2026-08-09, 13:15
Medlem
Gerhardts avatar
Någon av moderatorerna Morfar-52 eller Maviel stängde av mig en månad för "missbruk av multipla konton" trots att jag bara har ett enda konto.

Så kan Morfar-52 eller Maviel förklara vilka konton jag skulle ha "missbrukat" och vilka inlägg som då avses?

"Citat:
Ursprungligen postat av ladicius

Vet inte om du och jag har diskuterat här på Flashback innan? (Jag är dålig på att lägga saker på minnet) Är du också nykter alkoholist så att säga?

Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt

Det har vi säkert, jag är helnykterist sen lång tid och har skrivit här tidigare under andra numera upphörda konton."

AA Och NA (Allmän diskussions-tråd) inlägg 2649
(FB) AA Och NA (Allmän diskussions-tråd)
2026-08-09, 13:30
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Svårt då bryter de själva mot regeln användares anonymitet.
2026-08-09, 13:33
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Märkligt.

Är det mot reglementet att ha flera konton?

Nej, men att missbruka det.

Ur regelverket:

"Vad regelns första mening förbjuder är missbruk. Detta kan ske på flera sätt, men det vanligaste är att samma användare postar inlägg med flera olika konton - vilka stöder varandras åsikter - och på så sätt ger användaren ett övertag i en diskussion. Detta behöver inte ske i samma tråd, utan kan också ske på andra sätt. Det är som utgångspunkt därför förbjudet att posta med olika konton i samma tråd..."

https://www.flashback.org/regler
Senast redigerad av Stenballe 2026-08-09 kl. 13:37.
2026-08-09, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nej, men att missbruka det.

Ur regelverket:

"Vad regelns första mening förbjuder är missbruk. Detta kan ske på flera sätt, men det vanligaste är att samma användare postar inlägg med flera olika konton - vilka stöder varandras åsikter - och på så sätt ger användaren ett övertag i en diskussion. Detta behöver inte ske i samma tråd, utan kan också ske på andra sätt. Det är som utgångspunkt därför förbjudet att posta med olika konton i samma tråd..."

https://www.flashback.org/regler
Då är jag med - tack.
2026-08-09, 14:16
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Märkligt.

Nej men att missbruka dem. Jag har dock inte fler konton än Gerhardt och skriver ju också "numera upphörda konton" i det inlägg varefter vilket jag blev avstängd en månad.

Jag kan ju knappast missbruka konton som jag inte har ...
2026-08-09, 14:39
Medlem
Trakessons avatar
Fast du erkänner ju att du skrivit i samma tråd med andra konton tidigare. Det är nog det som är problemet. Sedan kan jag personligen tycka att det är skillnad på att komma tillbaka med ett nytt konto efter flera år och skriva i en mastodonttråd som är flera tusen sidor, och att skriva med flera konton samtidigt i en kort diskussionstråd. Men jag är ingen moderator och de kanske tänker annorlunda.
2026-08-09, 14:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Någon av moderatorerna Morfar-52 eller Maviel stängde av mig en månad för "missbruk av multipla konton" trots att jag bara har ett enda konto.

Så kan Morfar-52 eller Maviel förklara vilka konton jag skulle ha "missbrukat" och vilka inlägg som då avses?

"Citat:

Vet inte om du och jag har diskuterat här på Flashback innan? (Jag är dålig på att lägga saker på minnet) Är du också nykter alkoholist så att säga?

Citat:

Det har vi säkert, jag är helnykterist sen lång tid och har skrivit här tidigare under andra numera upphörda konton."

Enskilda moderatorer, om det så är Morfar-52 eller Maviel eller någon annan, kan inte stänga av användare, det görs av hela moderatorskollektivet gemensamt efter omröstning.
2026-08-09, 14:50
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

"Citat:

Citat:

Nu vet jag inte vad jag har missat, men vad jag kan se har du tre avstängningar i historiken, den senaste för tre år sedan och aldrig för 1.07. Alternativa konton.

https://www.flashback.org/sok/?so=pd&query=Gerhardt&f=123&sp=0
2026-08-09, 14:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

"Citat:

Citat:

Om du skriver i samma tråd som du tidigare skrivit i med ett annat konto (vilket du själv uppger att du har haft), om än "upphört", så har du brutit mot 1.07. Det spelar ingen roll att du numera bara har ett aktivt konto.
2026-08-09, 15:18
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Nu vet jag inte vad jag har missat, men vad jag kan se har du tre avstängningar i historiken, den senaste för tre år sedan och aldrig för 1.07. Alternativa konton.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Om du skriver i samma tråd som du tidigare skrivit i med ett annat konto (vilket du själv uppger att du har haft), om än "upphört", så har du brutit mot 1.07. Det spelar ingen roll att du numera bara har ett aktivt konto.

Jag har knappast brutit mot 1.07 eftersom jag bara har ett konto. Hur kan det bli "missbruk av multipla konton" när jag bara har ett. Det är inte förbjudet att skriva inlägget som jag blev avstängd för.

Varför togs det inte bort utan står kvar?

Vad består då detta "missbruk" av.

"1.07. Alternativa konton
Missbruk av alternativa konton är förbjudet.

Vad regelns första mening förbjuder är missbruk. Detta kan ske på flera sätt, men det vanligaste är att samma användare postar inlägg med flera olika konton - vilka stöder varandras åsikter - och på så sätt ger användaren ett övertag i en diskussion. Detta behöver inte ske i samma tråd, utan kan också ske på andra sätt. Det är som utgångspunkt därför förbjudet att posta med olika konton i samma tråd, men det finns även fall där vi har överseende, när vi inte anser att det handlar om något missbruk. Är du osäker på regelns gränsdragning, kontakta en av forumets moderatorer.
2026-08-09, 15:35
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Märkligt.

Citat:

Korrekt de är från över 3 år sedan.

Det framgick inte vilken moderator som stängde av mig denna gång tills idag 8/7 - 8/8 men ladicius lade väl märke till avstängningen.
2026-08-09, 15:39
Medlem
Citat:
Korrekt de är från över 3 år sedan.

Det framgick inte vilken moderator som stängde av mig denna gång tills idag 8/7 - 8/8 men ladicius lade väl märke till avstängningen.
Nej jag tänkte inte på det alls faktiskt. Reglerna här känns som de tillämpas hur som helst (speciellt om man hamnat i onåd hos någon moderator).
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in