2026-08-09, 13:33
Medlem
Vad får vi alla pengar ifrån liksom. Det låter bra men vi har ju underskott i skolan. Varför inte anställd fler lärare istället. Barn och sådant kommer automatiskt i ett friskt samhälle så jobba mer på filosofi och psykologi. Dessa två har ju helt glömts bort tycker jag och jag vet att det prioriterades på 1900 talets början då man tillsammans ville få alla medborgare engagerade i samhället.
Citera
2026-08-09, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Exakt. Långt till pensionen. tror inte en 20-29 åring går och tänker på den. Den ligger ju mellan 40-52 år framåt i tiden...

Bättre vore väl om man lät mammor och pappor jobba 75% tills yngsta hemmavarande barnet fyller 18 år. Detta skulle hjälpa till med "livspusslet" och ge mer tid för familjen. Och hålla ihop paren bättre. Vilket skapar godare förutsättningar att de vill ha fler barn med varandra.

Skulle mammor och pappor jobba mindre, så skulle det även öka jobb-chanser för de som inte har jobb. Fler skulle hamna i arbete, helt enkelt. Vilket är bra.

I princip inget land har lyckats. Jag vet inte vad man ska göra. Dock har Danmark har ökat barnafödandet med 0.05. En bidragande orsak tros vara att de offentligfinansierade IVF-försöken utökades. Men det är för lite. Det gick upp till 1,506 barn per kvinna. Det behöver ligga på minst 1.95.

Tidigare berodde den globala nedgången på Urbaniseringen och vad det förde med sig. Ex dyrare livspussel mm. Men den stora boven vid den senaste nedgången beror på Smartphonen. Unga träffas för lite, bildar inte par och för lite sex. Någon kanske kan uppfanna att ha sex genom en smartphon som samtidigt producerar bar :-)

Men jag är beredd på prova mycket inklusive KDs mammabonus. Danskarna kan vara något på spåret. Då kvinnor väntar väldigt länge nu att skaffa barn. Ju äldre ju svårare.
Citera
2026-08-09, 13:38
Medlem
Citat:
Fast det blir inga barn gjorda i lumpen och det är ju att folk avlar fram fler barn regeringen vill. Så de kommer på olika knep för att få till detta...

Men förhoppningsvis kanske unga killar och tjejer finner någon av motsatt kön under mönstringen/lumpen och bildar par. Och får barn med varandra så småningom!

Regeringen vill väl även kunna försvara landet.
Citera
2026-08-09, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Regeringen vill väl även kunna försvara landet.

Ja, därav bra tillfälle med lumpen! Killar och tjejer lär sig försvara landet, finner förhoppningsvis en livspartner Får barn. och kan försvara landet! Istället för de där apparna...
Citera
2026-08-09, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
I princip inget land har lyckats. Jag vet inte vad man ska göra. Dock har Danmark har ökat barnafödandet med 0.05. En bidragande orsak tros vara att de offentligfinansierade IVF-försöken utökades. Men det är för lite. Det gick upp till 1,506 barn per kvinna. Det behöver ligga på minst 1.95.

Tidigare berodde den globala nedgången på Urbaniseringen och vad det förde med sig. Ex dyrare livspussel mm. Men den stora boven vid den senaste nedgången beror på Smartphonen. Unga träffas för lite, bildar inte par och för lite sex. Någon kanske kan uppfanna att ha sex genom en smartphon som samtidigt producerar bar :-)

Men jag är beredd på prova mycket inklusive KDs mammabonus. Danskarna kan vara något på spåret. Då kvinnor väntar väldigt länge nu att skaffa barn. Ju äldre ju svårare.

På 70-talet var det enkelt att få jobb och billig bostad, inga smartphones. Man kunde hanka sig fram på deltidslöner om det var s. Och då födde folk fler barn än nu. Och började medbarnalstrandet tidigare i yngre åldrar än nu. Då var kvinnan i snitt 23 år. Nu 31 år. Men hon hade som sagt både bostad och jobb då också! Vid 23 års ålder.
Citera
2026-08-09, 19:07
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror inte att detta kommer att påverka somaliskorna så mycket som antyds i tråden, faktiskt. Dessa kommer att få garantipension, och den pensionen fungerar så att andra pensioner räknas bort först, och sedan får man mellanskillnaden mellan sina andra pensioner och normen. Vilket gör att det egentligen inte ändrar något, för utan detta barnrelaterade belopp skulle somaliskorna bara få lika mycket mer i garantipension i stället.

