Medlem
groovesnuss avatar
Du använder ofta ord som ”mobbare” och ”ägd” så jag gissar att du går på högstadiet.

Därför tar vi en lätt fråga:

Hur funkar det med soluppgång och solnedgång på en platt jord?

Exempel: Idag kommer jag se solen gå ner under horisonten kl 21.14. Samtidigt står den högt på himlen i Los Angeles.
Citera
2026-08-10, 11:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nu har vi pratat i flera dagar, och ni har inte lyft er från era dumma lilla mobbarperspektiv en enda gång. Ni har fått alla möjliga chanser att höja nivån, och ändå fortsätter ni bara att spotta luft som om ingenting hade hänt.

Men om vi vänder på rollerna, varför inte passa på och briljera lite för mig istället? Ta tillfället i akt och visa hur pålästa ni själva är, istället för att spekulera om vad jag är ochinte.
Tex skulle ni kunna redogöra för några av era starkaste bevis för en icke-platt jord? Ta gärna några som ni känner er extra trygga att prata om, så kanske vi kan försöka ta en ny dialog från det hållet istället?

Jag kan inte garantera att jag nappar, men det hade varit klädsamt om någon av er stack ut hakan och initierade ett samtalsämne för en gångs skull. En tråd i tråden, eller vad man skall kalla det.

Ungefär som jag gjorde med mina påståenden, dvs att en gasatmosfär inte kan existera intill ett vakuum (det behövs en barriär som innesluter gasen), och att vetenskapen aldrig har bevisat ett ett klots gravitation förmår att hålla kvar en gasatmosfär, i den yttre rymdens vakuum.

Och det har ni inte lyckats så värst bra med att argumentera emot, om jag skall vara ärlig. Inte har ni fått mig att nappa på era påhopp och provokationer heller, så vad har ni åstadkommit egentligen?

Men nu kan vi väl släppa den grejen. Nu är det eran tur att lägga fram en eller två punkter som utgör svåromkullrunkeliga bevis (förutom sånt från NASA, eftersom det har en egen tråd).

Jo, det märks du ignorerar frågor, och det är uppenbart varför. 😂
Citera
2026-08-10, 11:16
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jo, det märks du ignorerar frågor, och det är uppenbart varför. 😂

Klotjordseliten kontrar med en hånskrattsemoji, ok.
Citera
2026-08-10, 11:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Klotjordseliten kontrar med en hånskrattsemoji, ok.

Nämen var det inte du som sa att du ignorerar frågor? Handlar det alltså bara om frågor omöjliga att besvara för en gudsfruktig plattas?

Typ denna: förklara hur stjärnhimlen ser ut att rotera motsols på södra halvklotet? Är bara såna frågor du ignorerar?
Citera
2026-08-10, 11:40
Avstängd
Fantens avatar
Citat:

Jag köper inte att det skulle behövas en barriär.
Citera
2026-08-10, 11:49
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Du använder ofta ord som ”mobbare” och ”ägd” så jag gissar att du går på högstadiet.

Därför tar vi en lätt fråga:
Hur funkar det med soluppgång och solnedgång på en platt jord?

Exempel: Idag kommer jag se solen gå ner under horisonten kl 21.14. Samtidigt står den högt på himlen i Los Angeles.

Vad är det med dig då grovis. Ska du också börja ställa hånfulla "gotcha" frågor också. Tycker du jag verkar nappa bra på såna?

Berätta istället vad du tycker om trådens toppskribenter, och hur det har gått i deras försök att sätta mig på plats?

Tycker du tex att dom har angett vederhäftiga vetenskapliga förklaringar till det där med klots atmosfärer i vakuum? I så fall kan du väl sammanfatta deras viktigaste invändningar. Du som har koll
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-10 kl. 11:54.
Citera
2026-08-10, 11:52
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag köper inte att det skulle behövas en barriär.

Ok, cool. Du tycker som dom flesta då då.
Citera
2026-08-10, 11:55
Avstängd
Fantens avatar
Citat:
Ok, cool. Du tycker som dom flesta då då.
Jag köper inte att du förstår vad du pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in