2026-08-08, 14:49
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloktanke
I praktiken är det nog så att bilder och videoklipp kan visa att saker har hänt men att bevisa att saker inte har hänt är nog i praktiken av naturliga skäl inte möjligt. Då måste du ha sätta upp en filmkamera innan parterna har träffats och ha den på hela tiden ända till de skiljs åt. Jag har mött resonemanget massor med gånger och säger allti, släpp saken och gå vidare. Sedan finns det en blankett hos JK för att få lite pengar (c:a 1500kr om dagen + förlorade inkomster)

Om jag med bankens logg kan bevisa att jag använde mobilt BankID med ansiktsverifiering i Skellefteå 13:00 och tjejen påstår att vi hade samlag 12:00 samma dag i Ystad så är det bevisat bortom rimligt tvivel att något samlag inte skedde 12:00 i Ystad. Eller hur ?
Citera
2026-08-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Om jag med bankens logg kan bevisa att jag använde mobilt BankID med ansiktsverifiering i Skellefteå 13:00 och tjejen påstår att vi hade samlag 12:00 samma dag i Ystad så är det bevisat bortom rimligt tvivel att något samlag inte skedde 12:00 i Ystad. Eller hur ?

Nej, det är starkt bevis för att det inte skedde i Ystad kl 12 den dagen, dock inte absolut, jag kan få att jag har loggat in 20mil bort ibland eftersom positioneringen inte alltid är exakt.
Utöver det så kan händelsen fortfarande ha inträffat och tjejen minns tid/datum fel, det är inte olagligt att komma ihåg fel.
Det är givetvis en sak som talar mot hennes utsaga och påverkar hennes tillförlitlighet negativt, kanske också pålitligheten.

Det är alltså inte ett absolut bevis på att händelsen inte ägt rum och det är inte bevis för att tjejen ljög.
Citera
2026-08-09, 00:05
Medlem
Absolut bättre att vänta tills det finns en förundersökning klar
Citera
2026-08-09, 01:15
Medlem
Be din advokat förklara varför det skulle vara bättre att vänta.
Det verkar märkligt tycker jag.
Om hon ljuger ska du så klart berätta det direkt för polisen, vilket jag antar att du redan gjort.
Då kan jag tycka att polisen redan borde ha upprättat en anmälan om falsk angivelse, eftersom det är ett brott som faller under allmänt åtal, och polisen är skyldig att ta upp anmälan när de "snubblar" över sådana. Men jag tvivlar inte på att de blundar för det.

Observera att brottet hon begått i så fall är falsk angivelse, inte falsk tillvitelse, eftersom hon i så fall medvetet anmält dig för ett brott hon vet att du inte har begått.
Citera
2026-08-09, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo

Svar: Ja!
Då är det bevisat bortom rimligt tvivel.
Citera
2026-08-09, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Be din advokat förklara varför det skulle vara bättre att vänta.
Det verkar märkligt tycker jag.
Om hon ljuger ska du så klart berätta det direkt för polisen, vilket jag antar att du redan gjort.
Då kan jag tycka att polisen redan borde ha upprättat en anmälan om falsk angivelse, eftersom det är ett brott som faller under allmänt åtal, och polisen är skyldig att ta upp anmälan när de "snubblar" över sådana. Men jag tvivlar inte på att de blundar för det.

Observera att brottet hon begått i så fall är falsk angivelse, inte falsk tillvitelse, eftersom hon i så fall medvetet anmält dig för ett brott hon vet att du inte har begått.

Är inte falsk tillvitelse och falsk angivelse i princip samma sak? Enda skillnaden vilket uppsåt man har med att lämna de felaktiga uppgifterna.
Citera
2026-08-09, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammalDodge
Är inte falsk tillvitelse och falsk angivelse i princip samma sak? Enda skillnaden vilket uppsåt man har med att lämna de felaktiga uppgifterna.

Nej, det är två olika brott, falsk angivelse är det om hon polisanmält dig för våldtäkt när hon vet att du är oskyldig och hon vill se dig dömd.
Citera
2026-08-09, 01:34
Medlem
Citat:
Jag blev anhållen misstänkt för våldtäkt och sedan släppt dagen efter, efter förhöret.

Den som anmält mig ljuger och jag vill anmäla personen för falsk tillvitelse. Min advokat säger dock att det är bäst att vänta tills utredningen mot mig är klar innan jag gör det.

Någon som vet varför det är bäst att vänta?

Vet inte vad som är bäst... Fråga din advokat varför advokaten tycker att du ska vänta.

Men en spontan tanke är väl att utredningen i sig kanske visar på att det är falsk tillvitelse. Och då kommer hon ju ändå bli åtalad för det, utan att du ens har anmält henne för det.
Citera
2026-08-09, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nej, det är två olika brott, falsk angivelse är det om hon polisanmält dig för våldtäkt när hon vet att du är oskyldig och hon vill se dig dömd.

