2026-08-09, 16:45
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Detta i kombination med att han verkar knipa under förhör. En ganska typisk skam/skuldmarkör.
Han lär mjukna och börja pladdra snart.
Att någon kniper under förhör tror jag mer tyder på känslokyla.
Normalt så bryter man väl ihop och erkänner direkt.
Citera
2026-08-09, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Efter lite grävande: tror inte han har en högskoleutbildning.
Men andra kanske kan kika lite också.
(Har inte gjort någon jättedjup koll.)
OK, isf känns det som att han fått tjänsten för att han känner någon.
Citera
2026-08-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Han är med i sossegrupp på FB.
OK. Kan ju stämma men jag är garanterat inte allt det som mina grupper skulle betyda. Sen är det ju Sveriges största parti, dvs rent statistiskt är det ju en lågoddsare.
Citera
2026-08-09, 16:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jaaaa… Han verkar ju ha omgett sig med akademiker - som han själv inte är. Han har i sina relationer sick-sackat sig till bättre och bättre lägenheter och kvinnor. Social climbing!

Nu fick han tag på en snygg, högavlönad jurist, chefsposition på SEB. Med fin sommarstuga som han sannolikt oxå ville åt. Men… hon delade stugan med sitt ex, hon tyckte det funkade bra.

Skulle tro att MGM ville ha bort hennes ex, för att kunna ”ta över” den halvan av stugan, men det var hon inte alls med på.

Då brann det i huvudet på honom, (psykopati?) resten vet vi…

Framöver kommer han väl bara att ha 12 kvadratmeter och ett växande skuldberg att se efter…

Ja precis så tror jag att det ligger till. Jag tror att han var missnöjd med att hon samägde stugan med sitt ex och jag tror att han tagit upp detta i diskussioner mer än en gång. Och att ÅÅ nu sagt till på skarpen. Jag tror att TN hade drömmar om en gemensam framtid och samboskap men att han känt av eller förstått att ÅÅ inte hade samma planer. Och att det var att hans dröm om skärgårdssommarstugan ev var på väg att att försvinna bort som, i kombination av för mycket alkohol, fick det att rinna över.
Senast redigerad av T34Panzer 2026-08-09 kl. 17:13.
Citera
2026-08-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag förstår faktiskt inte hur många härinne kan se ”lägenhetsaffären” i den tidigare relationen som suspekt. Och nu talar du om ”ekonomiskt våld”. Är det någon i tråden som faktiskt bor, eller har bott, i Stockholm och vet hur sinnessjukt svårt det är att tillskansa sig ett boende där, om du inte är höginkomsttagare eller har rika föräldrar eller ett arv så är du rökt. Att värna om sitt boende, särskilt i Sthlm, är högst mänskligt.

Kan själva vittna om hur svårt det är att hitta en bra boendelösning i Stockholms innerstad. Finns dock i detta fall ett antal försvårande omständigheter som gör det svårt att enbart tolka det som att han ”värnat” om en bostad:

- Det var kvinnans tidigare bostad som användes för att byta till sig den gemensamma bostaden. Som en konsekvens av detta dömde man i förstaläget till kvinnans fördel, då hon bedömdes ha bäst rätt till den.

- TN har sedan totalvägrat flera förslag. Bl a att de ska ta varsin 3:a i innerstan, som var uppe på tapeten. Det hade väl varit fair? Om något till nackdel för kvinnan som hade en större lägenhet innan bytet till den gemensamma lägenheten.

- Han har bott tillsammans med kvinnan i 1.5 år och sedan, efter att hon blivit tilldelad lägenheten rättsligt, överklagat och drevat i ungefär 2 år för att få sin vilja igenom.

Ditt argument att man ska värna om en bostad kan jag köpa. Men det gäller väl båda parter? En generös, resonabel man hade väl kunnat tänka att bostadssituationen var lika svår för henne? Hon hade enligt tvistemålsdokumenten heller inga väsentliga tillgångar medan han hade kapital efter tidigare radhusförsäljning.

Enligt din argumentation så skulle man nästan kunna tro att du tycker att det är en mänsklig rättighet att ha ett förstahandskontrakt på en 4:a på Södermalm. TN hade alla möjligheter att hitta en kompromiss som objektivt kändes rimlig eller att göra som de flesta, att acceptera domstolens första beslut, tänka ”fuck it” och fixa ett boende med sitt kapital, men var fullt bestämd på att gå vinnande ur striden - så bestämd att han drev en process i 2 år, fullständigt kompromisslöst.

Oavsett vad du tycker så säger hans hantering av denna process åtminstone någonting om honom som inte framstår i speciellt god dager.
Citera
2026-08-09, 17:00
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Jag förstår faktiskt inte hur många härinne kan se ”lägenhetsaffären” i den tidigare relationen som suspekt. Och nu talar du om ”ekonomiskt våld”. Är det någon i tråden som faktiskt bor, eller har bott, i Stockholm och vet hur sinnessjukt svårt det är att tillskansa sig ett boende där, om du inte är höginkomsttagare eller har rika föräldrar eller ett arv så är du rökt. Att värna om sitt boende, särskilt i Sthlm, är högst mänskligt.

