2026-08-09, 20:07
Avstängd
Vilseledande att ni fick välja så mycket för att vilja ha tillbaka lortig luftmiljö.

Får man ens plocka hem en falsk ande så ofta som varje dag?

Det är något som bränner i luften.
Häftigt.
Citera
2026-08-09, 20:17
Medlem
För att gud är stor
Citera
2026-08-09, 20:21
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Vi pratar om olika saker här. Frälsning respektive de liv vi och framtida generationer lever. Det vore förfärligt om medlemskap i en kyrka garanterar frälsning. Men så är det förstås för katoliker. För lutheraner är kyrkan förstås ett redskap, ett vakttorn, en gemenskap, en kontinuitet, bärare av bibel, sakrament och bekännelser; utan den ingen framtid intill domedagen. Till skillnad från rövaren på korset har vi som lever idag ingen Jesus som visar oss vägen direkt. Ordet måste förmedlas, förvaltas, skyddas. Självklart är jag med i en luthersk kyrka (Svenska kyrkan). Men är det nödvändigt för min frälsning? Svar nej.
Ingen har sagt att man blir frälst av medlemskap eller att du döper dig eller att du börjar tro, kyrkan som Jesus gav oss kan hjälpa oss att vara redo när du står inför domen, du skall själv vara en rövare på korset och visa att man är en syndare och att man förtjänar att dö.
Citera
2026-08-09, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jag fascineras av kristendomen och har läst Bibeln från pärm till pärm en gång, läst i den återkommande av och till under åren och även läst böcker av olika kristna författare samt ett antal böcker som varit kritiskt inställda mot läran.

Men varför ska jag bli kristen? Är det bara för att få evigt liv för mig själv?

Varför inte läsa vidare, enoks boken är ett bra nästa steg,

Sedan The Nag Hammadi Scriptures,
Citera
2026-08-09, 22:03
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Och om jag säger: Nej tack, det räcker med det här livet och sedan graven?

Ja, det är helt upp till dig att välja säger jag!
Citera
2026-08-09, 22:08
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Jag fascineras av kristendomen och har läst Bibeln från pärm till pärm en gång, läst i den återkommande av och till under åren och även läst böcker av olika kristna författare samt ett antal böcker som varit kritiskt inställda mot läran.

Men varför ska jag bli kristen? Är det bara för att få evigt liv för mig själv?

Man kan inte "bli" kristen. Antingen tror du på Gud eller inte. Eller vadå, ska man gå till kyrkan och LÅTSAS som att man tror att det bor en gubbe i himlen som har skapat allting som finns, och som man måste tillbe?
Citera
2026-08-09, 22:19
Medlem
puterealbas avatar
Räddad från vad?

Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Om du tror på Gud och tror att du kan bli räddad genom att följa Jesus Kristus bör du blir kristen. Jag döpte mig som 27-åring och det har hjälpt mig enormt.
Citera
2026-08-09, 22:20
Medlem
puterealbas avatar
Då ska jag se till att negrerna och araberna i Sverige får ett jävla helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Då bör du göra det bästa du kan av detta livet istället för att hålla på med resterna av prästerliga scamrörelser från bronsåldern.
Citera
2026-08-09, 22:23
Medlem
puterealbas avatar
Alltså kan jag aldrig bli kristen, om så helvetet mig väntar.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kristna har inte ett eget land, utan lever i olika länder och därför måste underordna sig myndigheterna i det landet:

"Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig... Därför är det nödvändigt att underordna sig, inte bara för vredens skull utan också i insikt om vad som är riktigt. Det är ju därför ni betalar skatt, ty de styrande är Guds tjänare när de vakar över allt sådant. Ge alla vad ni är skyldiga dem, åt var och en det han skall ha: skatt, tullar, respekt, vördnad." (Rom 13:1,5-7 Bibel2000)

Om myndigheterna har beslutat om något, så ska kristna underordna sig det beslutet, så länge det inte innebär att man själv syndar mot Gud. Så ja, om du vill vara kristen så får du vända andra kinden till när det gäller politik. Men man får försvara sig och andra om någon t.ex. våldtar någon.
Citera
2026-08-09, 22:26
Medlem
puterealbas avatar
Eftersom jag då är tvungen att underkasta mig vissa etiska principer som jag inte kan godta.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Varför skulle du inte vilja vara kristen?
Citera
2026-08-09, 22:32
Medlem
Citat:
Eftersom jag då är tvungen att underkasta mig vissa etiska principer som jag inte kan godta.
Trams
Citera
2026-08-09, 22:34
Medlem
puterealbas avatar
Jag tror på Gud, dvs. Skaparen, dvs. Intelligent design. Åtminstone anser jag tanken på det vara rimligare än motsatsen. Men nu handlade ju frågan mer specifikt om att vara kristen eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Man kan inte "bli" kristen. Antingen tror du på Gud eller inte. Eller vadå, ska man gå till kyrkan och LÅTSAS som att man tror att det bor en gubbe i himlen som har skapat allting som finns, och som man måste tillbe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in