Citat:
Ursprungligen postat av
TreponemaPallidum
Sakta i backarna. Det är väl inte rätt kanske, men det behöver inte alls vara empatilöst.
Jag gjorde det en gång i min ungdom, eftersom jag visste att hon ville och vi hamnade i samma säng. Mest för att vara snäll, för hennes skull s.a.s. Men jag ångrade mig efteråt och hade dåligt samvete.
Några år senare träffade jag en vansinnigt vacker tjej som alla män hon mötte blev kära i, så även jag. Hon hade alltså ett helt koppel av uppvaktande män som hon träffade i någon slags turordning, utan att vara kär i någon av oss. Hon låg dock med en av killarna ibland, för att stilla sina begär. Vi som inte fick komma till ansåg nog alla att han drog vinstlotten ändå.
Så det är inte alldeles enkelt eller svart/vitt.
Det är skillnad på manlig och kvinnlig sexualitet. För det första är kvinnor mer sexuellt selektiva än män. Hon kan ju bli gravid av sex och behöver välja man mer större omsorg...
En kvinna blir dessutom ännu mer känslomässigt anknuten till den hon har sex med,
om hon är kär i honom! Fyller säkert en evolutionär funktion, så att hon ska hålla sig honom trogen så de kan veta att det är hans avkomma om hon blir gravid. Hon behöver ju honom då under graviditet och sedan, då graviditet och förlossning är stor risker för kvinnans liv, kropp och hälsa. Att svika en kär kvinna efter att ha utnyttjat henne för sex, kommer därför vara känslomässigt hemskt för henne och kommer även dra hårt i hennes rent evolutionära delar... Inte bra alls. Hon kommer må skit. Inte vara nöjd över ligget. Utan bara känna sig utnyttjad. och sårad. Och lämnad åt sitt eventuella öde...
Medans en man kan göra många kvinnor gravida, samma dygn tom. Så får han komma till med en kvinna han är kär i är det jackpot! Förhoppningsvis gjorde han henne på smällen också! Får eventuellt föra sina gener vidare, med enda insats: ett skönt ligg med någon han är kär i! Visst, han kommer känna svartsjuka om hon är med andra män... Men ändå. Han riskerar inte att bli gravid av ligget. Han är därmed inte beroende av henne.
Så. Det är skillnad.