Hur kan folk få för sig att den här relationen skulle vara ett fall av sol-och-vår då MGM tjänade en stadig och hög lön som chefstekniker på en privat institution?

Och allt detta snack om BO hade högre social status.. Det beror väl på från vilket håll man tittar, är 100% på att MGM hade åtminstone ett kulturellt och intellektuellt rikare liv med tanke på alla kontaktytor han hade via sitt jobb.

De här onyanserade spekulationerna bidrar ju inte till förståelsen av detta fruktansvärda. En vacker kvinna i sina bästa år är död. Hennes barn har drabbats av livslångt trauma. En trebarnsfar har fullständigt ödelagt sitt liv, han hade lika gärna kunnat dränka sig efter mordet i min mening.

Det som dröjer sig kvar, hos mig, efter att ha funderat över mordet sen det hände, är skrämmande det är hur livet kan slås i spillror på några sekunder, hur lite man känner andra människor som man tror att man har koll på, och kanske i förlängningen hur lite man känner sig själv…

Man får jämföra detta med hur man hade reagerat om man fick höra att någon gått in med alla pengar i en bostadsrätt där paret separerar efter ett år, och den som inte gick in med pengarna inte bara kräver att få hälften av pengarna utan dessutom lite mer.

Han satt på flertalet miljoner efter försäljningen av radhuset och med den kontantinsatsen det hade inneburit i kombination med just den höga lönen han hade så hade han kunnat skaffa sig en trevlig bostadsrätt på ett enkelt vis. Det är också därför, för att hon är i större behov av hyresrätten, som bodelningsupprättaren kommer fram till att hyreskontraktet ska tillfalla henne vilket han överklagar.

Även om man vill värna om sitt eget boende så tycker jag det framstår som att han roffar åt sig och inte visar någon som helst hänsyn. De använde hennes hyreskontrakt för att byta till sig en lägenhet vilket han visste och han fick också står på kontraktet. När de går isär efter mindre än 1,5 efter att ha flyttat ihop, så kunde de, som hon föreslog, löst de så de fick varsin trea så det blev jämnt mellan dom.

Det verkar så klart vara hårt på stockholms hyresmarknad men ville ha ha ett kontrakt hade det ju kunnat räcka att slåss för att dom skulle skaffa två likvärdiga hyresrätter så det blev jämnt för dom båda och sen hade han fritt kunnat byta sig uppåt i storlek senare. Men nej, för han tar strid för att han måste bo i en fyra trots att det bara är ett av hans barn som bor hos honom regelbundet vilket alltså betyder att han vill ha ut mer än han över huvud taget själv gick in med, på bekostnad av kvinnan som möjliggjorde kontraktet från början.

Hur är det svårt att se?

Är dock helt med dig på att spekulationerna om att han varit en ”vaktmästare” är barnsliga. Kan föreställa mig att han är ansedd i sin bransch. Han har uppenbarligen haft ett tydligt kulturellt kapital, umgåtts med framstående personer i konstvärlden och haft många relationer där.
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-09 kl. 17:08.
Citera
2026-08-09, 17:07
Medlem
Citat:

Hur kan folk få för sig att den här relationen skulle vara ett fall av sol-och-vår då MGM tjänade en stadig och hög lön som chefstekniker på en privat institution?

Och allt detta snack om BO hade högre social status.. Det beror väl på från vilket håll man tittar, är 100% på att MGM hade åtminstone ett kulturellt och intellektuellt rikare liv med tanke på alla kontaktytor han hade via sitt jobb.

De här onyanserade spekulationerna bidrar ju inte till förståelsen av detta fruktansvärda. En vacker kvinna i sina bästa år är död. Hennes barn har drabbats av livslångt trauma. En trebarnsfar har fullständigt ödelagt sitt liv, han hade lika gärna kunnat dränka sig efter mordet i min mening.

Det som dröjer sig kvar, hos mig, efter att ha funderat över mordet sen det hände, är skrämmande det är hur livet kan slås i spillror på några sekunder, hur lite man känner andra människor som man tror att man har koll på, och kanske i förlängningen hur lite man känner sig själv…

" Värna om", ja om han hade haft rätt till det han åtrådde. Hennes lägenhet som möjliggjort bytet, han sitter med pengar från radhusförsäljning. Han ger sig fan inte, dom bodde ihop i 18 månader, då ska han ha mest i dealen som följer! Ett sånt drägg! En tom människa, på flera vis
Citera
2026-08-09, 17:07
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Kan själva vittna om hur svårt det är att hitta en bra boendelösning i Stockholms innerstad. Finns dock i detta fall ett antal försvårande omständigheter som gör det svårt att enbart tolka det som att han ”värnat” om en bostad:

- Det var kvinnans tidigare bostad som användes för att byta till sig den gemensamma bostaden. Som en konsekvens av detta dömde man i förstaläget till kvinnans fördel, då hon bedömdes ha bäst rätt till den.

