2026-08-08, 23:38
Medlem
pextas avatar
Menar när det blir riktigt illa, har du varit med om det? Någon du sett? Hur mycket tog dom? Etc. Finns ju en del YT kanaler som tar upp det men vet ju inte om det är anti cannabis propaganda kanaler. Det är väldigt viktigt att prata om det för det förekommer och människor måste förstå alla risker. Men viktigt att man pratar om sannolikheten osv.

Så jag är lite ute efter verkliga upplevelser härifrån. Vad har ni varit med om?
Citera
2026-08-09, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Menar när det blir riktigt illa, har du varit med om det? Någon du sett? Hur mycket tog dom? Etc. Finns ju en del YT kanaler som tar upp det men vet ju inte om det är anti cannabis propaganda kanaler. Det är väldigt viktigt att prata om det för det förekommer och människor måste förstå alla risker. Men viktigt att man pratar om sannolikheten osv.

Så jag är lite ute efter verkliga upplevelser härifrån. Vad har ni varit med om?
förmodlingen greening out/ få panik känslor klassar dom som en cannabis psykos, kan hända men bara börja lågt som nybörjare så undviker man de
Citera
2026-08-09, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janer2k
förmodlingen greening out/ få panik känslor klassar dom som en cannabis psykos, kan hända men bara börja lågt som nybörjare så undviker man de

Är det lätt att få bestående psykiska problem om man röker för mycket? Har känt mig väldigt paranoid och kanske psykosad någon gång när jag var ung men det gick ju över på några timmar.
Senast redigerad av qwerty1691 2026-08-09 kl. 02:12.
Citera
2026-08-09, 02:50
Medlem
Europes avatar
Jag rökte rätt mycket cannabis som ung, de flesta runt mig rökte, men jag känner ingen som har fått en psykos i närtid kring cannabisbruk, eller känner någon som känner någon som har fått det. Som jämförelse vet jag flera som har drabbats av delirium på grund av alkohol.

Men för att inte endast bjuda på anekdoter:

Citat:
Det finns vetenskapliga undersökningar som tyder på att cannabiskonsumtion ger en måttligt förhöjd risk för psykotiska symptom bland unga människor, medan risken ökar betänkligt hos personer som har en sårbarhet för psykoser.[71][77] Det är dock inte bevisat om detta beror på att cannabis orsakar de psykotiska symptomen. Ny forskning har även visat att cannabis rik på cannabidiol (CBD) tycks motverka bieffekterna från intag av THC.[78]

I en studie som publicerades i The Lancet oktober 2007 med titeln "Cannabis use and risk of psychosis in later life" drar författarna slutsatsen att cannabiskonsumtion eventuellt kan öka risken för psykos med ca 40 %, och att ett återkommande användande av drogen ökar risken med 50–200 %.[79]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis
Citera
2026-08-09, 02:53
Medlem
Iwasbanned2s avatar
8-12 personer av 100 000
Citera
2026-08-09, 02:54
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Jag träffade en kille på ett behandlingshem som hade fått en haschpsykos kan ha varit 22 år helt utan egen vilja och följde personalen som en liten hundvalp, det var tragiskt att se!
Citera
2026-08-09, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691
Är det lätt att få bestående psykiska problem om man röker för mycket? Har känt mig väldigt paranoid och kanske psykosad någon gång när jag var ung men det gick ju över på några timmar.
Det spelar väl mest om genetik, om familj har historik med psykiska problem är det bra att avstå vilka droger som helst, men vanliga folk har jag aldrig träffat någon med "hash psykos" blaze it
Citera
2026-08-09, 05:16
Medlem
Extremt ovanligt. Med tanke på hur många som brukar cannabis idag hade samhället svämmat över av psykoser om det vore vanligt.

De få som drabbas verkar dessutom ofta ha en underliggande sårbarhet för psykisk ohälsa. För sådana personer finns det nog vissa dörrar i medvetandet som mår bäst av att förbli stängda.

Jag har använt cannabis i snart 20 år och rört mig i cannabiskretsar i Sverige, USA, Thailand och Holland. Jag känner mängder av människor som använder cannabis regelbundet, men ändå hör jag i princip aldrig talas om cannabispsykoser utanför legaliseringsdebatten eller sådana här foruminlägg. Bland brukare är det i stort sett en ickefråga.

Psykossnacket används helt enkelt oproportionerligt ofta som slagträ av människor som redan från början är emot cannabis och i praktiken allt som sorteras in under ”knark”.
Senast redigerad av Chillgren 2026-08-09 kl. 05:35.
Citera
2026-08-09, 07:08
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty1691

Ja, om man har psykisk ohälsa bör man ta det försiktigt. Då kan CB både hjälpa och stjälpa, beroende på.

Förslagsvis, ta det väldigt lugnt de första gångerna (dvs liten dos, inte spliff på spliff), och vänta några dagar innan du röker igen (helst 2-3 veckor).
Sen om du märker att du får förhöjd ångest veckan efter ett röktillfälle, så bör du såklart se det som en varningssignal.

Själv så har jag slutat att röka gatuhaschet. Inte pga "psykos", men för att jag blir seg och låg i flera dagar efteråt.
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-09 kl. 07:17.
Citera
2026-08-09, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta

Dom som får riktiga psykoser får det från att dom haft sjukdomen latent, alltså att dom haft gener för att kunna få det.
Dock så kan vad som helst utlösa psykosen då det kan vara cannabis, alkohol, tobak, stress, dålig sömn, trauman eller barnafödande.
Citera
2026-08-09, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Dom som får riktiga psykoser får det från att dom haft sjukdomen latent, alltså att dom haft gener för att kunna få det.
Dock så kan vad som helst utlösa psykosen då det kan vara cannabis, alkohol, tobak, stress, dålig sömn, trauman eller barnafödande.

Det omvända gäller också:
Den som har anlag för psykiska sjukdomar dras till olika typer av droger.

Citat:
Socialstyrelsen har kartlagt förekomsten av samsjuklighet i form av psykisk ohälsa och beroendeproblematik. Kartläggningen visar att det är mycket vanligt att personer som har ett skadligt bruk eller beroende samtidigt också har psykisk sjukdom.
https://www.sbu.se/sv/publikationer/forstudie-sammanfattning/forstudie-samsjuklighet-mellan-substansbruk-och-annan-psykisk-sjukdomtillstand/

Alltså: Om du röker på (eller gillar att ta dig en riktig bläcka) kan det vara en varningssignal för att du har en underliggande psykisk sjukdom.
Citera
2026-08-09, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det omvända gäller också:
Den som har anlag för psykiska sjukdomar dras till olika typer av droger.

https://www.sbu.se/sv/publikationer/forstudie-sammanfattning/forstudie-samsjuklighet-mellan-substansbruk-och-annan-psykisk-sjukdomtillstand/

Alltså: Om du röker på (eller gillar att ta dig en riktig bläcka) kan det vara en varningssignal för att du har en underliggande psykisk sjukdom.
Nu läser du detta som fan läser bibeln.

Det är vanligare att personer med psykiatriska diagnoser självmedicinerar, men inget talar för att personer som brukar droger har dolda psykiatriska sjukdomar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in