Igår, 21:12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad ska man med det till? Man känner ju hur varmt det är. Vad spelar den exakta siffran för roll?
Om den är uppkopplad så har man möjlighet att styra kyla/värme redan innan man är hemma. Vilket kan vara skönt.

Själv har jag en vanlig, antagligen minst 70 år gammal. termometer med sprit(?) i. Utan uppkoppling.
Citera
Igår, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Själv har jag en vanlig, antagligen minst 70 år gammal. termometer med sprit(?) i. Utan uppkoppling.
Inte omöjligt att det är kvicksilver i den, och jag tror att det dunstar mindre än sprit, även om den är rejält tillsluten. Om ens kvicksilver påverkas i fallet som termometer av att lite gas läcker ut.

Är det blått eller rött i den så är det dock troligen sprit.

Och så slipper du att byta batterier.
Citera
Igår, 22:19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Inte omöjligt att det är kvicksilver i den, och jag tror att det dunstar mindre än sprit, även om den är rejält tillsluten. Om ens kvicksilver påverkas i fallet som termometer av att lite gas läcker ut.

Och så slipper du att byta batterier.
Tror inte det, det fanns en rövtermometer med kvicksilver hemma när jag var liten, den såg, på flera sätt men framför allt på själva "vätskan", väldigt annorlunda ut.
Citera
Igår, 22:29
Medlem
Timmerflotte för 89 spänn funkar bra. Dessutom i homeassistant m.fl.
https://www.ikea.com/se/sv/p/timmerflotte-temperatur-fuktmaetare-smart-30597606/
Citera
Idag, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tror inte det, det fanns en rövtermometer med kvicksilver hemma när jag var liten, den såg, på flera sätt men framför allt på själva "vätskan", väldigt annorlunda ut.
Då har den troligen läckt. Något har kommit in i termometern. Kvicksilver är en metall och det är inga konstigheter hur den förändras med temperaturen.

Det enda egentliga felet kan bero på att skalan kanske inte varit korrekt från början, eller att den har förflyttats.

Vet att jag skrev att kvicksilvret kanske kan förångas och därmed påverka, men ärligt så tror jag inte att det skulle påverka mer än att det är svårt att se exakt temperatur på en analog termometer.

Tycker det är lite kul att vissa tror att en digital termometer som visar 19.35 grader visar mer exakt bara för att man ser siffrorna.

Sedan fungerar naturligtvis digitala termometrar toppen för de flesta.
Citera
Idag, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaDiffen
Hej, jag söker en pålitlig och bra inomhustermometer. Behöver inte vara något fancy.
Den ska visa temperaturen i rummet bara.
Vad har ni för varianter hemma? Berätta gärna för och nackdelar med era modeller.
Finns ju billiga på tex Biltema för ca 50kr med rätt stor noggrannhet.
Citera
Idag, 10:48
Medlem
ForzaDiffens avatar
Köpte 3-pack helt vanliga för 70kr på Clas Ohlson. Alla visade samma temperatur så dem verkar pålitliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in