- TN har sedan totalvägrat flera förslag. Bl a att de ska ta varsin 3:a i innerstan, som var uppe på tapeten. Det hade väl varit fair? Om något till nackdel för kvinnan som hade en större lägenhet innan bytet till den gemensamma lägenheten.

- Han har bott tillsammans med kvinnan i 1.5 år och sedan, efter att hon blivit tilldelad lägenheten rättsligt, överklagat och drevat i ungefär 2 år för att få sin vilja igenom.

Ditt argument att man ska värna om en bostad kan jag köpa. Men det gäller väl båda parter? En generös, resonabel man hade väl kunnat tänka att bostadssituationen var lika svår för henne? Hon hade enligt tvistemålsdokumenten heller inga väsentliga tillgångar medan han hade kapital efter tidigare radhusförsäljning.

Enligt din argumentation så skulle man nästan kunna tro att du tycker att det är en mänsklig rättighet att ha ett förstahandskontrakt på en 4:a på Södermalm. TN hade alla möjligheter att hitta en kompromiss som objektivt kändes rimlig eller att göra som de flesta, att acceptera domstolens första beslut, tänka ”fuck it” och fixa ett boende med sitt kapital, men var fullt bestämd på att gå vinnande ur striden - så bestämd att han drev en process i 2 år, fullständigt kompromisslöst.

Oavsett vad du tycker så säger hans hantering av denna process åtminstone någonting om honom som inte framstår i speciellt god dager.

Du skriver: ”Enligt din argumentation så skulle man nästan kunna tro att du tycker att det är en mänsklig rättighet att ha ett förstahandskontrakt på en 4:a på Södermalm”

Det är en så tråkig tolkning du gör av min syn på saken. Och då är jag inte ens stockholmare. Men är intresserad av nyanser i allt svartmålande.
Citera
2026-08-09, 17:11
Medlem
Citat:
Du skriver: ”Enligt din argumentation så skulle man nästan kunna tro att du tycker att det är en mänsklig rättighet att ha ett förstahandskontrakt på en 4:a på Södermalm”

Det är en så tråkig tolkning du gör av min syn på saken. Och då är jag inte ens stockholmare. Men är intresserad av nyanser i allt svartmålande.

Om du inte menar så - då förstår jag inte hur du menar?

TN hade väl kunnat kompromissa? Utfallet blev en 4a på Södermalm, vilket du beskriver som att han värnar om ett boende. Att värna om ett boende är en låg ribba och något alla gör. Men alla ”värnar” inte om en 112 kvm stor lägenhet på Södermalm. De flesta hade kunnat nöja sig med något betydligt mer modest/rimligt givet förutsättningarna för tvisten.

Men om du inte ser det problematiska i den bodelningen så kan vi lämna vidare diskussion därhän och vara överens om att vi inte är överens. Helt fine det också, såklart.
Citera
2026-08-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Om du inte menar så - då förstår jag inte hur du menar?

TN hade väl kunnat kompromissa? Utfallet blev en 4a på Södermalm, vilket du beskriver som att han värnar om ett boende. Att värna om ett boende är en låg ribba och något alla gör. Men alla ”värnar” inte om en 112 kvm stor lägenhet på Södermalm. De flesta hade kunnat nöja sig med något betydligt mer modest/rimligt givet förutsättningarna för tvisten.

Men om du inte ser det problematiska i den bodelningen så kan vi lämna vidare diskussion därhän och vara överens om att vi inte är överens. Helt fine det också, såklart.

Precis. TN kom in med ingenting och lämnade med ett förstahandskontrakt på en fyra på söder medan exet kom in med ett förstahandskontrakt på en stor lägenhet i stan och lämnade med en betydligt mindre tvåa. Hon fick helt klart ta hela smällen när de separerade.
Citera
2026-08-09, 17:20
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Precis. TN kom in med ingenting och lämnade med ett förstahandskontrakt på en fyra på söder medan exet kom in med ett förstahandskontrakt på en stor lägenhet i stan och lämnade med en betydligt mindre tvåa. Hon fick helt klart ta hela smällen när de separerade.
Helt solklart.
Citera
2026-08-09, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Hur gamla är BOs och JEBs barn?

Gillar den här teorin, en fest ordnad eller inbjuden av exempelvis gemensamma barn. TN blir arg på att BO inte ser hur ”det känns för honom”. Hon förklarar att hon vill kunna göra det för sina barn osv.
Med tanke på att barnen kom dit planerat på tisdagen så kanske det var menat att de skulle vara med på festen. Kanske var barnen som hade planerat festen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in