2026-08-09, 14:38
Medlem
här kan man läsa lite om korven.

Citat:
Kalkon Kycklinggrillkorv med vitlök skinnfri 350g Sentürk

Citat:
Fjäderfäkött 83% (kalkonkött 62%, kycklingkött 21%), fett och skinn från kyckling, vatten, potatisstärkelse 3%, koksalt, kryddor (innehåller vitlök 0,2%), kryddextrakt, glukos, stabiliseringsmedel: E450, E451; antioxida-tionsmedel: E301; konserveringsmedel: E250; färgämne: E120; bokrök. Kan innehålla spår av SENAP.

Nån som ätit och testat korven? Vad tyckte ni isf? Kan man äta den direkt ur förpackningen eller måste den stekas eller köras i mikron?

Har fått rådet att testa den.
Citera
2026-08-09, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
här kan man läsa lite om korven.

Nån som ätit och testat korven? Vad tyckte ni isf? Kan man äta den direkt ur förpackningen eller måste den stekas eller köras i mikron?

Har fått rådet att testa den.

Ja, det går alldeles utmärkt att äta den direkt ur förpackningen! Precis som de flesta vanliga korvar i kylskåpshyllan är Sentürks kalkon- och kycklinggrillkorv redan varmrökt och värmebehandlad under tillverkningen. Den är alltså inte rå så du behöver inte steka eller mikra den av hygienskäl och med det sagt har jag faktiskt inte testat just den här vitlöksvarianten själv ännu men tack för tipset!
Citera
2026-08-09, 15:00
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Ja, det går alldeles utmärkt att äta den direkt ur förpackningen! Precis som de flesta vanliga korvar i kylskåpshyllan är Sentürks kalkon- och kycklinggrillkorv redan varmrökt och värmebehandlad under tillverkningen. Den är alltså inte rå så du behöver inte steka eller mikra den av hygienskäl och med det sagt har jag faktiskt inte testat just den här vitlöksvarianten själv ännu men tack för tipset!
Är den verkligen varmrökt?'

Bokrök står det i innehållsförteckningen. Det är väl bara ett smakämne som tillsätts likt salt.

Fjäderfäkött 83% (kalkonkött 62%, kycklingkött 21%), - är ju inte precis vad man bör äta rått.
Citera
2026-08-09, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är den verkligen varmrökt?'

Bokrök står det i innehållsförteckningen. Det är väl bara ett smakämne som tillsätts likt salt.

Fjäderfäkött 83% (kalkonkött 62%, kycklingkött 21%), - är ju inte precis vad man bör äta rått.
Om jag kör den 3 min i mikron kan det räcka?
Citera
2026-08-09, 15:33
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Om jag kör den 3 min i mikron kan det räcka?
Den ska ju upp till runt 70 grader för att vara säker. Hade i vart fall vänt korvarna efter halva tiden och kolla att den är riktig varm även i mitten av korven efter mikron.
Citera
2026-08-09, 15:45
Medlem
Min kompis säger att han brukar koka upp vatten och sen låta korvarna ligga några minuter.
Citera
2026-08-09, 16:19
Medlem
bithaxs avatar
Varför vill man äta turkkorv om man inte är muslim?
Finns massor av bra korv på ica, men just denna måste du åka till matvärden för att köpa.
Citera
2026-08-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Varför vill man äta turkkorv om man inte är muslim?
Finns massor av bra korv på ica, men just denna måste du åka till matvärden för att köpa.
Denna finns på ica så det är nära. Jag är kanske turk
Citera
2026-08-09, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
Å fan som man brukar gö med kokkorv, men tänk om din kompis ljuger!!!!
Jag tycker inte du ska köpa den där turkkorven!
Ska till kompisen lite senare. Han bjuder på korv med bröd och en kall öl. Bor bara fem minuter bort. Ser fram emot korven. Älskar kalkon/kyckling.
Citera
2026-08-09, 16:52
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Ska till kompisen lite senare. Han bjuder på korv med bröd och en kall öl. Bor bara fem minuter bort. Ser fram emot korven. Älskar kalkon/kyckling.
Hem till en polare som bjuder på korv o bärs ha dä så 3vlitt.
Citera
2026-08-09, 18:30
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Min kompis säger att han brukar koka upp vatten och sen låta korvarna ligga några minuter.
Bör vara säkert.
Citera
2026-08-09, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
Hem till en polare som bjuder på korv o bärs ha dä så 3vlitt.
Då är jag hemma igen. Lagom till bingolotto.

Två korv med bröd och 2 carlsberg. Lagom en söndagskväll.

Han kokade upp vatten och stängde av spisen. Sen la han ner tinade korvar i fem minuter.

Jag valde att köra utan senap och ketchup. För att jag skulle känna av korvsmaken ordentligt. Utan tvekan den godaste korv jag ätit. Lite sting var det i korven.

I morron bär det av till ica för att inhandla lite korv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in