Men att man anmäler någon utan riktiga grunder kan väl även vara falsk tillvitelse? Eller vad menar du att falsk tillvitelse är?

https://www.expressen.se/nyheter/kvinna-doms-for-falsk-anmalan-om-valdtakt/

Den kvinna gjorde en falsk anmälan om våldtäkt och dömdes för falsk tillvitelse. 21-åriga kvinnan i Malmö dömdes dock för grov falsk angivelse, så fattar inte riktigt varför det är olika rubriceringar.
Senast redigerad av GammalDodge 2026-08-09 kl. 02:42.
Citera
2026-08-09, 13:32
Medlem
Citat:
Men att man anmäler någon utan riktiga grunder kan väl även vara falsk tillvitelse? Eller vad menar du att falsk tillvitelse är?

Den kvinna gjorde en falsk anmälan om våldtäkt och dömdes för falsk tillvitelse. 21-åriga kvinnan i Malmö dömdes dock för grov falsk angivelse, så fattar inte riktigt varför det är olika rubriceringar.

Lagen och namngivningen har ändrats ganska nyligen. Läs på åklagarens hemsida för aktuell information istället, om vad de olika brotten är och heter.

En artikel från 2016 är inte längre aktuell.

Det du beskriver heter idag falsk anmälan, och är ett allvarligare brott än falsk tillvitelse.
Citera
2026-08-09, 22:14
Medlem
Citat:

Att falskt anmäla någon för att få dem dömda till fängelse är falsk angivelse.
15kap 6§ brottsbalken.
Den som anger en oskyldig till åtal med uppsåt att han eller hon ska bli dömd till ansvar, döms för falsk angivelse till fängelse i högst två år. Om brottet är ringa döms för ringa falsk angivelse till böter eller fängelse i högst sex månader.

Alltså att falskt polisanmäla någon.

Att lämna besvärande uppgifter eller beskyller någon för brott eller undanhålla information som friar eller mildrar anklagelserna mot någon till en myndighet som har anmälningsplikt.
15Kap 7§ brottsbalken.
Den som, i annat fall än som avses i 6 §, hos åklagare, Polismyndigheten eller annan myndighet osant beskyller någon annan för en brottslig gärning, påstår en besvärande omständighet eller förnekar en friande eller mildrande omständighet, döms, om myndigheten ska ta upp anmälan i en sådan sak, för falsk beskyllning till fängelse i högst två år. Om brottet är ringa döms för ringa falsk beskyllning till böter eller fängelse i högst sex månader.

T.ex. att ljuga för polisen att du såg person A bärandes med saker från en butik som hade inbrott.

15Kap 7§ Falsk beskyllning är det som tidigare var falsk tillvitelse(ända sedan 1962), det ändrades 1juli 2022.
Men observera att falsk tillvitelse alltså INTE var att falskt polisanmäla någon.
Falskt polisanmäla någon är alltså falsk angivelse, det har hetat så sedan brottsbalken ersatte 1864 års strafflag. Kanske hette samma innan också men det har jag ingen koll på.
Citera
2026-08-09, 23:31
Medlem
Tomtekukars avatar
Några saker ingen berättar för dig förrän det är för sent.

Din advokat jobbar i ett slutet ekosystem där han möter samma åklagare, samma domare och samma systemaktörer dag efter dag, år efter år. Den relationen är långsiktig. Ditt ärende är kortvarigt.

Vissa advokater, men inte alla, men fler än du tror, prioriterar freden i det ekosystemet över att slåss för dig. Det märks inte i vad de säger. Det märks i vad de inte gör.

Testa din advokat konkret: Ställ direkta frågor. "Vad är det svagaste i motpartens berättelse?" En bra advokat svarar omedelbart och specifikt. En som bara jobbar för att han måste, ger dig luddiga svar om att "det beror på hur utredningen utvecklas." Ring dagen innan ett möte och ställ en specifik fråga om ditt ärende. Och om han behöver "titta på det", då har han inte läst din akt. Be själv om att få läsa allt - varje dokument, varje inlaga. En advokat som tvekar är en varningssignal.

Dokumentera allt själv, parallellt och privat. Kronologiskt. Datum, tider, vad som sades, av vem. Inte för att dela - för att ditt minne är skarpt nu men bleknar fort under press. Och för att du kan inte utvärdera om din advokat gör sitt jobb om du inte själv vet exakt vad som hänt och när.

Det viktigaste: systemet är inte konstruerat för att ge dig upprättelse. Det är konstruerat för att hantera volymer. Din advokat navigerar det systemet. Det är hans styrka - men det är också hans begränsning om du inte är vaken nog att kompensera för den.

Du är inte skyldig att vara passiv för att situationen är svår. Det är precis tvärtom. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in