Igår, 08:02
Medlem
ForzaDiffens avatar
Hej, jag söker en pålitlig och bra inomhustermometer. Behöver inte vara något fancy.
Den ska visa temperaturen i rummet bara.
Vad har ni för varianter hemma? Berätta gärna för och nackdelar med era modeller.
Citera
Igår, 08:10
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Jag har en digital termometer som även visar luftfuktigheten i rummet. Funkar jättebra. Kan antingen ställas eller hängas upp på väggen.

https://www.clasohlson.com/se/Digital-termometer-och-hygrometer-inomhus,-3-pack/p/46-1514
Senast redigerad av Ludvig.Rudolf Igår kl. 08:13.
Citera
Igår, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaDiffen
Hej, jag söker en pålitlig och bra inomhustermometer. Behöver inte vara något fancy.
Den ska visa temperaturen i rummet bara.
Vad har ni för varianter hemma? Berätta gärna för och nackdelar med era modeller.
Egentligen är en analog termometer sjukt pålitlig och behöver knappast aldrig kalibreras, men den är å andra sidan lite svår att läsa av om du vill ha exakt temperatur på typ delar av grader C.

https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/tradgard-uteplats/tradgardsmaskiner-tradgardsredskap/vaderstation/termometerfabriken-analog-termometer/160722

Det är lätt att tro en digital termometer som visar decimaler är mer exakt, men noggrannhet är något annat än upplösning. Och det var väl noggrannhet du ville ha, eller?
Senast redigerad av Krascha Igår kl. 08:55.
Citera
Igår, 09:31
Medlem
sommarlovs avatar
Noggrannhet är inte heller så viktig, man inser snabbt att temperaturen i ett rum kan variera avsevärt.
Kolla vid fönstren, i tak och golv.
Citera
Igår, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Noggrannhet är inte heller så viktig, man inser snabbt att temperaturen i ett rum kan variera avsevärt.
Kolla vid fönstren, i tak och golv.
Det handlar om var du placerar termometern. Inte om termometerns noggrannhet.

Och visst handlade trådens fråga om vad för termometer man ska välja, inte var den ska placeras.

Att det är typ nattetid är svalare nära ett fönster behöver nog knappast diskuteras.
Senast redigerad av Krascha Igår kl. 09:49.
Citera
Igår, 09:52
Moderator
Sun Rulers avatar
Vi har termometrar i larmets olika sensorer som sitter i olika rum.

Om inte AC:n är på så kan det skilja många grader mellan olika rum i huset beroende på fönster och läge.
Citera
Igår, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi har termometrar i larmets olika sensorer som sitter i olika rum.

Om inte AC:n är på så kan det skilja många grader mellan olika rum i huset beroende på fönster och läge.
En analog termometer med vätska är troligen mer exakt (noggrannare) än de digitala som du nu har. Sedan är det svårt att läsa av en analog termometer. Men noggrannheten är ändå bättre.

Man måste skilja på noggrannhet och upplösning. Det är lätt att tro många decimaler betyder att det är den exakta temperaturen.

I dag använder man, tror jag, sprit i analoga termometrar. Liksom, det finns ingen felmarginal om skalan är inställd rätt. Sedan är nog knappast en termometer för 39:90 från Clas Olsson kalibrerad.

Har du testat att mäta temperaturen på annat sätt än med dina sensorer?
Senast redigerad av Krascha Igår kl. 10:06.
Citera
Igår, 10:08
Medlem
ForzaDiffens avatar
Nä precis, jag behöver bara ha en enkel termometer för att ha koll på vad jag har i rummet. En analog verkar ju vettigt isåfall. Och billigt med.
Citera
Igår, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaDiffen
Nä precis, jag behöver bara ha en enkel termometer för att ha koll på vad jag har i rummet. En analog verkar ju vettigt isåfall. Och billigt med.
Din automationstekniker på forumet rekommenderar det, om du inte ska koppla in den i något system

Jobbar dock inte som det nu. Kanske för att jag rekommenderar fel termometrar
Citera
Igår, 13:37
Medlem
Vem kan rimligtvis behöva något bättre än en som kostar en tjuga på Biltema...
Citera
Igår, 13:50
Medlem
busy-signals avatar
Köp biltemas "termometer/hygometer inne /ute" istället. Den kostar en sjuttiolapp men då får du termometer både ute/inne, och luftfuktighet inne.

Den har en sladd som du hänger ut genom ett fönster för att mäta yttertempen, behövs inget hål i väggen utan den får ligga i kläm i fönsterspringan.

Själv har jag tre. En mot söder och en mot norr, för att få sol och skuggtemperaturer. Och en i källaren där jag behöver hålla koll på fukten.
Senast redigerad av busy-signal Igår kl. 13:57.
Citera
Igår, 19:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vad ska man med det till? Man känner ju hur varmt det är. Vad spelar den exakta siffran för roll?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in