Jag tycker att det är bra, eftersom vi har en befolkningskris, och att som kvinna skaffa barn är ett nästan garanterat sätt att få lägre pension en gång i framtiden, än vad man skulle fått annars. Jag hoppas och tror att kvinnor inte väljer om de vill ha barn alls beroende på hur mycket de kommer att få i pension, men det kan ju påverka om de vill skaffa det andra, tredje eller fjärde barnet.

En annan fördel är att det gör beslutet att stanna hemma något extra år - vilket är bra för alla: barn, mor, far, mors arbetsplats, de andra barnen på daghemmet och personalen, hela samhället - lättare. Den kultur vi har där ettåringar lämnar bort hela dagar är inte sund.

Vad har du att säga till kvinnohatarna i tråden?
Citera
2026-08-09, 19:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Vad har du att säga till kvinnohatarna i tråden?

Sorry, jag varken hinner eller orkar...
Citera
2026-08-09, 19:26
Medlem
Vem hade kunnat ana att Anders Borgs idé om arbetslinjen skulle sluta så här?
Citera
2026-08-09, 20:12
Medlem
Citat:
Skattesänkningar försämrar i vård och omsorg och skola. Ökade bidrag tas också från den kassan. Så ökade bidrag eller sänkt skatt är "same shit, different name" i realiteten, för hur det blir för sjukvården, skola och omsorg etc. Så inget av förslagen är bra.

Bättre vore väl om man lät mammor och pappor jobba 75% tills yngsta hemmavarande barnet fyller 18 år. Detta skulle hjälpa till med "livspusslet" och ge mer tid för familjen. Och hålla ihop paren bättre. Vilket skapar godare förutsättningar att de vill ha fler barn med varandra.

Skulle mammor och pappor jobba mindre, så skulle det även öka jobb-chanser för de som inte har jobb. Fler skulle hamna i arbete, helt enkelt. Vilket är bra.

Staten (kommuner/regioner osv använder staten som synonym här) har inte problem på inkomstsidan utan på utgiftssidan i form av att kärnuppdragen dras med enorma mängder parasiter. Tänk att göra av med alla som sysslar med jämställdhet, antirasism, klimat, kommunikation osv men även börja deportera bidragsparasiter. "Staten" har inte för lite pengar utan slösar pengar på skräp. Vård skola omsorg hade klarat sig enormt mycket bättre utan dessa parasiter. Därav så finns det gott om utrymme för att ge föräldrar skattelättnader vilket som givetvis blir ett incitament att skaffa barn men även ett ekonomiskt utrymme att bestämma hur man vill hantera sin tid i livet, givetvis ska det vara oberoende av kön.

Rätt till deltid finns i dagsläget till 8 år (?), skattesänkning hade gett ekonomiskt utrymme till att fortsätta med det om så önskas, och tillåts av arbetsgivare vilket inte brukar vara problem om arbetsgivaren är sund samt arbetstagaren är duktig.

Det måste bli ett slut på bidrag, bidrag, bidrag, bidrag hela jävla tiden, ett skatteavdrag hade gynnat skötsamma arbetande individer istället för bidragspack. Nej bidrag och skatteavdrag är inte samma sak i slutänden, incitament har konsekvenser och skapar olika utfall.

Det måste bli slut på att staten ska underlätta "livspussel" med konstlad lagstiftning och beskattning samt bidrag. Staten ska ge skötsamma arbetande individer goda möjligheter att skapa ett bra liv genom att fokusera på kärnuppgifter och vara effektiva samt minimera detaljstyrning, människorna i landet tar sedan egna beslut med sina pengar och tid.
Citera
2026-08-09, 20:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

Ja, den digitala världen är en stor bov i dramat, den uppslukar människor och särskilt yngre som inte har gjort det där med äktenskap och familjebildning ännu. Och nu kanske aldrig kommer att hinna göra det. För männen är det datorspel och porr, för kvinnor är det diverse svärmerier för verkliga men oåtkomliga män eller rena fantasifigurer långt upp åren. Man ser detta i kommentarfälten på Youtube och på Reddit t.ex..

Förr skilde man mer på fantasi och verklighet; man följde normen och skapade sig ett liv i verkligheten med någon ung man som man hade möjlighet att träffa i sin hemstad - även om man var dökär i Gregory Peck eller Robert Redford. Nu lever människor i sina fantasier långt upp i åren, och som sagt - tills det kan vara för sent att bryta det.
Citera
2026-08-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktus12345
Staten (kommuner/regioner osv använder staten som synonym här) har inte problem på inkomstsidan utan på utgiftssidan i form av att kärnuppdragen dras med enorma mängder parasiter. Tänk att göra av med alla som sysslar med jämställdhet, antirasism, klimat, kommunikation osv men även börja deportera bidragsparasiter. "Staten" har inte för lite pengar utan slösar pengar på skräp. Vård skola omsorg hade klarat sig enormt mycket bättre utan dessa parasiter. Därav så finns det gott om utrymme för att ge föräldrar skattelättnader vilket som givetvis blir ett incitament att skaffa barn men även ett ekonomiskt utrymme att bestämma hur man vill hantera sin tid i livet, givetvis ska det vara oberoende av kön.

