2026-08-08, 23:52
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxor4
Varför jag tar upp det här på FB beror på att jag och frugan inte är överens om saken vi har till och med bråkat om detta
Ah, då är det ju en helt annan femma. Det är faktiskt en ganska klassisk situation att man som par har olika kompispreferenser, den ena klickar med ett par medan den andra får utslag av dem.

Då blir det svårt att råda utifrån, för det handlar egentligen inte om själva utlåningen av lägenheten längre, utan om hur viktig relationen är för din fru ställt mot hur jobbigt umgänget är för dig. Det är där den verkliga förhandlingen ligger, inte i huruvida de ska bo hos er i tio dagar.

Min tumregel i sådana lägen är den gamla vanliga: "happy wife, happy life". Men det betyder inte att du ska svälja allt, utan snarare att ni behöver hitta en kompromiss där hon får behålla umgänget utan att du tvingas ha dem boende hemma hos dig. Säg nej till inneboende, men erbjud kanske något annat, så alla kan hålla masken. Då slipper ni bråka om just det här igen.
Citera
2026-08-08, 23:56
Medlem
zombie-nations avatar
Om du har en husvagn kan de väl få bo där ett tag?
Citera
2026-08-09, 00:01
Medlem
10 dar?!! Hjälp, de får väl hyra en husvagn eller stuga.
Citera
2026-08-09, 00:05
Medlem
Citat:
Vi är bekanta med en familj och umgås till och från det är mamma papp samt 2 barn.
De planerade att åka till Italien och tyckte det var förnuftigt att stärka reskassan genom att hyra ut sin lägenhet i tio dagar när den ändå stod tom.
När den familjen planerar så brukar det skita sig ordentligt vilket det mycket riktigt gjorde, sonen i familjen har skadat sig och ligger på sjukhus och självklart kan de då inte resa.
Nu kommer problemet, då de hyrt ut sin lägenhet så har de ingen plats att bo på i 10 dagar så nu har de önskemål på att bo hemma hos oss dessa dagar, vilket ger mig kalla kårar på ryggen mannen i huset står jag ut med men hans kärring och den lilla dottern är rena pesten bägge två.
Jag har sagt blankt nej till detta och det har blivit lite bråk mellan oss, men frågan är om man inte direkt skulle klippa av umgänget, för ett antal år sedan hände något liknande skit vi skulle åka tillsamman på semester med våra husvagnar och då passade han på att hyra ut sin husvagn veckorna för vi skulle åka, jag tyckte det var olämpligt och rätt fick jag för den som hyrde husvagnen lyckades paja hjulaxeln på vagnen och få den lagad i semestertider var ju hopplöst.
Som ni märker är det ingen vanlig familj jag talar om, och gör jag fel om jag ber dem bara försvinna, jag orkar inte med sådant folk.
Två olyckor på flera år och nu handlar det om en ovilja att stötta dem du kallar "vänner" i bara 10 dagars tid?
Skojar du?
Citera
2026-08-09, 00:13
Medlem
Överraska frugan och ta en veckas välbehövlig semester, hyr istället ut boendet till vännerna.
Citera
2026-08-09, 02:01
Medlem
Onanikrems avatar
"Bekanta" "står inte ut med..."
Finns inget annat alternativ än att de bor på hotell, stugby, pensionat.

Hade de varit mina bästisar så visst, bo i mitt gästrum, har faktiskt flera men inte inredda som gästrum.
Folk jag tycker är dryga när man umgås över en öl och lite grillat skulle pröva mitt tålamod till bristningsgränsen. Aldrig de skulle få bo här en veckan!
Citera
2026-08-09, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Två olyckor på flera år och nu handlar det om en ovilja att stötta dem du kallar "vänner" i bara 10 dagars tid?
Skojar du?

Tyckte TS skrev "bekanta".
Behöver inte vara kära vänner.
Citera
2026-08-09, 03:07
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Tyckte TS skrev "bekanta".
Behöver inte vara kära vänner.

Åker du ofta på semester med dina bekantar, nej det här är tydligt vänner!
Citera
2026-08-09, 03:28
Medlem
Citat:
Vi är bekanta med en familj och umgås till och från det är mamma papp samt 2 barn.
De planerade att åka till Italien och tyckte det var förnuftigt att stärka reskassan genom att hyra ut sin lägenhet i tio dagar när den ändå stod tom.
När den familjen planerar så brukar det skita sig ordentligt vilket det mycket riktigt gjorde, sonen i familjen har skadat sig och ligger på sjukhus och självklart kan de då inte resa.
Nu kommer problemet, då de hyrt ut sin lägenhet så har de ingen plats att bo på i 10 dagar så nu har de önskemål på att bo hemma hos oss dessa dagar, vilket ger mig kalla kårar på ryggen mannen i huset står jag ut med men hans kärring och den lilla dottern är rena pesten bägge två.
Jag har sagt blankt nej till detta och det har blivit lite bråk mellan oss, men frågan är om man inte direkt skulle klippa av umgänget, för ett antal år sedan hände något liknande skit vi skulle åka tillsamman på semester med våra husvagnar och då passade han på att hyra ut sin husvagn veckorna för vi skulle åka, jag tyckte det var olämpligt och rätt fick jag för den som hyrde husvagnen lyckades paja hjulaxeln på vagnen och få den lagad i semestertider var ju hopplöst.
Som ni märker är det ingen vanlig familj jag talar om, och gör jag fel om jag ber dem bara försvinna, jag orkar inte med sådant folk.

Med all denna aversion mot familjen förstår jag inte varför du ens överväger saken, fortfarande betraktar dem som vänner eller bekanta, och frågar här. Du vill ju uppenbarligen inte veta av dem.
Citera
2026-08-09, 05:59
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
I nöden prövas vänskapen!
Fast den här nöden är ju självskapad. Folk som förväntar sig att bli räddade av andra utan att själva tänkt igenom en plan B, är inget att ha.
Citera
2026-08-09, 06:00
Medlem
Sånna klantar!

Vad erbjuder dom, att betala hela förtjänsten från lägenhetsuthyrningen,

Usch
Citera
2026-08-09, 06:20
Medlem
Mailmanss avatar
Jag förstår TS till 100% - finns flera vi umgås med som jag ALDRIG hade haft boende hos mig. Visst man pallar en helg, men 10 dagar?!

Sen undrar man ju, hur tighta är ni? Har han frågat någon annan eller bara er?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in