15 högsommardagar? Du bör nog justera din temperaturmätare lite. Det har inte varit 15 högsommardagar någonstans i sverige. Du kanske har missat att en högsommardag är en dag där dagstemperturen överstiger 25 grader?
Dina inlägg är ju vanligtvis totalt irrelevanta, men nu ljuger du faktiskt. Enligt SMHI:s statistik:
Nu har smhi redan förklarat höst i fjällkedjan. Kommande vecka kommer nog stora delar av norrland få höst.
Jag hade rätt. Någon bra avslut på denna skitsommar blir det inte. Blåst och regnmoln står på listan resten av sommaren. Denna sommar har varit blåst och molniga dagar.
Om det nu är global uppvärmning går sverige motsatta hållet med sämre och kyligare somrar.
15 högsommardagar? Du bör nog justera din temperaturmätare lite. Det har inte varit 15 högsommardagar någonstans i sverige. Du kanske har missat att en högsommardag är en dag där dagstemperturen överstiger 25 grader?
Exakt. Somrarna har blivit skit i Sverige. Hela vädret är helt koko. När det ska vara varmt då är det kallt men på vintern då det ska vara kallt då är det varmt!
Vad som konstituerar en bra sommar är givetvis subjektivt.
Men för Stockholms del så tycker jag att den har varit angenäm (den är givetvis inte över ännu).
- Mindre nederbörd än vanligt (vilket har andra negativa effekter men vädermässigt är det positivt).
- Många soltimmar i juni, fler än snittet för månaden.
- En hel del ljumna kvällar.- Bra badväder.
Jag ger sommaren hittills 3,5 högsommardagar av 5 möjliga.
Jag tror att det är ganska kört för Nitzans sommarprognos nu. Det hade behövts en varm augusti för att han skulle få rätt, men det verkar inte bli så den här gången. Nu kanske han kan lägga ner dessa också liksom han gjort med sina vinterprognoser.
Jag tror att det är ganska kört för Nitzans sommarprognos nu. Det hade behövts en varm augusti för att han skulle få rätt, men det verkar inte bli så den här gången. Nu kanske han kan lägga ner dessa också liksom han gjort med sina vinterprognoser.
Ser ut att bli rätt varmt i min del av västkusten den närmsta tiden. Cirka 25 grader imorgon och nästa tors-lör något liknande.
Jag hoppas att vinden nu lägger sig under augusti. Det har varit en förfärligt blåsig sommar. Inte så att det blåst storm men ändå en enveten blåst som nästan aldrig lägger sig. Grenverken prasslar, man drar sig för att veva ut markisen för långt, det långa håret lägger sig för ansiktet. Så har det varit stora delar av den här sommaren, enda egentliga undantagen har varit värmeböljorna.
Jag tänkte att detta var en skitsommar, men får nog revidera min åsikt när jag tittar på datan. Lyckades vara bortrest hela perioden i juli med det riktigt fina vädret, så det påverkar nog min uppfattning.
Rankat sedan 1993 (Norrköping 19 jun-5 aug) hamnar denna sommar på plats 6/33 enligt min ranking. Många dagar över 20 grader, fint runt midsommar och några toppar i juli.
Vad som konstituerar en bra sommar är givetvis subjektivt.
Men för Stockholms del så tycker jag att den har varit angenäm (den är givetvis inte över ännu).
- Mindre nederbörd än vanligt (vilket har andra negativa effekter men vädermässigt är det positivt).
- Många soltimmar i juni, fler än snittet för månaden.
- En hel del ljumna kvällar.- Bra badväder.
Jag ger sommaren hittills 3,5 högsommardagar av 5 möjliga.
Jag skulle säga att tidsperioden är ganska objektiv, från midsommar till andra måndagen i augusti. Det är då den absoluta majoriteten är lediga. Vad som händer första två veckorna av juni och sista tre veckorna av augusti är ganska ointressant,
I övrigt så skulle jag säga att antalet bra sommardagar är de som har 23+ och sol. Jag tar mycket hellre än vecka av det än fem dagar grader mulet och 20-21 grader och två med 27 dagar och strålande sol. Även om medeltemperaturen är ungefär samma.