Rätt till deltid finns i dagsläget till 8 år (?), skattesänkning hade gett ekonomiskt utrymme till att fortsätta med det om så önskas, och tillåts av arbetsgivare vilket inte brukar vara problem om arbetsgivaren är sund samt arbetstagaren är duktig.

Det måste bli ett slut på bidrag, bidrag, bidrag, bidrag hela jävla tiden, ett skatteavdrag hade gynnat skötsamma arbetande individer istället för bidragspack. Nej bidrag och skatteavdrag är inte samma sak i slutänden, incitament har konsekvenser och skapar olika utfall.

Det måste bli slut på att staten ska underlätta "livspussel" med konstlad lagstiftning och beskattning samt bidrag. Staten ska ge skötsamma arbetande individer goda möjligheter att skapa ett bra liv genom att fokusera på kärnuppgifter och vara effektiva samt minimera detaljstyrning, människorna i landet tar sedan egna beslut med sina pengar och tid.

Nu vet jag inte hur du läste mitt inlägg. Men jag skrev just det: att det inte ska till bidrag. Varken skattelättnader eller bidrag. Det föräldrar behöver är snarare tid. Mer tid med sina barn. Lagstifta om det istället. Att det ska vara ok att jobba 75% för mammor och pappor fram till den dag det yngsta hemmavarande barnet fyller 18 år. Så länge föräldrar har ansvar för sina barn (vilket de har tills barnen fyller just 18 år) så måste de också få tid med sina barn.

Sedan håller jag med dig: bidragsparasiter behöver hanteras, det dränerar ju pengar som ska gå till välfärden. Men skattesänkningar leder också till minskade pengar till välfärden. Därav anser jag att varken skattelättnader eller bidrag ska skjutas till. Utan snarare lag om att det är ok för föräldrar att gå ner i arbetstid till 75%.

För som det är nu så får vissa föräldrar inte gå ner i arbetstid, för att det är kort om folk. Utan måste jobba 100%. Vist: de kan byta jobb. Men de kan trivas på sitt jobb och vill inte byta. Ett byte av arbete kostar också energi och svårt att komma till ett nytt ställe och säga att 75% tjänst önskas, när framfötterna behöver visas på den nya arbetsplatsen. Så. Ändra lagen, så att det är ok för föräldrar (som vill) att gå ner till 75% så länge hemmavarande barn är under 18 år. Detta hade garanterat ökat upp barnafödandet! Folk gillar att ha tid för sin barn! Och då finns det en rimligare chans att få mer tid med barnen!
Citera
2026-08-10, 08:28
Medlem
Man ska veta att stater har försökt öka barnafödandet länge. Och det mesta har den senaste tiden inte fungerat, dvs de senaste 30-40åren. Diktaturer, demokratier, både vänster och höger och det verkar inte fungera.

Sverige mfl hade en kris på 1930-talet då sjönk födelsetalen också. Myrdals bok kris i befolkningsfrågan kom ut 1934. Under 1930-talet i Sverige föddes i genomsnitt omkring 1,7 till 1,8 barn per kvinna. Detta var en historiskt låg nivå som väckte stark debatt och ledde till omfattande sociala reformer. Sen slutade WWII och framtidstron kom tillbaks.

Reformerna hjälpte, Framtidstron ökade 1945 (2.6 barn) och hemmafrun var inne. 1940 var talen uppe i runt 2.4.

Problemet är att reformer nu inte verkar fungera. Fråga Japanerna eller finnarna. Danskarnas reform med mer gratis IVF har givit 0.05 fler barn.

Jag tror en stor faktor är framtidstron. Den saknas i Japan och Finland*, och ingen av ideologerna lyckas inge framtidstro. De skyller bara allt på motståndaren i stället för inge framtidstro. Ett ex där framtidstron är nere i källan är Thailand. De unga där röstar genom att inte föda barn. I år tror man att födelsetalen går ner till 0.79 barn per kvinna.

Jag röstar inte KD och detta ger dem inte min röst men jag gillar att de försöker.. Flera partier borde försöka mer. Ytterlighetspartierna är de stora bovarna. De tar bort framtidstron. MP - Klimatet SD-Invandringen. V-Alltid (Ek politik)

*Hur kan Finland vara världens lyckligaste land och sakna framtidstro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in